DERS ADI

: Çevresel Etki Değerlendirme Projeleri (ÇED) ve Stratejisi Çevresel Planlama

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 5046 Çevresel Etki Değerlendirme Projeleri (ÇED) ve Stratejisi Çevresel Planlama SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖKHAN TENİKLER

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kamu yönetimindeki yeni gelişmelerin temelinde günübirlik kararlar yerine, yerelden ulusala geliştirilen, geleceği de dikkate alan programların bir bütün olarak kalkınma hedefleri ile birlikte değerlendirilmesi öne çıkarılmıştır. Yerel mevzuatın temeli, hizmetlerin yerine getirilmesindeki kurguyu stratejik planlamaya dayandırmıştır. Konular, stratejik planlama nedir , kılavuz bilgileri, merkez ve yerel düzeyde uygulama modelleri, merkez-yerel yönetim ilişkileri temeline dayandırılmıştır. Ayrıca alanın stratejik planlamasında ve sürdürülebilir kalkınmanın uygulamaya dönük bir aracı olan Çevresel Etki Değerlendirmesi ve Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD) incelenecektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Avrupa Birliğinde Çevre Yönetiminde araç olarak ÇED projelerinin önemini bilme
2   Türkiye nin AB ile uyum çalışmalarının temelinde sorun haline gelen Çevresel Etki DeğerlendirmesiÇED) ve Stratejik Çevresel Planlama çalışmalarının farkındalığını sağlamak , mevzuatı ve idari sorumlulukları öğretebilme
3   Örnek ÇED raporlarını incelemek ve Türkiye nin eksikliklerini görebilme
4   Farklı konularda ÇED projesi hazırlayabilme
5   Stratejik Çevresel Planlama yapabilmek ve planların başarı değerlendirmesini ölçebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, derse ilişkin genel bilgilendirme, kavramların genel hatlarıyla açıklanması, dersin öğrenim planındaki öneminin değerlendirilmesi
2 Çevresel Etki Değerlendirme Projeleri (ÇED) ve Stratejisi, Çevresel Planlama dersine ait konuların genel çerçevesinin sunumu, konulara ilişkin temel terminolojinin tanımlanması, Temel Çevre Koruma Ve Kullanma Dengesi Kavramları, Çevresel Strateji Nedir ÇED Nedir ,
3 Kurumsal Süreç (ÇED Nasıl Hazırlanır )
4 Stratejik Planlama Kavramı,Stratejik Planlama Kılavuzu Bilgileri
5 Stratejik Çevresel Değerlendirme(SÇD) Hazırlama İhtiyacı Ve Kavram Ve Uygulama
6 İlgili temel mevzuat
7 İlgili temel mevzuat
8 Çevre Anlaşmalarının SÇD ye Etkileri
9 Sosyal Çevresel Etki Değerlendirmesi Ve Mimari Çevre
10 Siyasi Partilerin Ve Türkiye Cumhuriyeti Hükümetlerinin Konuya İlişkin Politikaları
11 Merkez Ve Yerel Düzeyde Uygulama Modelleri, Merkez-Yerel Yönetim İlişkileri,Kır Ve Kentte Stratejik Planlama
12 Stratejik Çevresel Değerlendirme Örnekleri; Havayolları, Barajlar, Demiryolları Madenler (Altın, Elmas, Kömür), Petrol, Turizm İşletmeciliği, Tatil Köyleri, Oteller, Marinalar, Taş-Ocakları, Karayolları Vb
13 Stratejik Çevresel Değerlendirme Örnekleri; Havayolları, Barajlar, Demiryolları Madenler (Altın, Elmas, Kömür), Petrol, Turizm İşletmeciliği, Tatil Köyleri, Oteller, Marinalar, Taş-Ocakları, Karayolları Vb
14 Genel değerlendirme ve hatırlatma, döneme ilişkin bir durum analizi yaparak dersin öğrenim kazanımlarına ulaşma derecesinin gözden geçirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Zerrin Toprak (2012); Çevre Yönetimi ve Politikası, Birleşik Yayınları.
Hasan Ertürk (2012), Çevre Bilimlerine Giriş, Bursa
Kentleşme Şurası (2008), ilgili kitaplar
Ulusal ve uluslararası dokümanlar
Yardımcı kaynaklar: İlgili mevzuat düzenlemeleri, ulusal ve uluslar arası raporlar ile dersin öğretim üyesi tarafından verilecek makale ve ilgili materyaller, ÇED yönelik web taramaları, ÇED, SÇD raporları, SÇD el kitabı ve Çevre Literatürü

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin 15 dak. lık hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Dersin temel kitabı tarafından verilen materyaller ve diğer kaynaklardan yararlanılarak oluşturan bir sunum eşliğinde ders anlatımı
Bazı haftalarda kontrol odaklı beyin fırtınası uygulamaları
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Verilen durum-çalışmalarının analizi
Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC * 0.25 + YYS* 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.25 + YYC* 0.25 + BUT* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

iletişim bilgileri: Prof. Dr. Zerrin Toprak Karaman, Dokuz EylülÜniversitesi İktisadi ve İdari BilimlerFakültesi, zerrin.toprak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.13
ÖK.254
ÖK.343
ÖK.443
ÖK.53