DERS ADI

: Mekansal Planlama ve Tasarımda Kentsel Biyoçeşitlilik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5103 Mekansal Planlama ve Tasarımda Kentsel Biyoçeşitlilik SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLŞAH KAÇMAZ AKKURT

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Dersin temel amacı, öğrencilere kentsel ekosistemler içinde yer alan bitki, böcek, kuş vb. canlı türleri ve habitatları hakkında bilgi vererek, biyolojik çeşitliliğin kentsel sistemlerin devamlılığındaki önemini aktarmaktır. Bu ders ile kentsel peyzajlarda yaban hayatını geliştirecek biyoçeşitlilik unsurlarının incelenmesi ve uygulanabilirliğinin tespit edilmesinin yanı sıra geleneksel ve çağdaş biyoçeşitlilik geliştirme uygulamaları betimlenecektir. Bu ders ile öğrencilerin gelecekteki kentsel yeşil alanların tasarımı, bakım ve yönetim planlaması konularında bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyoçeşitlilik ve kentsel biyoçeşitlilik kavramları hakkında bilgi sahibi olmak
2   Kentleşme ve biyolojik çeşitlilik ilişkilerini analiz etme becerisine sahip olmak
3   Kentsel mekanlarda biyoçeşitliliği koruma yaklaşımlarını öğrenmek
4   Kentsel biyoçeşitlilik ve yaban hayatı habitatlarının restorasyon olanakları hakkında bilgi sahibi olmak
5   Teorik bilgi kazanımlarından kentsel biyoçeşitlilik tasarım ürünleri geliştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kentleşme, kentsel biyoçeşitliliğin önemi ve bir habitat olarak kentin tanımlanması
2 Kentsel yaban hayatı, kentleşme ile gelen biyoçeşitlilik alanları ve biyoçeşitlilik türleri
3 Kentleşmenin olumsuz etkilediği biyoçeşitlilik alanları
4 Biyolojik çeşitliliğin kaybıyla ortaya çıkan tehditler
5 Türkiye de biyolojik çeşitliliğin korunması ve sürdürülebilir kalkınma kapsamında var olan durum.
6 Politikalar ve kalkınma planları. UÇEP.
7 Stratejiler. Ulusal biyolojik çeşitlilik stratejisi ve eylem planı.
8 Arasınav Haftası
9 Habitat tahribatı ve küresel iklim değişikliği, istilacı türler ve hastalıklar, popülasyon ve tür koruma. Ödevin açıklanması
10 Kentsel biyoçeşitliliğin geliştirilmesine yönelik örnekler (kentsel yeşil alanlarda biyoçeşitliliği artırmak için kentsel ekipman, bitki materyali vb. seçimi).
11 Vaka çalışması, (biyoçeşitliliğin artırılmasına yönelik proje tasarımı ve yönergeler)
12 Ödev kritiklerinin verilmesi
13 Ödev kritiklerinin verilmesi
14 Ödev kritiklerinin verilmesi
15 Ödev teslimleri / sunumlar
16 Final teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Thomas G. Barnes, Lowell Adams,1999. A Guide to Urban Habitat Conservation Planning. University of Kentucky Cooperative Extension Service.
2. Galvin, Michael F. A Methodology for Assessing and Managing Biodiversity in Street Tree Populations: A Case Study May 1999 Journal of Arboriculture
3. Panwar H., 2021. Urban Biodiversity- Training Manual. ClimateSmart Cities Assessment Framework (Urban Planning, Green Cover and Biodiversity), 1-39
4. CBO 2012. Cities and Biodiversity Outlook Action and Policy 2012. A global Assessment on the Links between Urbanization. Biodiversity, and Ecosystem Services, 92-9225-432-2
4. IPBES 2019. Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem Services of the Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services.
5. The World Bank, 2021. Urban Nature and Biodiversity for Cities, Policy Brief, www.worldbank.org.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramsal anlatımlar sunum yoluyla gerçekleştirilecek, okumalar, soru-cevap, beyin fırtınası, probleme dayalı öğrenme yöntemleri ile öğrenim desteklenecektir. Öğrencilerden ders kapsamında edilen bilgiler doğrultusunda biyolojik çeşitlilik tasarım ürünleri geliştirmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DK DerseKatılım
3 FOD FinalÖdevi
4 BNS BNS ODV * 0.40 + DK * 0.10+ FOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavramsal bilgiden elde edilen kazanımların verilen ödev ve proje çalışması ile ilişkilendirilip ilişkilendirilmediği ve anlatılan yöntemlerin uygulama başarısı ara sınav ödevleri ve final projeleri ile test edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders, ders kapsamında geliştirilen konferans, tartışmalar ve ödev sunumları yoluyla verilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsah.kacmazakkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 13.00-14.40

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Öğrenci Sunumları 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Ödev Hazırlama 2 20 40
Sunum Hazırlama 2 10 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.41
ÖK.5111