DERS ADI

: Bilim Felsefesi ve Etiği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EBE 6040 Bilim Felsefesi ve Etiği ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Eğitim Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. FATMA FERYAL ÇUBUKÇU

Dersi Alan Birimler

İngilizce Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bilimsel çalışmaların yürütülme sürecinde bilim felsefesi ve etiğine ilişkin temel kavramları bilen, bilim etiği konusunda sorumluluk sahibi olan ve etik kurallara uyan bilim insanlarının yetişmesine katkıda bulunmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimin doğasını kavrama
2   Bilim felsefesinde tarihi ve güncel yaklaşımları ve temel kavramları bilme
3   Bilim-felsefe-etik ve eğitim arasındaki ilişkiyi kavrama
4   Etik tutumun değerini ve önemini kavrama
5   Bilimsel çalışmalarda uyulması gereken etik kuralları tanıma
6   Alanındaki epistemolojik, yöntemsel ve etik problemleri fark edebilme ve çözüm önerileri üretebilme
7   Bireysel ve toplumsal planda alanına ilişkin bilimsel sorumluluklarını fark etme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilimin Tarihsel Gelişimi ve Bilime İlişkin Temel Kavramlar
2 Felsefeye İlişkin Temel Kavramlar ve Felsefenin Problemleri
3 Felsefenin Konusu Olarak Bilim
4 Bilim Felsefesinde Görüşler
5 Bilimsel Yöntem
6 Bilimsel Bilgi, Açıklama, Tahmin, Hipotez ve Çıkarım
7 Bilimin Değeri ve Bilim Felsefesinin Eğitim Politikaları ile İlişkisi
8 Bilim ve Etik
9 Bilim ve Etik
10 Etik Teorisi ve Uygulamaları
11 Bir Meslek Olarak Bilim
12 Bilimde Etik Tavrın Standartları
13 Bilimsel Yayınlarla İlgili Etik Konular
14 Toplumda Bilim İnsanı ve Eğitimde Etik
15 Örnek Olay Çözümlemeleri
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

A. Koyre, Yeni Çağda Bilimin Doğuşu (Ara Yay.)
A. MacIntyre, Etik'in Kısa Tarihi (Paradigma Yay),
A. Pieper, Etiğe Giriş (Ayrıntı Yay.),
B. Russel, Sorgulayan Denemeler (Tübitak Yay.),
C. Yıldırım, Bilim Felsefesi (Remzi Kitabevi),
C.A. Ronan, Bilim Tarihi (Tübitak Yay.)
G. Basalla, Teknolojinin Evrimi (Tübitak Yay.)
H. Reichenbach, H. Bilimsel Felsefenin Doğuşu. (Çev. C. Yıldırım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
H. Tepe, Etik ve Meslek Etikleri (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.)
I. Kuçuradi, Etik (Türkiye Felsefe Kurumu Yay.),
K. A. Çüçen, K., A. Bilgi Felsefesi. Asa Kitabevi, Bursa
K. Popper, Bilimsel Keşiflerin Mantığı (YKY),
P. Feyeraband, Yönteme Hayır (Ara Yay.),
P. Godfrey-Smith. An Introduction To The Philosophy of Science Theory and Reality. The University of Chicago Press.
R. N. Giere, R. N. Understanding Scientific Reasoning. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers. 3rd ed
T. Khun, Asal Gerilim (Kabalcı Yay.),
T. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı (Alan Yay.),

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, grup çalışması, beyin fırtınası, doküman çözümleme, durum çözümleme.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin ödevleri yarıyıl içi çalışma notuna ve final notuna doğrudan eklenerek değerlendirmeye alınacaktır. Sınav tarihleri ders planında belirtilecektir. Sınav tarihleri kesinleştiğinde, tarihlerde değişiklik yapılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Dönem içi çalışmalara katılım ve yazılı ödevler, dönem sonu final ödevi ve özet rapor sunumu

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü kopyacılık eylemi, yayınlarda aşırma, intial yapma gibi davranışlar disiplin soruşturması açılması ile sonuçlandırılacaktır.
3. Öğretim üyesi kısa sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar, yarıyıl içi çalışma notlarına ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Hafta içi çalışma saatleri

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Proje Hazırlama 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Proje Ödevi 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555555555
ÖK.25555555555555
ÖK.35555555555555
ÖK.45555555555555
ÖK.55555555555555
ÖK.65555555555555
ÖK.75555555555555