DERS ADI

: Kendi Kendini Tamir Eden Malzemeler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NNE 5034 Kendi Kendini Tamir Eden Malzemeler SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Nanobilim ve Nanomühendislik Yüksek Lisans
Nanobilim ve Nanomühendislik Doktora
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Yüksek Lisans
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Doktora
Nanobilim ve Nanomühendislik Bütünleşik Doktora
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bütünleşik Doktora

Dersin Amacı

Son yıllarda kendi kendini onaran(:self-healing) polimerler ve polimer kompozitler ile ilgili ilginç sonuçlar yayınlanmıştır. Kendi kendini onarmanın kazancı, mekanik performansa bağlı kalmaksızın malzemenin daha uzun süre kullanımını sağlamaktır. Bu anlamda fizikokimyasal, elektronik ve hatta veri saklama özelliklerinin daha da geliştiği gözlenmiştir. Bu dersin amacı, sadece bir giriş, tanıtım ve kendi kendini onaran malzemelerin uygulamalarını tanıtımı ve kullanım alanlarının tanımlanmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi alan öğrenciler; Kendi kendini onarmanın anlam ve önemini anlayabilmeli
2   Kendi kendini onaran polimerler ve polimer kompozitleri ve bunların endüstrideki ekonomik önemini anlayabilmeli
3   Kendi kendini onaran malzemelerin sentezi ve kar5akterizasyonu, kuramsal modelleme yaklaşımını bilebilmeli
4   Kendi kendini onarmadaki mühendislik ve uygulamaları öğrenebilmeli
5   Endüstriyel ölçekte kendi kendini onaran malzemelerin üretimini anlayabilmeli

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kendi kendini onarma: Temel bilgi, Termoset malzemelerde onarma için yapıştırıcı bağlanma, Termoplastik malzemelerde onarma için ergime bağlanması, Kendikendini onarmada biyolojik yaklaşım
2 İçsel kendi kendini onarma: Fiziksel ve kimyasal etkileşmelerle kendi kendini onarma; Dıştan kendi kendini onarma
3 Katılma polimerizsyonuyla dıştan kendi kendini onarma: Onarma sisteminin seçimi ve tasarımı, Yerinde polimerleşmeyle merkaptan ve epoksinin mikrokapsülasyonu, Kendi kendini onarma fonksiyonlarının karakterizasyonu
4 Katyonik polimerleşme ile dıştan kendi kendini onarma: UV- ışınlaması ile uyarlanmış arayüzey koplimerleşmeyle epoksinin mikrokapsüllenmesi, Bor içeren kürleme ajanlarının kapsüllenmesi, Kendi kendini onarma fonksiyonlarının karakterizasyonu
5 Anyonik polimerleşme ile dıştan kendi kendini onarma: Epoksi yüklü mikrokapsüllerin hazırlanması ve gizli serteştiriciler, Gömülü epoksi yüklü mikrokapsül ve gizli setleştiricili epoksi malzemelerin kendi kendini onarması
6 Gömülü epoksi yüklü mikrokapsül ve gizli setleştiricili epoksi/örgü cam elyaf kompozit malzemelerin kendi kendini onarması: Tabakalararası bozuklukların onarımı, Onarım yeteneğinin sürekliliği
7 Özel tepkimelerle dıştan onarma: Nükleofilik katılma ve halka açılması tepkimeleriyle dıştan kendi kendini onarma: Calı polimerleşmeyle kendi kendini onarma, serbest radikal polimerleşmesiyle dıştan onarma
8 Arasınav
9 Diels-Alder Tepkimesiyle içsel kendi kendini onarma: Sentez ve molekül tasarımı, DGFA ve FGE karışımları
10 Uygulamalar: Kaplamalar ve filimler, elastomerler
11 Akıllı(:smart) kompozitler
12 Sunumlar (Ödev) I
13 Sunumlar (Ödev) II
14 Ödevlerin sunumları ve tartışmalarının değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ming Qiu Zhang, Min Zhi Rong, Self-Healing Polymers and Polymer Composites, First Edition, John Wiley & Sons, Inc. Published 2011.
2. Blaiszik, B.J., Kramer , S.L.B., Olugebefola, S.C., Moore, J.S., Sottos, N.R., and White, S.R. Self-healing polymers and composites, Annual Review of Materials Research 40, 179-211 (2010) .
3. Swapan Kumar Ghosh (Editor). Self-healing Materials, Wiley-VCH, 2009.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

On dört hafta, on üç hafta ders bir arasınav ve bir çalışma programı ile interaktif sunumlar şeklinde yapılacaktır. Tüm eğitim malzemesi önceden sağlanacak ve öğrencilere çıktı ve elektronik ortamda verilecektir. Ders hazırlamada kullanılan kitaplar derste ve üniversite kütüphanesinde bulunabilecektir. İleri bilgi gerektiren eğitim malzemesi üniversite kütüphanesi ile görüşülerek sağlacak ayrıca kablosuz internet erişimli olarak internet olanaklarından da yararlanılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 SUN SUNUM
4 YSS YIL SONU SINAVI
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + YSS * 0.40
6 BUT BÜTÜNLEME
7 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.30 + ODV * 0.20 + SUN * 0.10 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders, İnteraktif sunum tekniği, Tartışma, Soru-cevap tekniği; Alan çalışması, Takım/Grup çalışması, Gösteri, Deney, Uygulama Çalışması, Olay Çalışası, Beyin Fırtınası

Değerlendirme Kriteri

Vize(%30) + Ödev (%20) + Sunum (%10) + Final (%40)+ BÜTÜNLEME

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler, ders kapsamındaki on üç haftaki ders sunumlarına ve çalışmalara katılmak durumundadırlar. Derslere devam %70 oranında zorunludur., devam, ders ve değerlendirmelerde diğer hususlar Fen Bilimleri Enstitüsü'nden veya http://www.fbe.deu.edu.tr/ internet sitesinden öğrenilebilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Mehmet Kadir Yurdakoç
Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Fakültesi, Kimya Bölümü
Tel: (232) 3018695
E-posta: k.yurdakoc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 5. ve 6. saatler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Uygulama 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Sunum Hazırlama 10 4 40
Kitap Okuma 2 5 10
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.123432324323323
ÖK.223432324323323
ÖK.323432324323323
ÖK.423432324323323
ÖK.523432324323323