DERS ADI

: Fıkıh Usulü I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5229 Fıkıh Usulü I SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslam Hukuk Metodolojisinin klasik kaynaklarını birinci elden tedkik etmek; Fukaha ve
Mütekellimin ekolünün Kaynaklarını karşılaştırmalı incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Hukuk Metododlojisinin doğuşu hakkında bilgi sahibi olur
2   hy
3   Klasik dönem usul tartışmalarını orijinal kaynaklarından öğrenir
4   İslam Hukukunun Kaynaklarını (Deliller) hakkında bilgi sahibi, olur
5   Metodolojik Kavramlar hakkında ilk kaynaklardan bilgi sahibi olur.
6   Fukaha ve Mütekellimin Ekollerinin Metotlarını anlama ve yorumlama hakkında dona-nıma sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 İslam Hukuku Metodolojisinin Doğuşu
3 Klasik Dönem Fukaha ve Mütekellimin Ekolleri
4 İslam Hukukunun Kaynakları: Akli-Nakli veya Asli-Feri
5 İslam Hukukunun Kaynakları: Kur an
6 İslam Hukukunun Kaynakları: Sünnet
7 İslam Hukukunun Kaynakları: İcma
8 İslam Hukukunun Kaynakları: Kıyas
9 İslam Hukukunun Kaynakları: İstihsan ve Maslahat
10 İslam Hukukunun Kaynakları: Örf ve Sedd-i Zerayi
11 İslam Hukukunun Kaynakları: Istıshab ve Önceki Şeriatler
12 İctihat ve Taklit Meselesi
13 Delillerin Tearuzu ve Giderme Yolları
14 Sonuç ve Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Seyyit Bey, Usulu'l-Fıkh: Medhal, Yay. Haz. Selçuk Camcı, İzmir: Işık Akademi
Yayınlar, 2011.
- Bakar-Kirmani-Faruki-Rahman, İslami Bilimde Metododloji Sorunu, Yay. Haz. Mehmet
Paçacı, Ankara, Fecr Yayınevi, 1991.
- Fazlurrahman, Tarih Boyunca Metodoloji Sorunu, Ank. Okulu Yayl., Ank.,1995
- Pezdevi, Fahru l-İslam, Usul (Abdulaziz Buhari'nin Keşfu'l-Esrar şerhiyle birlikte)
Beyrut: Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, 1997.
- Gazali, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metododlojisi (el-Mustasfa), çev. Yunus
Apaydın, Rey Yayıncılık, 1994.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sınıf ortamında konunun tartışılması, bireysel araştırma, tartışma ortamında sorucevap,
ödev (makale yazımı) ve sunum.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme oranları yaklaşık oranlardır. Derse katılım veya sunum Ara sınav ve Final
kadar önemlidir. Bunlardan herhangi birinden başarısız olmak dersten yeterli notu
almayı engeller.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev, sunum, devam ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki
performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders tartışma ağırlıklı olarak işlenecektir: Her öğrencinin tartışmaya iştirak
edebilmesi için belirlenen metni okuyarak derse hazırlıklı gelmesi beklenir. Her
öğrenci en az bir defa derste sunum yapmak zorundadır. Derse katılım mecburidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ismail.acar@deu.edu.tr
Dahili tel: 20128

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma: 10:00-11:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 3 45
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 6 90
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 215

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.6