DERS ADI

: Afetler ve Toplum Sağlığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SBE 6085 Afetler ve Toplum Sağlığı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ZAHİDE ÇAVDAR

Dersi Alan Birimler

Halk Sağlığı Doktora
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Odyoloji Doktora
Psikiyatri Hemşireliği Doktora
Halk Sağlığı Hemşireliği Doktora
Laboratuvar Hayvanları Bilimi Doktora
İş Sağlığı Doktora
Tıp Eğitimi Doktora
Kanser Epidemiyolojisi Doktora
Kardiyopulmoner Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Doktora
Anatomi Doktora
İç Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Moleküler Patoloji Doktora
Temel Onkoloji Doktora
Egzersiz Fizyolojisi Doktora
Toksikoloji Doktora
Beden Eğitimi ve Spor Doktora
Biyokimya Doktora
Biyomekanik Doktora
Histoloji - Embriyoloji Doktora
Tıbbi Biyoloji ve Genetik Doktora
Biyofizik Doktora
Medikal Fizik Doktora
Hemşirelik Esasları Doktora
Fizyoloji Doktora
Kas - İskelet - Doku Mühendisliği Doktora
Translasyonel Onkoloji Doktora
Onkoloji Hemşireliği Doktora
Tıbbi Parazitoloji Doktora
Mikrobiyoloji Doktora
Farmakoloji Doktora
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Doktora
Hemşirelikte Yönetim Doktora
Temel Sinirbilimler Doktora
Moleküler Tıp Doktora
Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Doktora
Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; öğrencinin afetlerde risk yönetimini ve afetlerde multidisipliner ekip yaklaşımını kavramasını, afetlerde ulusal ve uluslararası kuruluşları ve görevlerini analiz etmesini, sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik eylem planlarını karşılaştırabilmesi ve çözüm önerilerini üretmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Afetlerde risk yönetimini ve evrelerini kavrama
2   Afetlerde acil ve ilkyardımın aşamalarını ve afete müdahale ekibinin rollerini analiz etme
3   Afetlerde toplum ruh sağlığı yaklaşımlarına yönelik çözüm önerileri üretme
4   Afetlere yönelik dünyadaki ve ülkemizdeki politikaları analiz etme ve eylem planlarını karşılaştırma
5   Afetlerin yönetimini multidisipliner yaklaşımlarla ele alarak çözüm önerileri üretme
6   Afetlerde toplum sağlığını koruma yaklaşımlarına yönelik yenilikçi stratejiler oluşturabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin Tanıtımı Afetlere Genel Bakış Afetlerin Epidemiyolojisi ve Dünya Örnekleri
2 Afetlerde Risk Yönetimi ve Afet Yönetiminin Bileşenleri
3 Afetlerde Acil ve İlkyardımda Multidisipliner Ekip Yaklaşımı Afetlerin Toplum Sağlığına Kısa, Orta ve Uzun Vadede Etkilerini Azaltmaya Yönelik Stratejiler
4 Afetlerde Toplum Beslenmesine Yönelik Yenilikçi Yaklaşımlar
5 Afetlerde Çevre Sağlığının Sürdürülmesi ve Bulaşıcı Hastalıklarla Mücadelede Yaklaşımlar ve Eylem Planları
6 Afetlerde Toplum Ruh Sağlığı ve Psikolojik İlkyardım
7 Afetlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Sürdürmeye Yönelik Yaklaşımlar
8 Afetlerde Gebeler ve Lohusalar
9 Afetlerde Çocuk Sağlığını Sürdürme ve Geliştirme
10 Afetlerde Özel Gereksinimi Olan Bireylere Bütüncül Yaklaşım
11 Afetlere Karşı Yaşam Alanlarında Alınması Gereken Bireysel Önlemler, Afetlere Yönelik Toplum Bilinci Oluşturma
12 Afetlerde Ulusal/Uluslararası Politikalar ve Kuruluşların İşlevlerinde Benzerlik ve Farklılıklar
13 Afetlerde Sağlık ve Sosyal Hizmetlerin Yönetimi ve Afetlerde Çalışan Sağlığı
14 Afetlerde Rehabilitasyon
15 Ders değerlendirilmesi ve önerilerin tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
1. Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
2. ASES Uluslararası Afet Kongresi Kitabı Editor Prof. Dr. Josep M. Guerrero, 28-29 Ocak 2023 Ankara
3. Özler, M. (2021). Kamu Yönetimi Bağlamında Afete Dirençli Toplum ve Bütünleşik Afet Risk Yönetimi . Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 7 (3) , 901-917 . DOI: 10.31592/aeusbed.821774
4. Gökçe İ, Gerçek Öter E. Bütünleşik Afet Yönetim Sisteminde Afetlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Hizmetleri. Vol. 1 (2023): Proceeding Book of 1st International Conference on Frontiers in Academic Research ICFAR 2023 /
5. Paksoy Erbaydar N, İnal E, Kaya E. Afet Mevzuatının Toplumsal Cinsiyet Açısından İncelenmesi 2018, Paradigma Akademi Yayıncılık
6. Hallegatte, S., Vogt-Schilb, A., Rozenberg, J. et al. From Poverty to Disaster and Back: a Review of the Literature. Econ Dis Cli Cha 4, 223 247 (2020). https://doi.org/10.1007/s41885-020-00060-5
7. Araz OM, Choi TM, Olson DL, Salman FS. Role of Analytics for Operational Risk Management in the Era of Big Data. Decision Sciences, 2020;51(6):1320-1346
8. Aydemir, A. (2021). Afet Yönetim Sisteminin İncelenmesinde Gönüllülük Hizmetleri ve Bazı Sivil Toplum Kuruluşları . Afet ve Risk Dergisi , 4 (2) , 387-394 . DOI: 10.35341/afet.986933
9. Torani S, Majd PM, Maroufi SS, Dowlati M, Sheikhi RA. The importance of education on disasters and emergencies: A review article. J Educ Health Promot. 2019;8:85. doi: 10.4103/jehp.jehp_262_18. PMID: 31143802
10. T. Izumi, Shav R, Djalante R. et al. Disaster risk reduction and innovations Prog. Disaster Sci., 2 (2019), Article 100033, 10.1016/j.pdisas.2019.100033
11. Dehghani A, Ghomian Z, Rakhshanderou S, Khankeh H, Kavousi A. National Documents Analysis of Risk Communication in Iran: Based on Disaster Risk Management Cycle. Shiraz E-Med J. 2022;23(12):e131237. https://doi.org/10.5812/semj-131237.
12. Izumikawa K. Infection control after and during natural disaster. Acut Medicine and Surgery, 2019;6(1):5-19
13. Şahin, Ş. "Türkiye de Afet Yönetimi ve 2023 Hedefleri" . Türk Deprem Araştırma Dergisi 1 (2019 ): 180-196 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tdad/issue/50697/600455
14. Marshall, J., Wiltshire, J., Delva, J., Bello, T., Masys, A.J. (2020). Natural and Manmade Disasters: Vulnerable Populations. In: Masys, A.J., Izurieta, R., Reina Ortiz, M. (eds) Global Health Security. Advanced Sciences and Technologies for Security Applications. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-23491-1_7
15. Gökalp Yılmaz, G. (2021). Afetlere Sosyolojik Bakış ve Türkiye de Afet Yazınına Kuramsal Bir Yaklaşım . Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 9 (1) , 195-204 . DOI: 10.18506/anemon.819871

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Görsel destekli sunum
Olgu tartışması
Seminer, konferans,
Vaka örnekleri üzerinden tartışma,
Ödev sunumları,
Video gösterimi
Beyin Fırtınası
Uygulama alanları (klinik ortam)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BNS Başarı ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + FN* 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.30 +DKL* 0.30 + BUT* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Daha Sonra Belirtilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Daha Sonra Bildirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Gülendam Karadağ
e-mail : gkaradag71@gmail.com
e-mail :gulendam.karadag@deu.edu.tr
Tel: 4124755

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha Sonra Bildirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 4 40
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 3 15 45
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.655