DERS ADI

: MÜZİĞİN KÜLTÜREL ÇALIŞMALARI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5051 MÜZİĞİN KÜLTÜREL ÇALIŞMALARI I ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders, popüler kültür analizine disiplinlerarası bir yaklaşımla olgunlaşan kültürel çalışmalar geleneği ile popüler müzik incelemesinin yararlı bir bileşimi üzerine temellenir. Müziğin kültürel çalışmaları, zengin ders içeriği yanında disipliner müzik incelemesinin teorik ve metodolojik birikimini öğrencilere aktararak, dersi alanların özgün çalışmalar (metin analizi, review makale, etnografik inceleme vb) yapmayı öğrenmelerini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; disipliner müzik incelemeleri ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   2 Disiplinlerarası bir alan olan kültürel çalışmalar ile müzik incelemesi arasındaki bağlantıyı kavrayabilmesi,
3   3 Kültürel çalışmaların temel kavramlarını ve teorilerini müzik incelemesi bağlamında tanımlayabilmesi
4   4 Müziğin kültürel çalışmalarının kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmes
5   5 Bu dersi alanların, dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ile öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi beklenmektedir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İnterdisipliner bir inceleme alanı olarak Müziğin Kültürel Çalışmaları Müziğin Kültürel Çalışmaların disiplinlerarası niteliğinin nasıl oluştuğu ele alınacaktır.
2 Popüler Kültür, Kitle Kültürü Kültürel çalışmaların temel inceleme alanı olan Popüler Kültür olgusu derinlemesine ele alınacak ve kitle kültürü ile ilişkisi üzerinde durulacaktır.
3 Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu Popüler ya da kitle kültürü incelemelerinin tarihsel ve kuramsal bir envanteri çıkarılacak ve bu alanla özdeşen iki önemli okulun (Frankfurt ve Birmingham) teorik birikimi tartışılacaktır.
4 Popüler Müzik nedir Popüler müzik İncelemesi Müziğin tanımlama problemlerinden hareketle kavramsal bir popüler müzik tanımlamasının güçlüğü tartışılacak ve kurumsallaşmış bir akademik çalışma alanı olarak popüler müzik incelemesinin interdisipliner niteliği üzerinde durulacaktır.
5 Popüler müzikte standartlaşma ve değişim Popüler müzik ile diğer müzik (sanat, halk vb) sınıflandırmaları arasındaki farklılığı vurgulamada en çok öne çıkan bir tartışma alanı olarak `standartlaşma'; `değişim' ve onunla ilişkili kavramlar bağlamında tartışılacaktır.
6 Müzik Endüstrisi ve Popüler Müzik Genel olarak müzik endüstrisinin, kapitalist üretim ilişkileri bağlamında kurumsallaşması tartışmasından hareketle popüler müzik ile müzik endüstrisi arasındaki ilişki açıklanacaktır.
7 Kitle Medyası ve Popüler Müzik İletişim Bilimleri disiplinlerinin kazanımları başta olmak üzere kitle iletişim araçları ile popüler müzikler arasındaki ilişki ele alınacaktır.
8 Teknoloji ve Medya olarak İnternet-Popüler müzik ilişkisi Bir iletişim teknolojisi olmasının yanısıra bir medya olarak internetin popüler müzik ile ilişkisi monopolistic ve ademimerkeziyetçi medya kategorileri ile tartışılacaktır.
9 Popüler Müzikte Anlam Semantic, göstergebilim ve lingustik perspektifli anlam çözümlemesinin popüler kültür incelemelerindeki birikimi ele alınacaktır.
10 Popüler Müzikte Estetik, Simgesel ve Pragmatik Anlam Semantic, göstergebilim ve lingustik perspektifli anlam çözümlemesinin popüler kültür incelemelerindeki birikimi gözden geçirilecek, ve müzikbilimsel bir ilgi ve çalışma olanı olan müziksel anlam problemi, üç temel değerlendirme kategorisinden hareketle tartışılacaktır.
11 Popüler Müzikte Otantisite Otantisite teriminin, müziğin kültürel çalışmaları için yeniden kavramlaştırılması ve popüler müzik analizi için elverişli kategorilerle ele alınması üzerinde durulacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clayton, Martin (ed.) (2003) The cultural Study of Music, Routledge Pub.
Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Fiske, John (1999) Popüler Kültürü Anlamak. Ankara: Ark Yayınları.
Hesmondhalgh, David (ed.) (2002) Popular Music Studies, Bloomsbury Pub.
King, Anthony D. (der) (1998) Kültür, Küreselleşme ve Dünya sistemi. İstanbul: Bilim ve Sanat Yay.
Midlelton, Richard (ed) (2000) Reading Pop, Oxford University Press.
Özbek, Meral (1991) Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yay.
Rowe, David (1996) Popüler Kültürler, İstanbul: Ayrıntı Yay.
Stokes, M. (2010) The Republic of Love: Cultural Intimacy in Turkish Popular Music, University of Chicago Press.
Stokes, Martin (1998) Türkiye de Arabesk Olayı, İstanbul: İletişim Yayınları
Swiss T. - Horner, B. (ed.) (1999) Key terms in popular music and culture, Blackwell Pub.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, kültürel çalışmaların özellikle popüler kültür olgusuna ilgisi ile başlayan temel kavramların ve teorilerin gözden geçirilmesi ve bu birikimle müziksel olguların çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde işlenir. Böylece öğrenciler, derse konu edilen kültürel çalışmalar perspektifli müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60'ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve müziğin kültürel çalışmaları bağlamı ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlanma problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, kültürel çalışmaların belli bir kavramının, teorisinin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri:
Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ini katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ptesi: 13.30-16.30
Perş: 15.30-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 22 22
Sunum Hazırlama 1 14 14
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.133321111111111
ÖK.233323212211111
ÖK.333333221211111
ÖK.433333222111111
ÖK.533333222231223