DERS ADI

: Hadis Usulü II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TİS 5138 Hadis Usulü II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDÜLKADİR PALABIYIK

Dersi Alan Birimler

Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Peygamber'in Teşrî'de (yasamada)ki yerini ve yetkilerini, Kur'an-ı Kerim yanında Hadis ve Sünnet'in gerekliliğini, İslâm Medeniyeti'nin geçirdiği tarihi tecrübeyi de gözönüne alarak gerekçeleriyle birlikte kavrayacak,
2   Oryantalistlerin hadislerle ilgili geleneksel itirazları, bunların ilmi değeri, eleştirilerin arkasındaki sebepler ve karşı cevaplar üzerine bilgi düzeyini artıracak,
3   Hadis Usulü'ne dair te'lif edilmiş eski ve yeni eserlerdeki ana konular hakkında nitelikli bilgi edinecek,
4   Hadis ilimleri ve Hadis ıstılahlarıyla ilgili kaleme alınmış Arapça-Türkçe eserler arasından en az birini okuyarak alana dair metin çözme becerisini geliştirecek,
5   Hadis ilminin metodolojisi, terminolojisi, en meşhur râvîleri, musannifleri ve kitaplarına dair yeterli bilgi ve tecrübe kazanacaktır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bize Ulaşması Bakımından Haberin Kısımları: Mütevâtir ve Âhâd Haber
2 Meşhûr, Azîz ve Garîb Haber
3 Kuvvet ve Zayıflık Bakımından Âhâd Haberin Kısımları: Makbul Haber: Sahih, Hasen
4 Merdûd Haber: Zayıf Hadis ve Çeşitleri: Muallak, Mürsel, Mu'dal, Munkatı', Müdelles, Muan'an ve Müen'en
5 Mevzû, Metrûk, Münker, Ma'rûf, Muallel, Müdrec, Maklûb, Muztarib, Musahhaf, Şâzz
6 Kudsî, Merfû, Mevkûf, Maktû
7 İ'tibâr, Mütâbi', Şâhid
8 Cerh ve Ta'dil Dereceleri
9 Hadis Tahammül Yolları ve Edâ Sigaları
10 İsnâdla İlgili Meseleler: Âlî ve Nâzil İsnad, Müselsel Hadis, Müdebbec Hadis, Sâbık ve Lâhık
11 Râvileri Tanımak: Sahâbe, Tâbiûn, Müttefik-Müfterik, Mü'telif-Muhtelif, Müteşâbih, Mühmel, Mübhem
12 Muhtelif İsim ve Sıfatlarla Anılan Râviler, Künyeler, Lakablar, Râvilerin Tarihçeleri, Tabakaları
13 Nevevî'nin Kırk Hadisi'nin Arapça Şerhinden Okumalar (1)
14 Nevevî'nin Kırk Hadisi'nin Arapça Şerhinden Okumalar (2)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersle ilgili olarak seçilmiş özellikle yabancı dildeki dokümanlar üzerinde önceden çalışma ve derste bunları okuyarak Türkçe'ye çevirme, metnin konusu üzerinde karşılıklı tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC* 0.20 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar yazılı usulde (klasik veya test); yarıyıl içi çalışma (ödev) sözlü anlatım şeklinde yapılır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 156

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.1
ÖK.23
ÖK.334
ÖK.44445
ÖK.5