DERS ADI

: Savunmasız Gruplarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HSH 5010 Savunmasız Gruplarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜLENDAM KARADAĞ

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin savunmasız grupların kimler olduğu, dünyadaki epidemiyolojisi, yaşadıkları sosyokültürel, psikolojik ve ekomomik sorunlar hakkında bilgi sahibi olması, savunmasız gruplarda sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik politikalar doğrultusunda hemşirelik rollerini kullanarak analiz etmesi ve tüm bu bilgi kazanımları sırasında zihinsel süreçlerini (yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme, karar verme) kullanarak alana özgü hemşirelik yaklaşımlarına ilişkin bilgiyi ve beceriyi güncel literatür ve kanıta dayalı son bilgiler doğrultusunda öğrenmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Toplumlarda savunmasız grupların kimler olduğunu öğrenme
2   2. Dünyada savunmasız grupların epidemiyolojisini bilme öğrenme
3   3. Savunmasız gruplarda sosyal belirleyicileri öğrenme
4   4. Savunmasız grupların yaşadıkları bireysel, toplumsal, kültürel ve psikolojik sorunları nedenlerini ele alma ve tartışma
5   5. Savunmasız grupların yaşadıkları sorunların etkilerini hemşirelik yaklaşımlarıyla birlikte ele alarak tartışabilme
6   6. Savunmasız gruplara yönelik dünyadaki ve ülkemizdeki politikaları öğrenme ve tartışma
7   7. Dünyada ve ülkemizde savunmasız gruplarda sağlığı koruma ve geliştirilme programlarını öğrenme
8   8. Savunmasız gruplara yönelik hemşirelik yaklaşımlarını geliştirmeye yönelik yenilikçi bakım stratejileri oluşturabilmek için güncel literatürü bilimsel araştırma yöntemleri doğrultusunda inceleyebilme ve uygulamaya aktarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Savunmasız / Kırılgan Grup ve Sağlığı Geliştirme Kavramlarına Genel bir Bakış
2 Savunmasız Gruplarda Sosyal Belirleyiciler
3 Fiziksel ve Ortopedik Engelliler, Görme ve İşitme Engellilerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
4 Sokakta Yaşayanlarda ve Evsizlerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
5 Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Bakım Vericilerinde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
6 Yalnız Yaşayan Yaşlılarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme Tek Ebeveynli/Parçalanmış Ailelerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
7 Alkol ve Uyuşturucu Madde Kullananlarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme
8 Tutuklu ve Hükümlülerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
9 LGBTI+ Bireylerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
10 Erken yaşta ve Zorla Evlenen Çocuklarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme
11 Yoksullarda Sağlığı Koruma ve Geliştirme,
12 Sığınmacı, Mülteci ve Göçmenlerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme
13 Etnik Kimliğe Dayalı Gruplar/Azınlıklar (Romanlar, Farklı Kültür ve Dillere Sahip vb.) Sağlığı Koruma ve Geliştirme
14 İşsizlerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme Ders değerlendirilmesi ve önerilerin tartışılması
15 Tek Ebeveynli/Parçalanmış Ailelerde Sağlığı Koruma ve Geliştirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. WHO. Closing the gap in a generation: health equity through action on the social determinants of health. Final Report of the Commission on Social Determinants of Health. Geneva; WHO; 2008.
2. Zeeman L, Sherriff N, Browne K, McGlynn N, Mirandola M, Gios L, et al. A review of lesbian, gay, bisexual, trans and intersex (LGBTI) health and healthcare inequalities. European Journal of Public Health. 2019;29(5):974-80.
3. Espelin J, Halter MJ. Substance-related and addictive disorders. In: Halter MJ, eds. Varcarolis foundations of psychiatric-mental health nursing: A clinical approach. 8 ed. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2018; 878-921.
4. Videbeck SL. Psychiatric mental health nursing. 8 ed. China: Wolters Kluwer, 2020.
5. Poudel A, Sharma C, Gautam S, et al. Psychosocial problems among individuals with substance use disorders in drug rehabilitation centers, Nepal. Substance Abuse Treatment, Prevention, and Policy. 2016; 11: 1-10.
6. Ç Özbay Y, Yılmaz S, Büyüköztürk Ş, et al. Madde bağımlılığı: Temiz bir yaşam için bireyin güçlendirilmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 2018; 5: 81-130.
UNFPA. CEFM Temel Eğitim Modülü UNFPA Türkiye de, çocuk yaşta, erken ve zorla evliliklerin önlenmesi projesi BM Ortak Programı Multisektörel Temel Eğitim Modülü. 2018.
7. UNFPA. Çocuk yaşta erken ve zorla evliliklerin sağlık riskleri ve sonuçlarına çok sektörlü yaklaşım. 2020.
8. Eyu boğlu D, Eyu boğlu M. Ku c u k yaşta evlendirilmek istenen çocuklarda psikiyatrik bozukluklar ve sosyodemografik özellikler, Türkiye Klinikleri Psikiyatri Dergisi, 2018;21:122.
9. Kaya Erten Z, Zincir H. Toplumsal Cinsiyet Özellikleri Yönünden Göç. In: Aydın Avci İ, editor. Göç ve Göçmen Sağlığı. 1. Baskı. 2018. p. 6 9.
10. Columna L, Dillon SR, Dolphin M, et al. Physical activity participation among families of children with visual ımpairments and blindness. Disabil. Rehabilitation 2017; 41: 357 365.
11. Boyacıoğlu NE, Karaçam ZD, Özcan NK. Engellere rağmen cinsellik: zihinsel yetersizliğe sahip çocuklarda cinsellik. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2018;5(2):75-80.
12. Veiga SM, Alexandre JD, Esteves F (2015) Living with Hearing Loss: Psychosocial Impact and the Role of Social Support. J Otolaryngol ENT Res 2(5): 00036. DOI: 10.15406/joentr.2015.02.00036
13. Kuhn S, Milasi S, Yoon S. World employment social outlook: Trends 2018. Geneva: ILO; 2018.
14. Kıcır B. Eğitimli genç işsizliği üzerinden işsizlik kaygısına bir bakış. Çalışma ve Toplum. 2017; 3: 1369-1396.
15. Herber GC, Ruijsbroek A, Koopmanschap M, et al. Single transitions and persistence of unemployment are associated with poor health outcomes. BMC Public Health

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Seminer, konferans,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Video gösterimi
Beyin Fırtınası
Uygulama alanları (klinik ortam)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Gülendam Karadağ
gkaradag71@gmail.com / gulendam.karadag@deu.edu.tr
Tel: 4124755

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 6 30
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 3 10 30
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.5555
ÖK.6555555
ÖK.75555
ÖK.8555555