DERS ADI

: Hemşirelikte Kalite Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEM 5093 Hemşirelikte Kalite Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hemşirelik Anabilim Dalı

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞEYDA SEREN İNTEPELER

Dersi Alan Birimler

İç Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Hemşirelikte Yönetim Yüksek Lisans
Onkoloji Hemşireliği Yüksek Lisans
Halk Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans
Acil ve Yoğun Bakım Hemşireliği Yüksek Lisans
Psikiyatri Hemşireliği Yüksek Lisans
Hemşirelik Esasları Yüksek Lisans
İş Sağlığı Hemşireliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin sağlık ve hemşirelik hizmetlerindeki kalite yönetimi ilkelerini ve bu ilkelerin hemşirelik hizmetlerine yansımalarını fark etmesini, kalite araçlarını ve analizlerini tanımasını, kalite standartları ve kalite göstergeleri arasında ilişki kurmasını, ülkemizde sağlık sistemindeki kalite çalışmalarını ve engelleri tartışmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sağlık ve hemşirelik hizmetlerindeki toplam kalite ve sürekli kalite iyileştirme ilkelerini inceleyebilme
2   ISO ve akreditasyon standartlarını açıklayabilme
3   Kurum kültürü, liderlik, motivasyon ve katılım ile kalite arasında ilişki kurabilme
4   Kalitede ölçüm ve istatistiksel analizleri tanıyabilme
5   Kalite standartları ve kalite göstergeleri arasında ilişki kurabilme
6   Ülkemizde sağlık sistemindeki kalite çalışmalarını ve engelleri tartışabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sağlık Hizmetleri ve Hemşirelik Hizmetlerinde Kalite
2 Kalite Yönetiminin Tarihçesi
3 Toplam Kalite Yönetim (TKY-SKİ) İlkeleri Kalite Çemberleri
4 Kalite ve Biz Bilinci
5 TKY de Organizasyon Kültürü Oluşturma, Kültürel Değerler ve Liderlik
6 Kalite Yönetiminde Ölçüm ve İstatistiksel Analizler
7 Kalite Programlarının Etkililiğini/Performansını Değerlendirme
8 ARA SINAV
9 Hemşirelik Bakım Kalite Göstergeleri
10 Hasta Memnuniyeti
11 ISO ve Akreditasyon Standartları ve TKY
12 TKY de Motivasyon ve Katılımı Sağlama Stratejileri
13 Türkiye de Kalite Yönetim Çalışmaları
14 Sağlık Hizmetlerinde TKY Uygulamasına İlişkin Engeller

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dlugacz Y.D., Restifo A., Greenwood A., The Quality Handbook for Health Care Organizations , First Edition, Jossey-Bass a Wiley Imprint, 2004.
Evans J.R., Total Quality , Fourth Edition, Thomas-South Western, 2005.
Graham N.O., Quality in Health Care , Aspen Pub., 1992.
Howard, Helen., O'Conor, Darren., Managing Quality Scitech Educational, 2000.
Hoyle D., ISO 9000 Quality Systems Handbook , Fifth Edition, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2006.
Leebov W., Ersöz C.J:, The Health Care Manager s Guide to CQI., AHA, USA, 1991.
McLaughlin C.P., Kaluzny A.D., Countinuous Quality Improvement in Health Care , Aspen Pub., 1994.
Meisenheimer C.G., Improving Quality , Aspen Pub., 1992.
Parsley K., Corrigan P., Qualty Improvement in Nursing and Health Care , Chapman & Hall, 1994.
Steiber S.R., Krowinski W.J., Measuring and Managing Patient Satisfaction , AHA, 1990.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, literatür tarama, soru-cevap.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 PO Performans/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı VZ * 0.20 + PO * 0.30 +FN* 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + PO * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin her hafta konuyla ilgili literatür çalışması, literatürü analiz etme ve sonuçlarını derste sunma ve tartışmaları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 35240 Balçova/İZMİR
İş Tel: 412 47 84

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem oluşturulan bireysel programa göre değişiklik göstermektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.155555
ÖK.255555555
ÖK.3555555
ÖK.4555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555555