DERS ADI

: Rivayet ve Dirayet İlimlerinde Yöntem I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5187 Rivayet ve Dirayet İlimlerinde Yöntem I SEÇMELİ 3 0 0 9

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. VEYSEL GENGİL

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Hadis ve Sünnet araştırmalarında gerekli olan bilimsel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
2   Hadisleri nakletme (Rivayet) ve anlama-yorumlama (Dirayet) ilimlerinin eski ve yeni kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi edinir.
3   Basılı ve dijital kaynakları tanıma ve kullanma ile ilgili olarak yeteneklerini geliştirir. Yazılım ve donanım konusunda gerekli altyapıyı edinir.
4   İnternet ortamında ve ilgili bilgisayar programlarında bilimsel bilgiye ulaşma ve ulaştığı bilgiyi derleyip değerlendirebilme konusunda teknik beceri edinir.
5   Örnek metin, ses kaydı ve videolar üzerinden akademik ortamda sıkça rastlanan Yöntem yanlışlarını kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel İslam Bilimleri'ne çağdaş yaklaşımlarda ve akademyada sıkça görülen yöntem sorunlarına genel bir bakış
2 İlim-Bilim, İrfan, Fıkıh, Marifet, Hakikat, Hikmet, Usul, Üslup, Edeb, Sünnet-Bid at gibi temel kavramların tanımı
3 İslam Medeniyetini ortaya çıkaran ilimler ve ortak yapıları
4 İslami ilimlerde bilgiye ulaşma yolları, bilginin kaynakları, esbâb-ı ilm, ilimlerin tasnifi
5 İslami ilimlere başlarken sahip olunması gereken ön koşullar, ilmin gayesi ve niyet, maddî mânevî donanım, teknik donanım
6 İslam tarihinde "el-Âlim ve'l-Müteallim" edebiyatı, öğrenci ve öğretmenin ilim ahlâkı
7 Rivayet ve Dirayet ilimlerinde metodolojik alt yapı sorunu
8 Genel Değerlendirme
9 Rivayet-Dirayet ilimlerinde ve İslami araştırmalarda internet ortamının ve dijital kütüphane imkanlarının kullanım yöntemi
10 Dini olan ve olmayan bilimsel kaynaklara (kitap, makale) bilgisayar ve akıllı telefon vasıtasıyla ulaşmanın kısa yolları
11 Piyasada mevcut dijital programlar ve kullanım şekilleri
12 Sanal alemde dinî bilginin sunum ve değerlendirilmesi konusunda karşılaşılan yöntem ve usul problemleri
13 Tez yazımında uyulması gereken kurallar, Microsoft Word programının kullanım yöntemi, gerekli araçları edinme yolları
14 SSS (sıkça sorulan sorular), genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş dokümanlar üzerinde çalışma, Yöntem problemleri üzerinde araştırma, projeksiyon vasıtasıyla görsel ve işitsel sunum, bilgisayar programlarının uygulamalı gösterimi, karşılıklı tartışma ve değerlendirme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 40 40
Final Sınavına Hazırlık 1 50 50
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 220

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.1
ÖK.2234
ÖK.335
ÖK.4
ÖK.5