DERS ADI

: İslam Bilim Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FDB 5183 İslam Bilim Felsefesi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. OSMAN BİLEN

Dersi Alan Birimler

Felsefe ve Din Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilerin İslam bilim felsefesinin temel kavramlarını tanımasını sağlamak ve bilim felsefesini ilgilendiren sorunlar hakkında İslam filozoflarının yaklaşımları hakkında felsefi bir anlayış geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam'da felsefenin ortaya çıkışı nedenlerini tanır
2   Klasik felsefi ilimlerin içeriklerini öğrenir.
3   İslam felsefesine özgü temel kavramların gelişim süreçlerini ve sorunları kavrar.
4   Klasik İslam Felsefe ekollerinin sorunlara yaklaşımlarını fark eder ve aralarında ilişki kurar.
5   Felsefi ilimlerin içerik ve yöntemlerine dair eleştirileri öğrenir ve birbiriyle ilişkilendirir.
6   Felsefi tartışmaların İslam bilim ve kültür tarihi üzerindeki etkilerine dair akıl yürütmeyi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İslam felsefesinde bilim kavramı
2 Bilimin Epistemolojik Temeli: İnsan doğası, bilgi, bilimsel bilginin değeri
3 Doğa bilimlerinde bilginin niteliği ve doğrulaması ve şartları
4 Başlıca Müslüman filozofların doğa bilimlerinin yöntemi içeriği ve sınırlarına dair görüşleri
5 İslam felsefesinde bilimlerin tasnifi
6 Razi'nin bilim felsefesi
7 el-Kindi'nin Bilimler sınıflandırması
8 Farabi'nin bilimler tasnifi ve bilimsel yöntem üzerine görüşleri
9 İhvan-ı Safa Risalelerinde bilimler ve yöntemleri
10 İbn Sina'nın bilim felsefesi
11 Gazali'nin bilimlerin değeri ve bilim yöntemi anlayışı
12 İbn Rüşd'ün doğa bilimlerinin yöntemi hakkındaki görüşleri
13 Bilim felsefelerinin karşılaştırması ve gözden geçirilmesi
14 Genel Tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Nasr, Seyyed Hossein, Islamic Philosophy from the Origin to the Present. (2006 )
Al Farabi on the Perfect State, (1985)
Ghazali, The Incoherence of the Philosophers, , 1997
Ibn Rushd, Averroes' The Incoherence of the Inchoherence, (1987)
Yardımcı kaynaklar:
Bakar, O. "Science", in S.H. Nasr and O. Leaman, History of Islamic Philosophy (1996);
Jan P. Hogendijk, Abdelhamid I Sabra, The Enterprise of Science in Islam: New Perspectives (2003)
Hourani, GEssays on Islamic Philosophy and Science (1975)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, metin ve kavram tahlili, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, yarıyıl sonu sınavı ile dersin içeriğine katılım ve tartışma performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

osman.bilen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 16:00 - 17:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Kitap Okuma 1 7 7
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.13354
ÖK.23354
ÖK.33354
ÖK.43354
ÖK.53354
ÖK.63354