DERS ADI

: Mekanın Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5111 Mekanın Sosyolojisi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HAYAT ZENGİN ÇELİK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı, endüstri devrimi öncesi ve sonrası toplumsal yapılanmaların temel karakteristik ve farklılıklarının tanımlanarak; bu farklı yapıların üzerinde geliştiği en etkin araçlardan biri olarak kent yapısının betimlenmesidir. Mekandan hareketle toplum, toplumsallaşma, politik ve kültürel duruş okumalarının açıklayacağı ders kapsamında, küreselleşme ile değişen mekansal ve toplumsal yapılanmalara odaklanılacak ve mekan, toplum ve kimlik ilişkisi tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyolojik bakışı tanımlayabilecek,
2   Klasik ve Modern sosyal teorileri betimleyebilecek,
3   Toplum, toplumsallaşma, politik ve kültürel duruş okumalarını açıklayabilecek,
4   Küreselleşme bağlamında açığa çıkan mekansal ve toplumsal değişimleri sorgulayabilecek,
5   Mekan, toplum ve kimlik ilişkisini tartışabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sosyolojik bakışın tanımlanması, sosyoloji teorilerine genel bakış.
2 Klasik sosyal teoriler ve eleştirel yaklaşımlar
3 Modern sosyal teoriler ve farklı sosyoloji okullarının toplum ve kent olgusuna yönelik çözümlemelerinin incelenmesi
4 Rasyonel toplum modellerinin sosyalizasyon süreçleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. (öğrencilere bireysel ödev konuları verilecektir.)
5 Modern toplumlarda mekanın üretim süreçleri üzerinde belirleyici olan hakim birikim ilişkilerinin, düzenleme tarzlarının ve temsil şemalarının açınımı.
6 Kent ve kentleşme olgusunu tanımlayan kuramsal çerçevelerin açınımı ve sosyal bilimlerde oluşan son dönem değişmelerle şekillenen yeni kavramsallaştırmalara bakış.
7 Toplumsal gruplar ve sınıflar açısından mekansal temsil şemasının yapılanması ve şemadaki değişim süreçlerinin irdelenmesi
8 Değişen öznenin içinde yeniden yapılandığı ve yapılandırdığı bir alan olarak kentlerin ve kentsel yapıların, kurumların ve süreçlerin tartışılması
9 Toplumsal ve mekansal süreçler açısından kimlik ve değişim
10 Değişen toplumsal ilişkiler ve yeniden yapılanan kentsel ilişki ağları
11 Kimliğin stratejik açılımlarının kent mekanı ile ilişkisinin değerlendirilmesi
12 Kente sosyolojik olarak bakmanın gerektirdiği planlama anlayışlarının açınımı ve genel değerlendirme.
13 Ödev/Teslim / Sunuşlar Öğrenciler bu hafta hazırladıkları ödev çalışmalarını birbirlerine sunacaklardır.
14 Ödev/Teslim / Sunuşlar
15 Ödev/Teslim / Sunuşlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Benko, G. 'Modernity, Postmodernity and Social Sciences', in Benko, G., U.
- Frisby, D., Cityscapes of Modernity, Polity 2001
- Lefebvre, H. The Production of Space, Blackwell 1991
- Lash, S., Urry, J. Economies of Signs and Space, Sage 1994
- Sennett, R. The Conscience of the Eye, W.W. Norton & Company, 1992
- Shelds, R. Places on the Margin, Poutledge, 1991
- Soja, W. E. Postmodern Geographies, Verso, 1989
- Strohmayer (ed.) Space and Social Theory, Blackwell, 1997
- Tekeli, İ. Mekansal ve Toplumsal Olanın Bilgibilimi Yazıları, Tarih Vakfı Yurt
Yayınları, 2010
- Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı Kitabevi, Ankara, 1998
- Bayart, J.F. Kimlik Yanılsaması, (çev. Mehmet Moralı), Metis yayınları, 1996
-Habermas, J. Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (çev.Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim
Yayınları, 1997
-Morley, D.& Robins, K., Kimlik Mekanları, Ayrıntı Yayınları,
-Taylor, C., Çokkültürcülük, Yapı Kredi Kayınları, ( Der.Amy Gutman),1996
- Harvey, D., Kent Deneyimi, Sel Yayınları , 2020

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders yüzyüze ve sınıf ortamında sunumlar üzerinden işlenerek öğretilecektir. Öğrenciler dersi aktarılan konferans sunumları dinleyerek öğrenecektir. Ayrıca derse katılım, tartışma, soru-cevap biçiminde etkileşimsel bir ortam ile sağlanacaktır. Öğrencilere 4.hafta ödev konuları verilecek ve verilen konuda bir ödev hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ARS ARASINAV
3 PRJ PROJE
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.40 + PRJ * 0.30


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlayabilme, betimleyebilme, açıklayabilme ödev ile, sorgulayabilme ve tartışabilme
ise Final sınavı (ödev olarak teslim alınacaktır) ile ölçülebilmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders, okuma listesi üzerinden dersler ve tartışmalar yoluyla verilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hayat.zengin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

CUMA-13.00-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Öğrenci Sunumları 2 2 4
Konu Hakkında Hazırlık 2 8 16
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Sunum Hazırlama 1 6 6
Rapor hazırlama 1 24 24
Proje Final Sunumu 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.3
ÖK.41
ÖK.51