DERS ADI

: Mimarlıkta Sürdürülebilirlik Araçları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5111 Mimarlıkta Sürdürülebilirlik Araçları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYÇA TOKUÇ

Dersi Alan Birimler

Yapı Bilgisi Doktora
Yapı Bilgisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı karar verme araç ve yöntemlerinin olasılık, sınırlılık ve etkileşimlerini anlaşılması sayesinde mimaride sürdürülebilir tasarım ilkelerinin anlaşılması ve uygulanmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sürdürülebilir tasarımın ne olduğu ve yapı tasarımı ile nasıl ilişki kurduğunu farkına varabilmek.
2   Bir projenin stratejik sürdürülebilirlik hedeflerine ekonomik ve çevresel etkilerini tartışabilmek.
3   Mimari projelerin sürdürülebilirliğine katkıda bulunan anahtar alanları çeşitli araç ve yöntemler ile değerlendirebilmek.
4   Teori, araç ve metodolojik yaklaşımların seçim ve kullanımının bütünleşik tasarım süreci üzerindeki dolaylı etkileri hakkında anlayış gösterebilmek.
5   Kullanılagelen ve daha test edilmemiş gelişmekte olan yaklaşımların sınır ve fırsatlarını tartışabilmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma. Dersin işlenme yönteminin aktarımı. Yapılarda sürdürülebilirliğin kuramsal çerçevesi Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
2 Sürdürülebilir tasarım ilkeleri. Yeşil mahalleler Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir Araştırma projesi çalışma konusunun belirlenmesi.
3 Dünyanın farklı bölgelerinde yapıda sürdürülebilirlik göstergeleri Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
4 Yerleşim yeri seçimi ve yönetimi Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
5 Kütle yönetimi I- Hesaplamalı Mimari Araştırma makalesinin geliştirilmesi Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir Literatür araştırması (ilgili çalışmalar)
6 Kütle yönetimi II- Yapı Kabuğu Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
7 Kütle yönetimi III- Bütünleşik tasarım Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
8 Mekansal tasarım araçları Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
9 Malzeme yönetimi- Yaşam döngüsü analizi Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir İlk bulguların aktarılması
10 Malzeme yönetimi- Doğa tabanlı malzemeler Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir Yöntem kısmının teslimi
11 Kaynak yönetimi I- Yenilenebilir enerji kaynakları Gelecek dersle ilgili okuma verilecektir
12 Kaynak yönetimi II- Atık ve su yönetimi
13 Örnek projelerin incelenmesi Araştırma makalesinin geliştirilmesi Bulgular, Tartışma ve Sonuç kısımlarının teslimi
14 Araştırma ödevi sunumu ve tartışması Araştırma makalesinin geliştirilmesi Özet, Avahtar kelimeler ve Giriş kısımlarının teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yeang, K., 2010, Dictionary of Ecodesign: An Illustrated Reference, Routledge, 312.

Yardımcı kaynaklar:
Kibert, C., 2012, Sustainable Construction: Green Building Design and Delivery, John Wiley & Sons, 560.
Ljubomir J., 2012, Designing Zero Carbon Buildings: Using Dynamic Simulation Methods, Routledge, 336.
Brown, G.Z., 2000, Sun, Wind, Light: Architectural Design Strategies, John Wiley & Sons, 400.
Gissen, D., 2003, Big and Green: Toward SustainableArchitecture in the 21st Century, Princeton Architectural Press, 192.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler, seçtikleri araştırma konusu hakkında bir proje ve projeyi detaylandıran bir araştırma ödevi hazırlayacak ve sunacaklardır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN 1 SUNUM 1
2 SUN 2 SUNUM 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + YSS * 0.60
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN 1 * 0.20 + SUN 2 * 0.20 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerden, dersin işlenmesi sürecinde verilen okumaları yapmaları ve bu konuda sunumlar hazırlamaları beklenmektedir.
Ayrıca öğrencilerin derste belirlenen bir konu dahilinde çalışmaları, bu çalışmaları bir sunum ve (final sınavı olarak) araştırma raporu formatlarında sunmaları beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Sunum1ı: ÖK1, ÖK2, ÖK4
Sunum2: ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5
Final (Araştırma Makalesi Teslimi): ÖK1, ÖK2, ÖK3, ÖK4, ÖK5

Öğrenci sunumları ve araştırma ödevi, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir.
Öğrencinin devamlılığına, ders içinde veya dışında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olarak sunuma ve final ödevine %20ye kadar puan eklenebilir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar konularına bağlı olarak ödev/sunum ve derse katılım notlarını etkileyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayca.tokuc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 7-8

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 2 4
Makale Sunumu 10 2 20
Örnek olay çalışması 1 2 2
Rapor hazırlama 1 30 30
Proje Hazırlama 1 20 20
Sunum Hazırlama 2 5 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Proje Final Sunumu 2 1 2
Final Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11111
ÖK.21111
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.511111