DERS ADI

: Eğitim Yapıları Planlamak ve Tasarlamak

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5226 Eğitim Yapıları Planlamak ve Tasarlamak SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HİKMET GÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Günümüzde değişen eğitim yaklaşımları eğitim yapılarının biçimlenmesini de etkilemektedir. Bu doğrultuda bu ders kapsamında geleceğin eğitim kurumlarının nasıl biçimlenmesi gerekliliği üzerinde durulacaktır. Eğitim sistemleri ve yaklaşımlarının eğitim yapılarının biçimlenmesi üzerindeki etkileri Türkiye den ve dünyadan örnekler üzerinden irdelenecektir. Eğitime destek veren yapılar da (müze, kütüphane, bilim merkezleri, ) örnekler üzerinden ele alınarak tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   eğitim - mekan ilişkisinin önemini kavramak
2   Ders kapsamındaki konulara ve yapı tipolojilerine yönelik bilgi toplamak ve araştırma yapmak
3   Farklı eğitim yapılarına yönelik örnekleri analiz etmek ve eleştirmek
4   Eğitim yapılarını tüm boyutları ile (çevre, arsa, genel planlama ilkeleri, renk, malzeme, ) değerlendirmek, bunu görsel yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, Dersin Tanıtılması, Temel Kavramların Tanıtılması/Eğitim-Öğretim Sistemi
2 Eğitim Yaklaşımları ve Türkiye deki Eğitim Sistemi Eğitim Yapılarında Genel Tasarım İlkeleri /Çevre ile İlişkiler, Mimari Dil, ...
3 Okul Öncesi Eğitim Yapıları; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
4 Okul Öncesi Eğitim Yapıları; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
5 İlköğretim Yapıları; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
6 İlköğretim Yapıları; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
7 Kütüphaneler; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
8 Ara Sınav
9 Gençlik/Öğrenci Merkezleri, Bilim Merkezleri, Toplum Merkezleri; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar
10 Müzeler; Tasarım İlkeleri ve Örnek Yapılar / Müzelerin Eğitim İşlevi
11 Öğrenci Sunumları
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:
Binat,B ve Şık, N., (Editör), Eğitim Yapıları, Vitra Çağdaş Mimarlık Dizisi 3, 2014
Bosch, R., Designing for a Better World Starts at School, 2018
Clark, A., Transforming Children s Spaces-Children s and Adults Participation in Designing Learning Environments, Routledge, 2010
Dudek, M., Architecture of Schools - The New Learning Environments, Architectural Press, Oxford, 2000
Dudek, M., Children s Spaces, Architectural Press, Oxford, 2005
Hudson, M. and White, T., Planning Learning Spaces, Laurence King Publishing, 2020
Karabey, H., Eğitim Yapıları, Literatür Yayınları:117, İstanbul, 2004
Onur, B., Çağdaş Müze, Eğitim ve Gelişim, İmge Yayınları, 2012
Onur, B., Oyuncaklı Dünya, İmge Yayınları, 2010
Şensoy, S. A.(Editör), Eğitim Yapıları ve Tasarımı, Pegem Akademi,2019
Tekeli, İ., Eğitim Üzerine Düşünmek, TÜBA, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, Ankara, 2004
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Konu ile ilgili makaleler okuma listesi olarak öğrenciler verilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders yürütücüsü tarafından farklı örnekler üzerinden bilgi aktarımı yapılacaktır. Öğrencilerin hazırladıkları dönem ödevleri sınıfta sunulacak ve tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavrama, bilgi toplama ve araştırma yapma ara sınav ile,
Eleştirel düşünme, analiz etme ve eleştirme ödev ile ölçülecektir.
Kavrama, bilgi toplama, araştırma yapma, eleştirel düşünme, analiz etme ve değerlendirme final sınavı ile ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin seçtikleri çalışma konularına yönelik, bireysel olarak hazırladıkları ödevler sınıfta sunulacak ve tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hikmet.gokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 5 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 50 50
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.13
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.4555