DERS ADI

: Yoğun Bakım Hemşireliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEM 6062 Yoğun Bakım Hemşireliği SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Anabilim Dalı

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZLEM BİLİK

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Hemşirelik Esasları Doktora
Onkoloji Hemşireliği Doktora
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, yoğun bakım hemşireliği alanında öğrencinin doktora tez konusuyla ilgili kritik hasta ailelerin gereksinimlerine, hemşirenin etik, yasal sorumluluğuna, kompleks bozukluğu olan hastanın bakım yönetimine ve izlemine odaklanır. Bu ders, kritik hasta bakımına yönelik konuların temel kaynaklardan ileri düzeyde öğrenilmesine ve bu konulara sistematik inceleme/kanıta dayalı rehberlerin önerilerinin entegre edilerek tez alanında uygulamaya koymasına olanak sağlar. Öğrencinin tez konusuyla ilgili kritik hasta bakım yönetiminde kapsamlı bilgi birikimi oluşturmasına ve yeni gelişmeleri izleyerek tezine entegre edebilmesine fırsat verir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanına temel oluşturacak kritik hasta bakım yönetimi ile ilgili güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kapsamlı bir şekilde açıklayabilir.
2   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanına temel oluşturacak kritik hasta bakım yönetiminde güncel ve ileri düzeydeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
3   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanına temel oluşturacak kritik hasta bakım yönetimine ilişkin konularda yeni gelişmeleri izleyerek tezine entegre edebilir.
4   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanında kritik hasta bakım yönetimine ilişkin konularda kanıta dayalı uygulamaları inceleyerek uygulamaya koyabilir.
5   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanında kritik hasta bakım yönetimine ilişkin konularda temel teknolojik cihaz ve aletleri temel düzeyde kullanabilir.
6   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanında kritik hasta bakım yönetiminde uygun iletişim tekniklerini kullanarak disiplinler içi ve disiplinler arası ekip işbirliğini yürütebilir.
7   Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde doktora tez alanında kritik hasta bakım yönetiminde etik ve yasal sorumluluklarına uygun davranabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 YBÜ da yatan hasta ve ailenin psiko-sosyal sorunlarının tanılanması ve gereksinimlerinin belirlenmesi ve yönetilmesi YBÜ de yatan hastalarda etik yasal sorumluluklara uygun bakım verebilme ve hasta savunucu rolünü sürdürebilme YBÜ de yatan hastalarda hasta güvenliği hedefleri ve özellikle enfeksiyon kontrolü ve ilaç güvenliği
2 YBÜ de yatan hastalarda solunun sistemi tanılaması ve hiperkapnik ve hipoksemik akut solunum yetmezliği, pulmoner embolizm ve mekanik ventilasyoda hasta bakım yönetimi, sedasyon YBÜ de yatan hastalarda kardiovasküler sistem tanılaması ve kardiyak yetmezlik, invasif ve non invasif monitorizasyon ve hemşirenin sorumluluğu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Şahinoğlu AH., Yoğun Bakım sorunları ve tedavileri. Türkiye klinikleri yayınevi. 2002 (2. bs. 2002) set Ofset. Ankara
2. Çev. Ed. Özcengiz D. Eds. Irwin RS. Rippe JM. Yoğun bakımlar el kitabı 3 th ed. 2002. Nobel tıp kitapevi. Nobel matbacılık Adana
3. Melander, Sheıla Drake Case Studıes In Crıtıcal Care Nursıng: A Guıde For Appıcatıon And Revıew ., Saunders Com. 2001.
Yardımcı kaynaklar:
4. Ayres SM.,Grenvik A., Holbrook PR., Shoemaker WC. Textbook of critical care 3th ed. 1995. WB Saunders Company. Philadelphia.USA.
5. Hall JB. Schmid GA. Wood.LDH. Principles of critical care 1992. McGraw-Hill inc. New York USA.
6. Dolan JT. Critical care nursing clinical management through nursing process. 1991. FA Davis Company Philadelphia.USA.
7. Brown AH. Guzman MF: Cook S. Wren C. Richens. D. Manual of Cardiorespiratory critical care 1989. Butterworths London.
8. Underhill SL.Wouds SC. Froelicher ESC. Halpany CJ. Cardiac Nursing. 1989 2. ed. JB Lippincott Companny New York.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Beyin fırtınası
Soru cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.
Raporlarda; doğru ve kritik bilgiye ulaşabilme, bilgiyi eleştirel değerlendirme, tezi için gerekli bilgiyi/beceriyi/yöntemi seçebilme, bilgiyi bir araca dönüştürerek problem çözebilme değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özgül Karayurt Tel:0 232 412 4752 ozgul.kyurt@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Özlem Bilik Tel:0 232 412 6962 ozlem.bilik@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Fatma Vural Tel: 0 232 4124780 fatma.vural@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 15 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 25 50
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 24 24
Sunum Hazırlama 1 24 24
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6555
ÖK.75