DERS ADI

: Klasik Kelam Metinleri II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5162 Klasik Kelam Metinleri II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencinin Klasik Metinlerden İslam İnanç Sistemiyle ilgili teorik bilgi sahibi olmasını sağlamak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Arapça Klasik Kelam metinlerini temel eserlerden anlayıp-yorumlayabilme yeteneği kazanır.
2   Kaynaklarda bulunan bilgi ve verileri eleştirel okuma ve değerlendirmeye tabi tutabilir.
3   Okuduğu metinlerde geçen alana ait temel sorunları farklı yönlerden analiz edebilir; sentezlere ulaşabilir
4   Klasik metinlerde geçen kavramları öğrenir
5   Günümüzde inançla ilgili bazı tartışmaların meselelerin tarihi kökenlerini öğrenir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1 Mukaddime
2 2. Ahmed b. Hanbel, er-Red ale'z-zenâdıka ve'l-Cehmiyyeden Cehm b. Safvân ın Sümeniyye ile Münakaşası Kısmının Tercüme ve Değerlendirmesi
3 3. Aynı eserin Halkul-Kurân Kısmının Tercüme ve Değerlendirmesi
4 4. Aynı eserin Ruyetullah ve Allahın Hz. Mûsâ ile Konuşması Kısmının Tercüme ve Değerlendirmesi
5 5. Aynı eserin Arşa İstiva, Allahın her mekânda bulunması, Cehmiyyenin Halku l-Kur ân a dair hadislerden getirdiği deliller Kısımlarının Tercüme ve Değerlendirmesi
6 6. Beyâzîzâde Ahmed Efendinin, el-Usûlül-Münife adlı eserinden Allahı Bilme ve O'na İcmâlî Olarak İnanma, Zâtî Sıfatlar ve İlgili Meseleler Kısmı
7 7. Aynı eserin Allah ın Fiilî Sıfatları ve İlgili Konular Kısmı (İman ve Kelam ın Hakikatine kadar)
8 8. Aynı eser Zarûrât-ı Diniyyeyi Tasdik etmenin gereği-Cennet ve Cehennemin Yaratılmışlığı Arasındaki konular
9 9.Kabir Suali
10 10. Kâdî Abdulcebbârın Usûlul-Hamse adlı eserinden (tah. Faysal Bedr Avn) Nazar, Tevhid, Adl Kısımları okuma, tercüme ve değerlendirmesi
11 11. Aynı eserin el-Menziletü beynel-Menzileteyn ve el-Va'd vel Vaîd, el-Emru bill-Marûf ven-Nehy anil-Münker, Hudûs Delili, Allahın Varlığı Kısımlarının okuma, tercüme ve değerlendirmesi
12 12. Usûlul-Hamse Allahın Görülmeyeceği, Allahın Bir Olduğu Kısımlarının okuma, tercüme ve değerlendirme
13 13.Kâdî Abdulcebbâr'ın Usûlu'l-Hamse Allahın Kabihi (Kötü) Yaratmayacağı, Allahın Bir Olduğu Kısımları okuma, tercüme ve değerlendirme
14 14. Kâdî Abdulcebbâr'ın Usûlu'l-Hamse Elemler kısmı okuma, tercüme ve değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1- Kâdî Abdulcebbar, Şerhu Usûlil-Hamse (talîk.Kıvâmuddîn Mânkdîm/ tah. Abdulkerim Osman) Kahire 1965.
2-Hayyât, Kitâbul-İntisâr, Beyrut 1957.
3- Muhammed Rıza Muzaffer, Akâidü l-İmâmiyye, yy., ts.
4-Pezdevi, Usuliddin, thk Hans Peter Lins, Kahire, 1967.
Yardımcı kaynaklar: M. Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri


Anlatma, araştırma soru- cevap, sunum, metin tahlili

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mehmet.ilhan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Ödev Hazırlama 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 24 24
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 155

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.12
ÖK.22
ÖK.323
ÖK.4222
ÖK.5