DERS ADI

: Geleneksel Din Eğitimi Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5215 Geleneksel Din Eğitimi Tarihi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. YUSUF CEYLAN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslam eğitiminin oluşum, gelişim ve kurumsallaşmasını tarihsel süreç içerisinde ortaya koymak. İslam eğitim teorisinin oluşumunda etkili olan İslam'ın bilim anlayışı ile bunlara kaynaklık eden Kur'an ayetlerini ve hadislerini incelemek. Hz. Muhammed döneminden başlayarak Mekke ve Medine devri İslam eğitiminin gelişimini ele almak. İslam eğitiminde Peygamber sonrası eğitim hareketlerini ve kurumlaşmasını medreselere gelinceye kadar değerlendirmektir. Örgün din eğitiminin en önemli unsurlarından biri olan medreselerin kuruluş, gelişim ve kapatılış süreçlerini analiz etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam dininin eğitim ve öğretime ilişkin bakış açısını kavrar.
2   İslam eğitim kuramlarının ve kurumlarının oluşumunu ve gelişimini ana hatlarıyla açıklar.
3   İslam Dininin bilime verdiği önemi kavrar ve ifade eder.
4   Genel eğitim ve öğretim metotları ile İslam'daki eğitim-öğretim metotları arasında ilişki kurar.
5   Eğitim-öğretim alanında medreselerden önceki ve sonraki gelişmeleri ortaya koyar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı
2 Temel kavramlar
3 İslamiyet öncesi Araplarda eğitim anlayışı ve kurumları
4 İslam dininin doğuşu ve eğitim-öğretim anlayışı
5 İslam dininin bilime verdiği önem Bir eğitici olarak Hz. Peygamber
6 Mekke dönemi eğitim-öğretim hareketleri
7 Medine dönemi eğitim öğretim faaliyetleri
8 Medreselere kadar eğitim-öğretim kurumları
9 Osmanlı öncesi Medreseler ve özellikleri
10 Klasik Osmanlı Eğitim anlayışı
11 Osmanlı Medreselerin Kuruluşu ve İlk Osmanlı Medreseleri
12 Osmanlı Medreselerinin Genel Özellikleri ve Yapısı
13 Osmanlı'da ilköğretim
14 Medreselerde görülen bozulma ve nedenleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Abdullah Özbek, Bir Eğitimci Olarak Hz. Muhammed, Ankara 2002.
2. Halis Ayhan, Eğitime Giriş ve İslâmiyetin Eğitime Getirdiği Değerler, Damla Yayınevi, İstanbul 1982
3. Şakir Gözütok, Yetişkinler Eğitimi, Ankara,1999.
4. İslam Eğitim Tarihi, Mehmet Dağ, Hıfzırrahman R. Öymen, Ankara 1974.
5. Ahmet Çelebi, İslam Eğitim Öğretim Tarihi, İstanbul 1998.
6. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, , Ankara 1978.
7. Cahid Baltacı, 15. ve 16. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri. İstanbul 2005
8. Salih Zeki Zengin, Medreselerden Darülfünuna Türkiye de Yüksek Din Eğitimi, İstanbul 2011.
9. Selahattin Parladır, İslamda Örgün Eğitim, İzmir 2006
10. Şükrü Keyifli, Camilerde Din Eğitimi, Ankara 2012.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yusuf.ceylan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13354
ÖK.23354
ÖK.33354
ÖK.43354
ÖK.53354