DERS ADI

: Dil ve Beyin

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 5042 Dil ve Beyin SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ EDA CAN KÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Genel Dilbilim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dil ve beyin araştırmalarında kullanılan temel terminolojinin öğrencilere kazandırılması, görüntüleme teknikleri, ERP, lezyon çalışmaları, dil algılama ve ulamlaştırma hakkında bilgi sunmaktır. Öğrencilerin yerelleşmeci ve genelleşmeci yaklaşımları, simgesel ve bağlantıcı yaklaşımları, modülerliği, içselliği, kritik periyod varsayımını, yanallaşmayı, plastisiteyi ve yarıküreler arasındaki farkları öğrenmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Beyin ve dil alanındaki temel konular hakkında bilgi sahibi olma
2   Beyin görüntüleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma
3   Görüntüleme yöntemlerinin çıktılarını yorumlayabilme
4   Beyin ve dil çalışmalarında kullanılan deney desenleri hakkında bilgi sahibi olma
5   Beyin ve dil çalışmalarında kullanılmak üzere yeni deney desenleri hazırlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş İzleğin Tanıtılması ve Tartışılması
2 Bilişsel Sinirbilime giriş: Tarihsel gelişim, Bilişsel Psikoloji ve Sinirbilim İlişkisi
3 Beyin: Beynin Büyükçül Düzenlenişi, Nöronların Yapısı, Korteks, Subkorteks
4 Beynin Elektrofizyolojik Yapısı: Tek hücre Kayıtları, EEG, MEG, ERP
5 Beyin Görüntüleme Yöntemler: Yapısal Görüntüleme, İşlevsel Görüntüleme, İşlevsel Görüntüleme Yöntemleri Verilerinin Yorumlanması
6 Lezyon Çalışmaları: Tekli olgu çalışmaları, Grup Çalışmaları, Hayvan Modelleri, TMS
7 ARA SINAV
8 Görme: Göz-Beyin İlişkisi, Görsel Korteks, Nesneleri Tanıma, Yüzleri Tanıma
9 Bellek ve Hatırlama: Kısa Erimli Bellek ve İşler Bellek, Uzun Erimli Bellek, Bellek Yitimi, Hatırlama, Bilme ve Unutmaya İlişkin Kuramlar
10 Konuşma ve Beyin: Konuşmanın algılanması, Anlambilimsel Bellek, Tümce Anlama ve Üretme
11 Okuma ve Beyin: Görsel Sözcük Tanıma, Heceleme ve Yazma, Disleksi
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ward, Jamie (2010). The student s guide to cognitive neuroscience. 2nd edition.
Psychology Press. ISBN 978-1-84872-003-9.
Plunkett, K. & Elman, J.L. (1997). Exercises in rethinking innateness. MIT Press, 1997.
Cambell, S. (2006). Language in the non-dominant hemisphere. In: K. Brown (Ed.) The Encyclopedia of Language and Linguistics. Elsevier. pp. 529-536
Gabrieli, J.D.E. (2009). Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience. Science, 325 17 July 2009 (280-283).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatımı
2. Sunumlar
3. Öğrenci Sunumları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + YSS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC * 0.30 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1 ve ÖÇ 2 arasınavla değerlendirilecektir.
2. ÖÇ3, ÖÇ4 ve ÖÇ5 yıl içi çalışma ve yarıyılsonu sınavıyla değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %80'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri '0' (sıfır) olarak değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eda.can@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 13:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1325
ÖK.2215
ÖK.35
ÖK.4215
ÖK.55