DERS ADI

: İslam Tarihinin Kaynakları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İTS 5119 İslam Tarihinin Kaynakları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İslam Tarihi ve Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kur'an'ın Tarih Anlayışı hakkında bilgi sahibi olur.
2   Müslümanlarda tarih yazıcılığının nasıl ve ne şekilde başladığını öğrenir
3   Müslümanlarda Tarih yazım usul ve yöntemlerini bizzat mevcut eserler üzerinde görür.
4   İslam tarihi içinde Müslümanlar tarafından yazılmış tarih kaynak çeşitlerini tanır.
5   İslam tarihinin kaynakları arasında yer alan siyer, meğazi, tabakat, biyografi kitapları ile, umumi tarih, şehir ve bölge tarihleri ve hanedan tarihleri örneklerinin yöntem ve usulünü öğrenerek bunları kullanma becerisi kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnsan, Zaman ve Tarih İlişkisi, Kur'an'da Tarih Kavramı ve Müslümanlarda Tarih Anlayışı
2 İslam Tarihinin Tanımı ve İslam Tarihinin Dönemleri, İslam Tarihin İncelenmesinde Karşılaşılan Zorluklar, Problemler ve Çözüm Yolları
3 Müslümanlarda Tarih Yazıcılığının Ortaya Çıkışı ve Gelişmesi: Bunu Etkileyen Sebepler ve Dinamikler
4 İslam Medeniyeti ve Müslümanlarda Görülen Tarih Yazım Yöntem ve Şekilleri
5 Hz. Muhammed'in Hayatı ve İlk Devir İslam Tarihinin Temel Kaynakları: Belli Başlı Siyer ve Meğazi Kitapları ve Özellikleri
6 İbn İshak, İbn Hişam'ın Sireleri ve Vakıdi'nin Kitabu'l-Meğazi'ni İnceleme ve Değerlendirme
7 İslam Tarihinin Bir Kaynağı Olarak Müslümanlarda Tabakat Kitaplarının Yazımı ve Nevileri
8 Muhammed İbn Sa'd'ın Tabakatü'l-Kübrası, Halife b. Hayyat'ın Tabakat'ı, es-Sübki'nin Tabakatü'ş-Şafiıyye'sini İnceleme ve Değerlendirme
9 Müslümanlarda Vekainame-Umumi Tarih Yazımı Biçiminin Ortaya Çıkışı
10 Umumi İslam Tarihi Kaynakları: Taberi ve Eseri Tarihu'l Ümemi ve'l-Mülük adlı eserini Tanıma ve Değerlendirme
11 Umumi İslam Tarihi Kaynakları: Mes'udi ve Eseri Mürucu'z-Zeheb'i, Müslümanlarda Coğrafya İlmi ve Bazı Müslüman Coğrafyacıları ve Eserleri
12 Umumi İslam Tarihi Kaynakları: İbn Kuteybe ve Eseri el-Maarif ile Dineveri ve Eseri Ahbaru't-Tıval'i Tanıma ve İnceleme,
13 Umumi İslam Tarihi Kaynakları: İbn Miskeveyh ve Eseri Tecaribü'l-Ümem'i Tanıma ve Değerlendirme
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Konularla ilgili temel kaynakları ve modern araştırmaları tanıma, okuma, araştırma, bilgi toplama, anlatma, değerlendirme, yorumlama, sunum yapma, tartışma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

---

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.45
ÖK.555