DERS ADI

: Ahkam Tefsiri Okumaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5950 Ahkam Tefsiri Okumaları SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AHMET BAĞLIOĞLU

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

İslam Hukukunun ana kaynağı olan Kur´an-ı Kerim´in ayetleri içinde fıkhî hükümlerin incelenmesini, dil ve anlam yönünden analizini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ahkâmla ayetleriyle ilgili temel kaynakları tanır.
2   Ayetlerin analizlerini yaparak fıkıhçıların bakış açılarını açıklar. Ayetlerde hedeflenen gayeleri yorumlar.
3   Seçilen ayetlerde sosyal olaylara yönelik bakışı analiz eder.
4   Seçilen ayetlerin insani ilişkilerle ilgili öngörüsünü yorumlar.
5   Müfessirlerin ayetlerden çıkarımlarını mukayese eder.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kuranın indirilişi sırasındaki sosyal hayat ve vahiy mesajlarının algılanışı
2 Ahkâm Ayetleri ile ilgili telif edilmiş olan tefsirler ve risaleler
3 Fatiha suresinden elde edilen hükümlerin tahlili ve kulluk görevi
4 Namazın farz oluşunu bildiren ayetlerin analizi
5 Zekâtın farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi
6 Orucun Farz oluşu ile ilgili ayetlerin analizi
7 Hacla ilgili ayetlerin analizi
8 Ara sınav
9 Ailenin Kuruluşu ile ilgili ayetlerin tahlili
10 Boşanmanın meşruiyetini bildiren ayetlerin analizi
11 Emanet yükümlülüğünü bildiren ayetlerin tahlili
12 Ödevlerin değerlendirilmesi.
13 Emanet yükümlülüğünü bildiren ayetlerin tahlili,
14 Ödevlerin değerlendirilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sabunî, Tefsiru Âyati´l-Ahkâm, Mektebetü´l-Gazali, Dimeşk, 1980.
1- Eren Cüneyt, Neylu'l-Meram min Âyâti Ahkâmi'l-Kur'ân, EKEV Yayınları, Erzurum, 2001.
2- el-Kâsımî, Muhammed Cemâluddîn, Mehâsinu't-Te'vîl, el- Kahira, 1376/1957.
3- el-Kattân Mennâ Halil, Ulûmu'l-Kur'ân-Kur'ân İlimleri, çev. Arif Erkan, İstanbul, 1997.
4- el-Kurtubî Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed Ensârî, el-Câmiu' li Ahkâmi'l-Kur'ân, Beyrut, ts.
4- Elmalılı, Hak Dini Kuran Dili
5- Çağdaş kaynaklar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

muammer.erbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 7 7
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51