DERS ADI

: Deniz Memelilerinin Korunması ve Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CDK 5144 Deniz Memelilerinin Korunması ve Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Canlı Deniz Kaynakları Doktora

Dersin Amacı

Öğrencilerin genel anlamda deniz memelileri hakkında fikir sahibi olmaları, bu taksonlara yönelik tehditler ve koruma çalışmaları ile birlikte bölgesel ve ulusal düzeydeki durumları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Deniz memelileri
2   Deniz memelilerine yönelik başlıca tehditler
3   Akdeniz ve Karadeniz'in deniz memelileri
4   Türkiye nin Deniz memelileri
5   Deniz memelilerine yönelik yapılan uluslararası, bölgesel ve ulusal koruma çalışmaları
6   Deniz memelilerine yönelik oluşturulan deniz koruma alanları

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Deniz Memelileri konusuna giriş - Sistematik - Biyocoğrafya - Biyolojisi & Ekolojisi - Dünya Doğa ve Doğal Kaynakların Korunması için Uluslararası Birlik (IUCN) kırmızı listesi
2 Popülasyon yapısı ve Popülasyon dinamiği - Bulunma sıklığı ve kararlılığı - Popülasyon izleme teknikleri - Popülasyon yapısı ve dinamiği
3 Akdeniz ve Karadeniz deki Deniz Memelileri - Türler - Tür dağılımları ve popülasyonları - Türü tehdit eden faktörler - Temel koruma yöntemleri
4 Türkiye'nin Deniz Memelileri - Akdeniz keşiş foku hakkında güncel bilgi - Yunuslar hakkında güncel bilgi Bu hafta dahilinde, konuya ilişkin yakın geçmişte yapılan çalışmalar ve araştırmalar özetlenecektir. Buna ek olarak, türlerin güncel durumları ve bu türlere yönelik tehditler tanıtılacaktır.
5 Deniz Memelilerine yönelik güncel tehditler 1 - Balıkçılıkla etkileşim - Deniz ulaşımı ve taşımacılığı kaynaklı rahatsız edilme, yaralanmalar ve ölümler
6 Deniz Memelilerine yönelik güncel tehditler 2 - Çevre kirliliğini de kapsayan habitat kaybı ve bozulması - Antropojenik gürültü
7 Deniz Memelilerine yönelik güncel tehditler 3 - Direkt öldürülme ve canlı yakalanma - İklim ve ekosistem değişiklikleri
8 Balina Avcılığı - Tarihçesi - Güncel durumu - Uluslararası Balinacılık Kurulu: Yetki alanları ve Çalışmaları
9 Bölgesel Koruma Girişimleri ve yaptıkları çalışmalar - ACCOBAMS - Barselona Sözleşmesi - Bern Sözleşmesi - Bükreş Sözleşmesi - Avrupa Birliği ilgili direktifleri Geleneksel koruma ölçütleri, Deniz koruma alanları
10 Deniz Memelilerinin Korunmasına yönelik ulusal çalışmalar - Yasal çerçeve - Akdeniz Foku Ulusal Komitesi - Yerel Fok Komiteleri - Ulusal Eylem Planları
11 Karaya vurmalar - Birey bazında karaya vurma veya toplu karaya vurma olayları - Toplu karaya vurma olaylarına yönelik hipotez - Karaya vuran deniz memelileri tespiti için haber ağı ve bu ağ üzerinden bulunan spesimenleri değerlendirilmesi
12 Neler yapılabilir - Bilgi boşluklarının doldurulması - Yönetimsel etkinlik - Farkındalık ve değer yargıları - Ekoturizm Deniz Koruma Alanları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

Notarbarrolo di Sciara and Birkun A. Jr. 2010. Conserving whales dolphins and propoises in
the Mediterranean and Black Seas. ACCOBAMS. Monaco.

Berta, A., Sumcih, J.L. and Kovacs K.M. 2006. Marine Mammals Evolutionary Biology.
Elsevier. UK.

Referanslar:


Nowak R.M. 2003. Walker's Marine Mammals of the World. The Johns Hopkins University
Press. Baltimore and London.

Rice. D.W. 1998. Marine Mammals of the World. Systematics and Distribution. Special Publication Number 4. The Society for Marine Mammalogy. USA.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, teorik irdelemeler içeren bölümlere ayrılmış bir dizi interaktif bölüme dayalıdır. Öğrenciler haftalık okuma ödevleri, bir dönem projesi ve bir final sınavından sorumludurlar. Öğrenciler ders konularına yönelik sınıfta gerçekleştirilen tartışmalara katılacak ve dönem projelerini sınıfa sunacaktır. Başarı notu, dönem projesine, derslere aktif katılıma ve final sınavına bağlı olarak belirlenecektir. Eğitici, öğrencilerle birlikte haftalık konuların genel değerlendirilmesini yönetir ve gerektiğinde sunumlara yer verir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Sunum: Öğrencilerden, deniz memelilerinin koruma çalışmalarına yönelik belirlenmiş konular üzerine 10-15 dakikalık seminer sunumu yapmaları ve özet, giriş, materyal, metot ve tartışma kısımlarını içeren bir rapor hazırlamaları beklenmektedir. En güncel referansların araştırılması beklenmektedir. Seminer sunumu 20 puan, seminer raporu ise 30 puan olarak değerlendirilecektir.

Final Sınavı: Final sınavı bütün ders konularını kapsayacaktır. Öğrencilere her konuya dair bir veya iki soru yöneltilecektir. Eğitici tarafından belirlenen puan sistemine göre sınav sorularının oransal değerlendirilmesi gerçekleştirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr. Harun GÜÇLÜSOY
Dokuz Eylül Üniversitesi
Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü
Haydar Aliyev Blv. No:100, İnciraltı,
İzmir

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her bir ders için haftalık iki ders-saatlik bir çalışma süresi ayrılacaktır. Ders açıldığında her bir ders dönemi için kesin çalışma saatleri belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 36 36
Sunum Hazırlama 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1111144
ÖK.2213144
ÖK.3413144
ÖK.4413144
ÖK.5113144
ÖK.6113144