DERS ADI

: Uygulamalı Mantık

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5194 Uygulamalı Mantık SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kavramlar, önermeler, çıkarımlar, özellikle beş san at ve mantık yanlışları ile ilgili yazılı ve görsel medya da dahil karşılaşılan cümleler, alıntılar, anekdotlar, fıkralar hatta reklamlarla öğrenciye uygulamalı mantık yapma imkânı açma, böylelikle mantık birikiminin önemli ve pratikte yararlı ve de zevkli bir iş olduğunu gösterme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mantık kavramını derinliğine tahlil etme imkânı bulur.
2   Tanım, çeşitleri ve kuralları hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur. Kavramları yerli yerinde kullanma, kavram kargaşasına düşmeme becerisi kazanır.
3   İncelediği örnekler sayesinde beş san'atı yani içerik değerine göre argümanları doğru değerlendirme, neden neyin çıkacağını yahut çıkmayacağını seri biçimde anlama, öncül-sonuç arasında tam, uygun ve yeterli ilişkinin olup olmadığını kontrol etme imkânı bulur.
4   Konuşma ve yazmalarda yanlış ve geçersiz delilleri hemen fark eder.
5   Bilimsel, felsefi, dini vs. alanlarda doğru ve tutarlı düşünmenin önemi ve yollarını uygulamalı olarak iyice kavranır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğru ve Tutarlı Düşünme
2 Kritik ve Analitik Düşünme
3 Doğru Düşünmenin Önündeki Engeller
4 Doğru Düşünmenin Önündeki Tuzaklardan Korunma Yolları
5 Tasdik ve Türleri
6 Kesinlik ve Şartları
7 Bilgi ve Zann
8 Tartışma ve Teknikleri
9 Kur'an'da Tartışma Esasları
10 İkna ve Yolları
11 Şiir ve Hakikat
12 Tutum Yanlışları ve Korunma Yolları
13 Örnekler Üzerinde Mantıksal Çözümlemeler
14 Genel Tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İbrahim Emiroğlu, Mantık Yazıları (Logic Reviews,), Ankara, 2016.
İbrahim Emiroğlu, Yanlış Düşünce ve Davranışlar Karşısında Mevlânâ (Mevlana: Against false thoughts and behaviors), İstanbul 2009.
İbrahim Emiroğlu, Mantık Yanlışları (Logical Fallacies), Ankara 2004.
Toulmin, Stephen, The Uses of Argument, Cambridge 2006.
Yaran, Cafer Sadık; İnformel Mantığa Giriş (Introduction to Informal Logic), İstanbul, 2010.
İbrahim Emiroğlu, Ders materyali (Lecture materials) (Pps: 200 slayt)
Yardımcı kaynaklar:
Madsen Pirie, The Book of The Fallacy, London 1985.
Nigel Warburton, A dan Z ye Düşünmek (Thinking From A to Z), Çev. Sevda Çalışkan, Ankara 2006.
Kur an-ı Kerim (The Holy Quran), Seçme Hadisler (Hadith Collections); Örnek Metinler (Sample Texts), Gazetelerden Seçmeler (Samples from newspapers), Reklamlar (Advertisements).
Irving M. Copi, Introduction to Logic.
Internet, yazılı ve görsel materyal.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, araştırma, soru - cevap, örnekler üzerinde inceleme, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + YYS* 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.10 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler mantığın ana konuları ve problemlerini, içerik değeri ve amacı bakımından delilleri (beş san atı) örnekler üzerinde yakından görüp bunları özümseyerek inceleyip değerlendirme bilgi ve becerilerini geliştirirler.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansı (mantığın ana konuları ve problemlerini, beş san'atı örnekleriyle tanıma, tartma ve değerlendirmesi)na göre hesaplanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bekir.esen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13354
ÖK.23354
ÖK.33354
ÖK.43354
ÖK.53354