DERS ADI

: Klasik Türk Düşünürlerinde Din, Toplum ve Kültür

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5209 Klasik Türk Düşünürlerinde Din, Toplum ve Kültür SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MEHMET CEM ŞAHİN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu derste; Tanzimat'tan Cumhuriyet'e kadar olan tarihsel dönem içerisinde öne çıkan Ahmet Cevdet Paşa, Ziya Gökalp, Prens Sabahattin, Sait Halim Paşa, Ahmet Rıza Bey, Mehmet İzzet gibi Türk düşünce dünyasına yön veren entelektüellerimizin din ve toplum konusuna yaklaşımları ele alınmaktadır. Ders kapsamında sosyal ve dini konulara eğilmiş düşünce insanlarının portleri üzerinden dönemler ve zihniyet kalıpları, düşünsel esin kaynakları ve politik, entelektüel tartışmalar farklı yönleriyle incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geç Osmanlı-erken Cumhuriyet dönemi Türk düşünce tarihinin gelişimini kavrar.
2   II. Meşrutiyet dönemi fikir akımlarını ayrıntılı olarak açıklar.
3   Türk düşünürlerinin din ve toplum konusundaki farklı yaklaşımlarını değerlendirir.
4   Türk entelektüellerinin dini hayat konusundaki görüşlerinin, Türk sosyo- kültürel hayatının dinamikleri ve Batıdan gelen etkilerle nasıl şekillendiğini öğrenir.
5   Düşünürlerimizin kavramsal/kuramsal çerçevelerinin Türk sosyo-kültür yapısı ve fikir hayatını nasıl etkilediği ve nasıl şekillendiğini yorumlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Tevarüs Eden Sosyal ve Siyasal Yapı
2 Geç Osmanlı Erken Cumhuriyet Dönemi Türkiye'sinde Din-toplum ve kültür ilişkileri üzerine politik ve entelektüel tartışmalar
3 Ahmet Cevdet Paşa'nın din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
4 Ahmet Rıza Bey'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
5 Prens Sabahattin'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
6 Prens Sabahattin'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
7 Mehmet İzzet Bey'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
8 Ziya Gökalp'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
9 Ziya Gökalp'in din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
10 Sait Halim Paşa'nın din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
11 Sait Halim Paşa'nın din ve toplum ilişkilerine yaklaşımı
12 II. Meşrutiyet dönemi fikir mecmuaları: Türk Yurdu
13 II. Meşrutiyet dönemi fikir mecmuaları: Sırat-ı Müstakim
14 II. Meşrutiyet dönemi fikir mecmuaları: İctihad

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ülken, Hilmi Ziya. (1999). Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi. Ülken Yayınları. İstanbul
Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce (Cilt 1-9) İletişim Yayınları. İstanbul.
Kültür Bakanlığı Yayınları Ziya Gökalp Dizisi Ankara
Mardin, Şerif. (1994). Jön Türklerin Siyasi Fikirleri. İletişim Yayınları. İstanbul.
Mardin, Şerif. (1998). Yeni Osmanlı Düşüncesinin Doğuşu. İletişim Yayınları. İstanbul.
Gündüz, Mustafa. (2010). Osmanlı Mirası Cumhuriyetin İnşası. Lotus Yayın Grubu. Ankara.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme ve Tartışma Yöntemleri
Beyin Fırtınası ve Görüş Geliştirme Teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarı değerlendirmeleri ara sınav, yarılyıl sonu sınavı ve ders performanslarına göre yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmetcem.sahin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 151

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13345
ÖK.23345
ÖK.33345
ÖK.43345
ÖK.53345