DERS ADI

: Mekanın Sözlü Tarihi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5050 Mekanın Sözlü Tarihi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında mekanın bilgilerinin ortaya çıkmasına yardımcı olan bir teknik olarak Sözlü Tarih yaklaşımına başvurulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözlü anlatılarda mekanın yerini tanımlayabilecek (Bilgi),
2   Sözlü anlatılar yoluyla bellekte mekanın hangi biçimlerde yer aldığını açıklayabilecek (Kavrama),
3   Sözlü anlatılar yoluyla kaynaklarda yer almayan bilgileri ifade edebilecek (Kavrama),
4   Sözlü anlatılarda mekanın farklılaşma biçimlerini yorumlayabilecek (Uygulama),
5   Resmi kayıtlara dayalı bilimsel çalışmaları eleştirebilecek (Analiz),
6   Mekanın anlamlandırılmasında alternatif kaynakları kullanan teknikleri önerebilecek (Sentez),
7   Sözlü anlatıya dayalı yeni bilgi kaynaklarını kullanan bir planlama sistemini kurabilecektir (Sentez).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders 1. Sözlü tarih nedir Sözlü tarihin gelişimi Öğrencilere okuma listesi verilecektir.
2 Ders 2. Sözlü tarih çalışmasında görüşmeci anlatıcı ilişkileri, teknikler
3 Ders 3. Sözlü tarih için görüşme teknikleri: Tasarım Görüşme - Arşivleme
4 Ders 4. Görüşme ve yazım etiği
5 Ders 5. Sözlü tarih görüşme örnekleri
6 Ders 6. Ödev (makale) konusu seçimi için araştırmalar
7 Ders 7. Ödev (makale) konusu ile ilgili tanıtım sunumu (teaser tekniği ile) Görüşme öncesi hazırlıkları gözden geçirme. Öğrenciler ele alacakları mekan ve sözlü tarih çalışması için materyalleri, görüşme ve kayıt planlarını sunacaklardır.
8 Ders 8. Sözlü görüşmeler ve kayıtlar- I Yerinde yapılacak görüşmeler
9 Ders 9. Sözlü görüşmeler ve kayıtlar- II Yerinde yapılacak görüşmeler
10 Ders 10. Görüşme kayıtlarının deşifresi (Transkripsiyon)
11 Ders 11. Kaydedilen malzemeden elde edilen bulgular ve makale tasarımı Makale tasarımının sunumu gerçekleşecektir.
12 Ders 12. Makale yazımı
13 Ders 13. Makale yazımı - Ara görüşme
14 Ders 14. Final ödev (makale) teslimi Makale teslimi gerçekleşecektir.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tosh, John (2005): Tarihin Peşinde, (Çev.Ö.Arıkan), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Ong, Walter J. (2003): Sözlü ve Yazılı Kültür /Sözün Teknolojileşmesi), (Çev. S.P. Banon), Metis Yayınları, İstanbul.
Neyzi, Leyla (2004): "Ben Kimim " Türkiye'de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik, İletişim, İstanbul.
Neyzi, Leyla (1999): İstanbul'da Hatırlamak ve Unutmak: Birey, Bellek ve Aidiyet, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Cameron, Deborah, Working With Spoken Discourse, London: Sage, 2001.
Caunce, Stephen, Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, (Çev.B.B.Can, A.Yalçınkaya), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Nisan 2001.
Danacıoğlu, Esra, Geçmişin İzleri; Yanıbaşımızdaki Tarih İçin Bir Klavuz, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Aralık 2001 .
Dunaway, D. & Baum, W., Oral History: An Interdisciplinary Anthology, London: Altamira Press, 1996.
Ellsworth, Scott, Death in A Promised Land : The Tulsa Race Riot of 1921 , ABD: Louisiana State University Press, 1982.
Frisch, Michael, A Shared Authority: Essays on the Craft and Meaning of Oral and Public History, N.Y., Albany: SUNY Press, 1990.
Glassie, Henry, Passing the Time in Ballymenone:Culture and History of an Ulster Community.Philadelphia: University of Pennsylvania Press; Dublin: O Brien Press, 1982.
Gluck, Sherna Berger & Patai, Daphne (y.h.), Women s Words: The Feminist Practice of Oral History, London: Routledge, 1991.
Grele, Ronald J., Envelopes of Sound: The Art of Oral History, Chicago: Precedent Publishing, 1985.
Kyvig, David E. & Marty, Myron A., Yanıbaşımızdaki Tarih, (Çev.N.B.Özsoy), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Eylül 2000.
Portelli, Alessandro, The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning In Oral History , N.Y., Albany: SUNY Press, 1991.
Thompson, Paul, Geçmişin Sesi, (Çev.Ş.Layıkel), İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ekim 1999.
Morissey, Charles, Why Call It Oral History Searching for Early Usage of a Generic Term , Oral History Review, 1980, 20-48, s.35.
Portelli, Alessandro, Oral History As Genre , Narrative and Genre, Chamberlain, M. & Thompson, P. (y.h.), London & NY: Routledge, 1998, s.23-45. What Makes Oral History Different, The Oral History Reader, Perks, R. & Thomson, A. (y.h.), New York: Routledge, 1998, s.56-68.
Yow, Valerie, Ethics and Interpersonal Relationships Oral History Research, Oral History Review, 22:1, 1995, s.51-66.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar, okumalar ve sözlü tarih denemeleri ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Öğrenciler hazırlayacakları makaleler öncesinde, ilk aşamada araştırma konularına ilişkin tanıtım sunumu yapacaklar, ikinci aşamada makale tasarımlarının sunumunu gerçekleştirecekler, son aşamada ise dönem sonunda final sınavı yerine geçecek makale teslimlerini yapacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN 1 SUNUM 1
2 SUN 2 SUNUM 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + YSS * 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama (Bilgi) ve açıklama (Kavrama) 1. Ödev (araştırma konusu tanıtımı) ile ölçülmektedir
İfade etme (Kavrama) ve yorumlama (Uygulama) 2. Ödev (makale tasarımı) ile ölçülmektedir
eleştirme (Analiz), önerme (Sentez) ve kurma (Sentez) Final Ödevi (makale) ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tolga.cilingir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 10.30-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Örnek olay çalışması 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 3 15
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 3 20 60
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 115

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61
ÖK.71