DERS ADI

: Ruh Sağlığı Okuryazarlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PDR 5609 Ruh Sağlığı Okuryazarlığı SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SEBAHAT SEVGİ UYGUR

Dersi Alan Birimler

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Ruh sağlığı okuryazarlığı dersi ruh sağlığı sorunlarının tanınmasını, yönetimini ve önlenmesini sağlayan bilgi, inanç ve becerileri kapsayarak erken tanı ve müdahalenin kolaylaştırılmasını ve psikolojik hastalıklarla ilişkili damgalanmanın azaltılmasını amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Psikolojik rahatsızlıkların damgalanmasının bireyler üzerindeki etkilerini açıklar.
2   Psikolojik rahatsızlıkların nedenlerini ve bu hastalıkların nasıl ortaya çıkabileceğini tartışır.
3   Psikolojik rahatsızlıklar için risk faktörlerini anlar ve koruyucu önlemleri kavrar.
4   Toplumda ve profesyonel sağlık hizmetlerinde sunulan yardım kaynaklarını açıklar.
5   Ruh sağlığı okuryazarlığının bireylerde geliştirilmesi için uygulanan yaklaşımları tartışır.
6   Ruh sağlığını korumak ve güçlendirmek için etkili yöntemleri değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Derse Giriş
2 Ruh Sağlığı, Psikolojik Rahatsızlıklar ve Ruh sağlığı Okuryazarlığının Tanımlanması
3 Belirli Psikolojik Rahatsızlıklar Hakkında Bilgiler
4 Psikolojik Rahatsızlıkların Damgalanması
5 Psikolojik Rahatsızlık Deneyimleri ve Aile İçi İletişimin Önemi
6 Ruh Sağlığı Okuryazarlığına İlişkin Araştırmalar
7 Ruh Sağlığı Okuryazarlığının Ölçümü
8 Ödev, Genel Değerlendirme
9 Çocuk ve Ergenlerde Ruh Sağlığı Okuryazarlığını Geliştirmeye Yönelik Müdahale ve Programlar
10 Yetişkin ve Yaşlılar için Ruh Sağlığı Okuryazarlığını Geliştirmeye Yönelik Müdahale ve Programlar
11 Psikolojik Rahatsızlıklara İlişkin Müdahaleler
12 Psikolojik Rahatsızlıklara Müdahalede Yenilikçi Yaklaşımlar
13 Yardım ve Destek Arama/Organizasyonlar
14 Pozitif Ruh Sağlığı ve Öz-Bakım Becerileri
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Crawford, P. (2022). Mental Health Literacy and Young People. Emerald Publishing Limited.
Steiner, C. (2014). Akıllı Bir Kalple Duygusal Okuryazarlık: Duygusal Farklılıklar ve Ruh Sağlığı. Nobel Yayıncılık.
National Academies of Sciences (2019). The Intersection of Behavioral Health, Mental Health, and Health Literacy. National Academies Press.
Okan, O., Bauer, U., Levin-Zamir, D., Pinheiro, P., & Sørensen, K. (2019). International Handbook of Health Literacy: Research, practice and policy across the lifespan (p. 764). Policy Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Aktif Öğrenme, Tartışma, Soru-Yanıt, Beyin Fırtınası, Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi, Sorun/Problem Çözme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 SNM Sunum
3 BNS BNS ODV * 0.50 + SNM * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bu ders ödev ve sunum ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersten başarılı olmak için derslerin en az %70 ine devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Sebahat Sevgi UYGUR
sevgi.uygur@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu Saatleri:
Pazartesi 13:30-15:30
Çarşamba 13:30-15:30
Ayrıca Online DEU üzerinden 7/24 mesaj gönderimi yapılabilir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Diğer Kısa Sınav 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15444555555
ÖK.25444555555
ÖK.35444555555
ÖK.45444555555
ÖK.55444555555
ÖK.65444555555