DERS ADI

: Kelamın Teşekkül Dönemi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5158 Kelamın Teşekkül Dönemi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. MURAT MEMİŞ

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kelâm İlminin ortaya çıkış ve gelişim sürecini bütün tarihsel şartlarını dikkate alarak öğrenmek ve dolayısıyla sistematik Kelâm konularının doğru bir şekilde anlaşılmasına zemin hazırlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslamın ilk asrında Kelâm ilmini hazırlayan faktörler hakkında bilgi sahibi olur.
2   Kelam ilminin ortaya çıkmasından önceki dönemde İslam İnancına ait konulardaki genel tutumlar hakkında bilgi sahibi olur.
3   Kelam ilminin ilk olarak ortaya çıkışında etkili olan şahıs ve fırkalar hakkında bilgi sahibi olur.
4   Metafizik düşüncenin dolaşımı ve tarihsel serüveni hakkında değerlendirme yapma imkanı kazanır.
5   Tarihsel ve sosyolojik şartların Kelam ilmi üzerindeki etkisini görme imkanı kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kur'an ve İlk Dönem Olayları
2 Haricîler ve Etkileri
3 Hasan el-Basrî ve Çevresi
4 Cehm b.Safvan ve Cehmiyye
5 Gaylan ed-Dımeşkî ve Mabed el-Cühenî
6 Mücessime-Müşebbihe, Kerramiyye
7 Fukaha Çevresinde Kelam: Ebu Hanife
8 Ahmed b. Hanbel ve ilk Selefîler
9 İlk Mutezilîler: Vâsıl ve Amr
10 Mutezilenin yükseliş dönemi: Allaf, Nazzâm, Bişr, Kabî vd.
11 Mutezilede duraklama dönemi: Cübbâîler
12 Mutezile kelamında son dönem: Kadı Abdülcebbar vd.
13 Mutezile'nin Kelam ilmine katkıları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
1. Ali Sami en-Neşşar, İslâm da Felsefî Düşüncenin Doğuşu, I-II
2. M.M.Şerif, İslâm Düşüncesi Tarihi I-IV
3. Ahmet Akbulut, Sahabe Devri Siyasi Hadiselerinin Şekillendirdiği Kelam Meseleleri
4. Abdünnasır Süt, İslam Düşüncesinde İlk Muhalifler
Yardımcı kaynaklar:
1. Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri
2. İlgili Diyanet İslâm Ansiklopedisi Maddeleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

murat.memis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 14:00 16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 25 25
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.324
ÖK.424
ÖK.53