DERS ADI

: Çağdaş Türk Dünyası Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TAH 2115 Çağdaş Türk Dünyası Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Tarih

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ YAKUP ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Tarih (İÖ)
Tarih

Dersin Amacı

Bu ders, 20. yüzyıl başlarından günümüze kadar olan süreçte, Türk cumhuriyetleri ve Türk topluluklarının tarihsel, siyasi, ekonomik ve kültürel gelişimlerini kapsamlı bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Türk dünyasının Sovyetler Birliği'nin çöküşünden sonra yaşadığı dönüşümleri, bağımsızlık sonrası gelişim süreçlerini, bölgesel ve küresel politikalardaki rolünü ve bu toplulukların karşılaştıkları iç ve dış meydan okumaları ele almayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   20. yüzyıl başlarından günümüze kadar Türk cumhuriyetleri ve topluluklarının tarihsel, siyasi, ekonomik ve kültürel gelişimlerini anlar ve bu gelişimlerin temel dönüm noktalarını kavrar.
2   Sovyetler Birliği'nin dağılmasının ardından Türk cumhuriyetlerinin yaşadığı dönüşümleri ve bağımsızlık sonrası karşılaşılan zorlukları, siyasi ve ekonomik gelişmeleri öğrenir.
3   Farklı Türk topluluklarının dil, kültür ve kimlik bağlamındaki ortak yönlerini ve farklılıklarını keşfedecek, bu bilgiyi Türk dünyasının içindeki çeşitliliği anlamak ve değerlendirmek için kullanabilir.
4   Türk dünyasının uluslararası ilişkilerdeki yerini ve bölgesel işbirliklerinin önemini anlar, Türk cumhuriyetlerinin küresel sahnede nasıl konumlandığını değerlendirebilir.
5   Türk dünyasının karşılaştığı sosyo-ekonomik ve politik sorunlara ilişkin bilgi sahibi olur ve bu sorunlara yönelik eleştirel düşünme becerileri geliştirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanımı, Kapsamı ve Kaynakları
2 Coğrafya, İklim, Jeopolitik, Avantaj ve Dezavantajlar (Golden, 2006, ss. 1-17; Ateş & Ateş, 2015)
3 Avrasya Türk Tarihinin Ana Hatları (13-19. Yüzyıllar) (Golden, 2006, ss. 335-449)
4 Çağdaş Türk Halklarının Oluşumu (Golden, 2006, ss. 451-497)
5 İhtilal ve Sovyetler Birliği (Gündoğdu, 2018; Ortaylı, 2018)
6 Bağımsız Kazakistan (Gündoğdu & Güler, 2017)
7 Bağımsız Kırgızistan (Timuçin Kodaman & Birsel, 2014)
8 Ara Sınav
9 Bağımsız Özbekistan (Açık, 2017; Timuçin Kodaman & Birsel, 2006; Sönmez, 2013)
10 Bağımsız Türkmenistan (Türk, 2010)
11 Bağımsız Azerbaycan (Aslanlı, 2018; Göl, 2016)
12 KKTC (Bostancı, 2015)
13 Uluslararası İşbirlikleri (Amirbek, 2015; Seyidoğlu & Gönültaş, 2014)
14 Projeksiyonlar (Gömeç, 2007; Sümer & Üner, 2014)
15 Alan çalışması
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar

Açık, F. (2017). 1917 Öncesi ve Sonrasında Özbekistan. Türk Yurdu, 37(362), 36-39.
Akengin, H. (2017). Türk Dünyası ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Üzerine Jeopolitik Bir Değerlendirme. MUTAD, 4(1), 1-12.
Ami rbek, A. (2015). Soğuk Savaş Sonrası Hazar ın Statüsü ve Sınırlandırma Sorunu: Kıyıdaş Devletler in Yaklaşımları Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 12(46), 23-48.
Aslanlı, A. (2018). Türkiye-Azerbaycan Ekonomik İlişkileri. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 15-27. https://doi.org/10.18657/yonveek.396170
Ateş, S., & Ateş, A. (2015). Geçmişten Günümüze Orta Asya Klan Politikası, Elit Klanlar, Rejim Değişimi ve Klan Dengesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 117-134. https://doi.org/10.18037/ausbd.47457
Bostancı, M. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti nin İlânı ve Buna yönelik Tepkilerin Türk Kamuoyundaki Yankıları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 34(57), 317-355. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000608
Golden, P. B. (2006). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Karam. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turk-halklari-tarihine-giris/285197.html
Göl, H. (2016). Geçmişten Günümüze Azerbaycan. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 153-170.
Gömeç, S. (2007). Türkiye-Türk Cumhuriyetleri İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 114-131.
Gündoğdu, A. (2018). Türklerin Tanıklığında Rusya da Devrim Süreci. İçinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Gündoğdu, A., & Güler, C. (2017). Kazakistan ın Bağımsızlığının Tanınma Süreci ve Türk Kamuoyundaki Yankıları. Tarih Araştırmaları Dergisi, 36(61), 75-93.
Kodaman, Ti muçi n, & Bi rsel, H. (2006). Bağımsızlık Sonrası Özbekistan ve Dış Politikası. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 413-442.
Kodaman, Timuçin, & Birsel, H. (2014). Dünden Bugüne, Bugünden Yarına Kırgız Jeopolitiğindeki Değişen Parametreler ve Gelecek Öngörüleri. 36, 213-227.
Ortaylı, İ. (2018). Bolşevik İhtilaline Genel Bir Bakış. İçinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet İhtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Seyi doğlu, H., & Gönültaş, S. (2014). Modern İpek Yolu Projesi ve Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Ekonomik İlişkiler. Avrasya Etüdleri, 45, 201-216.
Sönmez, A. S. (2013). Güvenlik Sorunları ve Bağımsızlaşma Kıskacında Özbekistan-Rusya İlişkileri (1991-2013). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 318-339.
Sümer, S. I., & Üner, M. M. (2014). Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Psikolojik Mesafe. 24.
Türk, F. (2010). Türkiye Türkmenistan İlişkileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 57-64.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı
Sunum
Belgesel

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-3: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
ÖÇ 1-5: Finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

+90 232 301 95 53
turkmen.toreli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 12 12
Final sınavına hazırlık 1 14 14
Sunum hazırlam 1 6 6
Haftalık ders öncesi, sonrası hazırlıklar 13 2 26
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1445
ÖK.24
ÖK.335
ÖK.45
ÖK.55