DERS ADI

: Erken Dönemde Risk Altındaki Çocuklar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İOÖ 5036 Erken Dönemde Risk Altındaki Çocuklar SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Okul Öncesi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ DENİZ EKİNCİ VURAL

Dersi Alan Birimler

Okul Öncesi Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öncelikle risk gurubundaki çocukları tanıma (sokak çocukları suça itilen
çocuklar, çalışan çocuklar, ihmal ve istismara maruz kalan çocuklar, korunmaya muhtaç çocuklar, sosyal
dezavantajlı çocuklar), daha sonra risk nedenlerini tanıma (eğitim olanaklarından yararlanamama, ailesel
ve ekonomik sağlıkla ilgili nedenler vb.) ve Dünyada ve Türkiye'deki risk altındaki çocukların durumu ve
bu çocuklara yönelik koruma ve önleme çalışmalarını inceleyerek risk grubundaki çocuklara yönelik
projeler geliştirme olarak belirlenmiştir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Risk gurubuna giren çocukları tanır ve sınıflandırır
2   Çocukların risk gurubuna itilme nedenlerini bilimsel araştırma sonuçlarına dayandırarak açıklar,
3   Her bir risk gurubuna yönelik koruma ve önleme programları planlar ve uygular
4   Bu çocukların topluma kazandırılmasındaki destek mekanizmalarını tanır
5   Bu gruplarla çalışan STK ların neler olduğunu araştırır ve yürütülen çalışmaları eleştirir
6   Bu gruplara hizmet veren kurumlara katkı sağlayacak projeler üretir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders içeriğinin, kaynakların, yardımcı kaynakların, izlenecek strateji, yöntem ve tekniklerin tanıtımı
2 Risk altında olma kavramı ve çocuklarda risk gruplarının tanımlanması, çocukların risk grubunda olmalarına neden olan etmenler. Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
3 Risk gruplarının özellikleri (dezavantajlı, ihmal ve istismara uğramış , suça itilmiş, , korunmaya muhtaç çocuklar ) Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
4 Risk gruplarının özellikleri (sokak çocukları, çalışan çocuklar, göçmen ve sığınmacı çocuklar) Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
5 Dünyada ve Türkiye'de risk grubuna giren çocukların durumu Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
6 Risk altındaki çocukların tanınmasında ailenin ve eğitimcilerin rolü Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
7 Risk grubuna itilen çocuklar için uygulanan önleme ve destek programları Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
8 Ara Sınav
9 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
10 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
11 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
12 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
13 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
14 Erken çocukluk döneminde risk grubuna itilen çocuklar ile ilgili yapılan çalışmalar Tartışma, anlatım, öğrenci sunumu, araştırma-inceleme
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bayhan, Vehbi (2002): Risk Toplumu , Doğu Batı, Sayı:19, Ankara.
Bayhan, Vehbi (2003) : Küresel Risk Toplumunda Eşitsizlikler , IV. Ulusal Sosyoloji Kongresi,
16-18 Ekim 2003, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas
Beck, Ulrich (1992): Risk Society: Towards a New Modernity, Sage, London.
Erbay, E. (2008). Çocuk işçi olmak: Çocuk işçiliğine retrospektif bir bakış. İstanbul: Kişisel
Yayınlar
Giddens, Antony (2000): Elimizden kaçıp Giden Dünya, (Çev: O.Akınhay), Alfa Yay., İstanbul
Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı
çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk
Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
Seçer, Z. (2019). Risk altındaki çocuklar ve eğitimleri. Ankara: Eğiten Kitap
Ungar, Sheldon (2001): Moral Panic Versus The Risk Society: The Implications of The
Changing Sites of SocialAnxiety , The British Journal of Sociology, Jun 2001.
Yağmurlu B, Altan O (2010) Maternal socialization and child
temperament as predictors of emotion regulation in Turkish preschoolers.
Infant Child Dev 19: 275-296.
Yazıcı, D., Akman, B., Kardeş, S., ve Mercan Uzun, E. (2017). Preservice preschool teachers
views on the characteristics of gifted children. Journal for the Education of Gifted Young
Scientists, 5(3), 70-89. Gün, S. (2017). Çocuk: İşçi, yoksul, göçmen. Nota Bene Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-yanıt, tartışma, grup çalışmaları, örnek
olay.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 SNM Sunum
3 YYS YySonuSınavı
4 BNS BNS ARS * 0.30 + SNM * 0.30 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ARS * 0.30 + SNM * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

daha sonra ilan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

daha sonra ilan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.ekinci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

daha sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 2 10 20
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 199

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.11111
ÖK.22222
ÖK.33333
ÖK.44444
ÖK.55555
ÖK.655