DERS ADI

: Hadis Usulü I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5137 Hadis Usulü I SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDÜLKADİR PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Peygamber'in Teşrî'de (yasamada)ki yerini ve yetkilerini, Kur'an-ı Kerim yanında Hadis ve Sünnet'in gerekliliğini, İslâm Medeniyeti'nin geçirdiği tarihi tecrübeyi de gözönüne alarak gerekçeleriyle birlikte kavrar;
2   Oryantalistlerin hadislerle ilgili geleneksel itirazları, bunların ilmi değeri, eleştirilerin arkasındaki sebepler ve karşı cevaplar üzerine bilgi düzeyini artırır;
3   Hadis Usulü'ne dair te'lif edilmiş eski ve yeni eserlerdeki ana konular hakkında nitelikli bilgi edinir;
4   Hadis ilimleri ve Hadis ıstılahlarıyla ilgili kaleme alınmış Arapça-Türkçe eserler arasından en az birini okuyarak alana dair metin çözme becerisini geliştirir;
5   Bir yandan metodoloji ve terminoloji üzerine ayrıntılı bilgi edinirken, diğer yandan sahabeden günümüze tarihi gelişimi/değişimi dikkate alarak ve kütüphaneyi kullanarak Hadis edebiyatı (literatürü) hakkında gözlemler yapar; Hadis ilminin en meşhur râvîleri, musannifleri ve kitaplarına dair biyografik, bibliyografik tecrübe kazanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İsmail L. Çakan'ın "Anahatlarıyla Hadis" adlı kitabının sonunda bulunan "Hadis Alanında Uzmanlık Eğitimini Seçenlere İlk Ders" (s. 275-285) adlı bölüm ile "Hadis Okuma-Okutma Yöntemi" (s. 225-274) adlı bölümün incelenip tartışılması.
2 Hatîb-i Bağdâdî'nin "Muhtasaru nasîhati ehli'l-hadîs" adlı risâlesinin tanıtımı, yine onun "el-Câmi' li ahlâki'r-râvî" adlı eserinden hadis öğrencisi ile ilgili kısmın okunması.
3 Hadis Usûlü ilminin doğuşu ve tarihi gelişimi; bu sahada te'lif edilen meşhur eserler.
4 Bize ulaşması bakımından haberin kısımları: Mütevâtir, Âhâd (Meşhûr, Azîz, Garîb)
5 Kuvvet ve zayıflık açısından âhâd haberin kısımları.
6 Makbûl haberin kısımları: Sahîh, Hasen.
7 Merdûd haber ve red sebepleri, Zayıf hadisler.
8 Muallak, Mürsel, Mu'dal, Munkatı', Müdelles, Muan'an-Müen'en.
9 Mevzû, Metrûk, Münker-Ma'rûf, Muallel, Maklûb, Muzdarib, Musahhaf-Muharref, Şâzz-Mahfûz.
10 Makbûl ile Merdûd arasında müşterek olan haberler: Kudsî, Merfû, Mevkûf, Maktû', Müsned, Muttasıl, Ziyâdâtü's-sikât, İ'tibâr, Mütâbi', Şâhid.
11 Râvinin kabul şartları, cerh-ta'dîl dereceleri, cerh-ta'dîl kitapları.
12 Hadis tahammül yolları: Semâ, Kırâat, İcâzet, Münâvele, Kitâbet, İ'lâm, Vasıyyet, Vicâde.
13 İsnad sisteminin incelikleri.
14 Râvîlerin tabakaları ve tanıma yolları.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş özellikle yabancı dildeki dokümanlar üzerinde önceden çalışma ve derste hocanın da yardımını alarak bunları okuyup Türkçe'ye çevirme, metnin konusu üzerinde karşılıklı tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 6 84
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.1
ÖK.25
ÖK.343222
ÖK.4
ÖK.5