DERS ADI

: Enzimoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BİO 5027 Enzimoloji SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Biyokimya Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SEZER UYSAL

Dersi Alan Birimler

Biyokimya Yüksek Lisans
Mikrobiyoloji Yüksek Lisans
Moleküler Tıp Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Enzimler, metabolizmanın temel olan biyolojik katalizörlerdir. Bu dersin amacı, enzimlerin genel özelliklerini, kataliz mekanizmalarını, metabolizmadaki rollerini ve düzenlenmelerini irdelemek; enzim kinetiğini ve inhibisyon türlerini kavratmak ve bunun yanı sıra bazı olgular üzerinden sık görülen enzim defektlerini değerlendirmektir.
Dersin uygulama bölümünde ise, öncelikle temel enzimoloji uygulamaları, enzim katalizi ve inhibisyon türleri, enzimatik reaksiyonların izlemi ve enzim aktivite ölçümünün temeli ele alınacaktır. Buna ilaveten, kan enzim düzeylerini etkileyen faktörler, seçilmiş birkaç enzimin fizyolojik etkileri, doku dağılımları, klinik önemleri ve analiz yöntemleri tanımlanacaktır. Hastalık izleminde ve tanısında kullanılan güncel enzim testlerinin temel ilkeleri irdelenecektir. Son olarak, enzimlerin çeşitli uygulamalarda araç olarak nasıl kullandıklarına değinilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyokimyanın temel alanlarından biri olan enzimoloji konusunda bilgi edinmiş olmalıdır
2   Biyokimyanın temel alanlarından biri olan enzimolojinin temel uygulamaları ile ilgili kuramsal bilgiyi kavramış olmalıdır
3   Enzimoloji temel kavramlarını eleştirel şekilde analiz edebilmelidir(Örn: İnhibisyon türleri, benzerlikleri ve farklılıkları)
4   Sentez: Enzimoloji alanındaki bilgiyi değişik yönlerden ele alarak sentezleyebilmeli ve yeni durumlara uyarlayabilmelidir (Örnek: Enzim kinetiğinden yola çıkarak bir ilacın farmakokinetiğini tartışabilmek)
5   Bir enzimin genel, fizyolojik ve klinik özelliklerini ele alarak sunabilmelidir
6   Enzimoloji ile ilgili temel laboratuar becerilerini edinmiş olmalıdır(örnek: Enzim kinetiği, enzim aktivite ölçümü, inhibisyon)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş-Dersin Tanıtımı Enzimlerin Genel Özellikleri Enzimlerin Sınıflandırılması Küçük Grup Çalışması
2 Enzimatik Mekanizmalara Genel Bakış Katalizör Olarak Enzimler Koenzimlere Genel Bakış Termodinamik Kataliz Mekanizmaları Küçük Grup Çalışması Proje Ödevleri Konusunda Bilgilendirme
3 Enzimatik Reaksiyonlar Enzimatik Aktivite Michaelis Menten Kinetiği Küçük Grup Çalışması
4 Enzim İnhibisyonu Enzim İnhibisyonunun Değişik Uygulamalarda Kullanımı Küçük Grup Çalışması
5 LABORATUVAR UYGULAMASI: Enzimatik Reaksiyonların Spektrofotometrik Olarak İzlenmesi
6 LABORATUVAR UYGULAMASI: Biyolojik Örnekte Enzim Aktivitesinin Saptanması- Son Nokta yöntemi ve kinetik yöntem örnekleri
7 Enzimlerin Hücredeki lokalizasyonları Fizyolojik görevleri Küçük Grup Çalışması
8 UYGULAMA: Eritrosit Katalaz enzim aktivitesinin UV de Spektrofotometrik olarak ölçümü
9 Enzim Aktivitesinin Düzenlenmesi Enzimlerde Allosteri Allosterinin Metabolizmadaki Rolü Enzimlerin Diğer Düzenlenme Yolları
10 Proje Ödevleri ile İlgili Ara Sunumlar
11 Kan Enzim Düzeylerini etkileyen faktörler Seçilmiş bazı enzimlerin fizyolojik etkileri ve doku dağılımları Küçük Grup Çalışması
12 İzoenzimlerin tanımları Klinik enzimolojideki önemleri
13 İzoenzimlerin laboratuarda saptanmaları: Uygulama örnekleri
14 Değişik Uygulamalarda Enzimlerin Kullanımı Klinik parametre ölçümleri Enzim-Linked immunosrbent assayler Restriksiyon Enzimleri,PCR, DNA fingerprinting Terapötik ajan olarak enzimler Küçük Grup Çalışması
15

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Harper s Illustrated Biochemistry 28th Edition, 2009 , Murray, Bender, Rotham, Kennelly
Rodwell and Weil.McGraw Hill International Edition.pp51-83.
Yardımcı kaynaklar:
2. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations. Seventh Edition 2011, Thomas M. Devlin. John-Wiley& Sons Inc. Publication, USA , pp. 377-418.
3. Textbook of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Eds: Burtis CA, Ashwood ER, Bruns DE, 4th edition, 2006, Elsevier Saunders, St Louis.
4. Newsholme, EA and Leech, TR. Functional Biochemistry in Health and Disease 2010, WILEY-BLACKWELL, Oxford, pp 35-68.
5. Bisswanger, H. Practical Enzymology 2011, WILEY-BLACKWELL.
6. Tietz: Klinik Kimyada Temel İlkeler Beşinci Baskı. (Editörler: Burtis & Ashwood) (Çeviri Editörü: Diler Aslan).PALMY yayıncılık, pp.352-387.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, kuramsal, olgu tartışması ve uygulama komponentlerinden oluşacak ve bu etkinlikler, iç içe, biribiri ile örülmüş olarak ele alınacaktır. Ders, interaktif yöntemlerle işlenecektir. Öğrencilerin, verilen kaynaklardan yararlanarak derse önceden okumuş olarak gelmeleri beklenmektedir.
Yöntemler: interaktif sunumlar, grup çalışmaları, grup tartışmaları, öğrenci sunumları, laboratuar uygulamaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı VZ * 0.30 + ODV* 0.20 + DKL* 0.10 + FN*0.40
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.30 + ODV* 0.20 + DKL* 0.10 + BUT*0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavrama, öğrenme, analiz etme, karşılaştırma, uygulama, interaktif katılım

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr.Sezer UYSAL
TLF:412 4400-412 4401
sezer.uysal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 12.30-13:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 2
Uygulama 15 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 4
Vize Sınavına Hazırlık 1 20
Final Sınavına Hazırlık 1 40
Ödev Hazırlama 1 20
Sunum Hazırlama 1 20
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 1 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.3423
ÖK.423
ÖK.55
ÖK.65