DERS ADI

: Mimari Estetik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5222 Mimari Estetik SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mimari estetik, kültürel, sosyal ve ekonomik açılardan önemli olmuştur. Bu ders, estetik kuramları mimarlık alanına uygulayarak mimari ürünleri estetik nesne, özne, değer ve yargı çerçevesinde çözümlemeyi, değerlendirmeyi ve eleştirmeyi hedefler. Ders, temel metinlere derinlemesine bakarak hem kuramsal hem pratik tartışmalara eklemlenir. Özellikle 20. ve 21. Yüzyılda mimari estetiğin nasıl üretildiğini, şekillendiğini ve tüketildiğini sorgular.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Estetik disiplininin kavramlarını ve kuramlarını tanımlayabilme
2   Estetik özne ile ilişkili olarak yaratma ve algılama süreçlerini anlama
3   Mimari tasarım prensipleri aracılığıyla tasarım ürünlerinin estetik bir nesne olarak özelliklerini analiz etme
4   Mimari tasarım ürününü, yaratıldığı dönemin estetik değerleriyle ilişkilendirme
5   Mimari tasarım ürününü estetik bağlamında değerlendirme, eleştirme ve yazabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mimari estetiğe giriş: Estetiğin kavramsal çerçevesi
2 Estetik özne ve nesne üzerinden mimari estetiğin temel kavramları
3 Estetik değer ve yargı üzerinden mimari estetiğin temel kavramları
4 Mimari tasarım ve teknik
5 Kiç ve eklektik
6 Estetik deneyim
7 Fenomenolojik ontolojik estetik çözümlemesi
8 Özgünlük ve aura
9 İşlevselcilik ve gereklilik
10 Toplum ve özgürlük
11 Yorum ve anlam
12 Sosyal bağlam ve ilişkisellik
13 Toplum ve politikalar
14 Dijital çağda mimari estetik
15 Genel değerlendirme ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aşağıdaki kaynaklar temel okumalardır. Ek olarak, haftalık okumalar ders içeriğinde belirtilmektedir.
Adorno, Theodor W. (2012/1970). Aesthetic Theory, London, New York: Bloomsbury.
Adorno, Theodor W. (1979/1965), Functionalism Today , trans. Jane O. Newman, John H. Smith, Oppositions, No: 17, pp. 31-41.
Benjamin, Andrew. (2000). Architectural Philosophy, London, New Brunswick: The Athlone Press.
Benjamin, Walter. (1968/1935), The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction , Illuminations: Essays and Reflections, trans. Harry Zohn, ed. Hannah Arendt, New York: Schocken, pp. 217-251.
Berger, John. (1977). Ways of Seeing, London: Penguin.
Bourriaud, Nicolas. (2002/1998). Relational Aesthetics, trans. Simon Pleasance, Fronza Woods, Dijon: Les Presses du Réel.
Bozkurt, Nejat. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları, Istanbul: Sarmal.
Carroll, Noël. (1999). Philosophy of Art: A Contemporary Introduction, London, New York: Routledge.
Cazeaux, Clive, ed. (2000). The Continental Aesthetics Reader, London, New York: Routledge.
Crysler, C. Greig et al., eds. (2012).The Sage Handbook of Architectural Theory, Los Angeles, London: Sage.
Dewey, John. (2005/1934). Art as Experience, New York: Penguin.
Eco, Umberto. (1989/1962). The Open Work, trans. Anna Cancogni, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gaut, Berys & Dominic McIver Lopes, eds. (2001). The Routledge Companion to Aesthetics, London, New York: Routledge.
Greenberg, Clement. (1965/1939). Avantgarde and Kitsch in Art and Culture, Boston: Beacon, pp. 3-21.
Hartmann, Nicolai. (2024) Estetik. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Hegel, Georg W. F. (1975/1835). Aesthetics: Lectures on Fine Art I-II, trans. T. M. Knox, Oxford: Clarendon.
Kant, Immanuel. (1987/1790). Critique of Judgment, trans. Werner Pluhnar, Hackett.
Marcuse, Herbert. (1979). The Aesthetic Dimension: Toward a Critique of Marxist Aesthetics, trans. Herbert Marcuse & Erica Sherover, Boston: Beacon.
Masiero, Roberto. (2006/1999). Mimaride Estetik, trans. Fırat Genç, Ankara: Dost.
Rancière, Jacques. (2004). The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible, trans., ed. Gabriel Rockhill, London, New York: Bloomsbury.
Scruton, Roger. (2013/1979). The Aesthetics of Architecture, Princeton University Press.
Timuçin, Afşar. (2013). Estetik I-II, Istanbul: Bulut.
Tunalı, İsmail. (1998). Estetik, Istanbul: Remzi.
Tunalı, İsmail. (2002). Tasarım Felsefesine Giriş, Istanbul: YEM.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma, metin analizi (yakın okuma), bireysel araştırma, yazılı ödev (araştırma makalesi)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DK DerseKatılım
3 FOD FinalÖdevi
4 BNS BNS ODV * 0.40 + DK * 0.10+ FOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders, yürütücüler tarafından gerçekleştirilecek ders anlatımlarından ve çoğunlukla öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek tartışmalardan oluşur. Öğrenciler tarafından yoğun katılım gerekmektedir. Dersin temelinde yakın okuma yer alır. Derse gelmeden önce öğrencilerin ilgili okumaları eleştirel biçimde yapması gerekmektedir. Haftalık olarak, metinleri okurken 200 kelimeden oluşan özetler çıkarmaları ve derste tartışma ortamı için yorumlarını ve sorularını paylaşmaları beklenmektedir. Ara sınav olarak, haftalık programdan bir konu seçecekler ve ilgili metin çerçevesinde örnek olarak verilen mimarın ürünleri ve estetik yaklaşımı üzerinden derste sunum yapacaklardır (problem tanımı / araştırma sorusu ve ön kaynakça yer almalıdır). Dersin yürütücüleri, araştırmaya nasıl devam edebileceklerine dair öğrencilere bireysel geri bildirim yapacaktır. Geri bildirim aldıkları önerilerini geliştirerek, ders okumalarından ve tartışmalardan temellenen, aynı zamanda yeni materyal de sunan bir araştırma makalesi yazmaları ve final ödevi olarak teslim etmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

DERSE KATILIM %10
ARA SINAV-SUNUM %40
FİNAL %50
--
BÜTÜNLEME %50


Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
Haftalık konular farklı tema ve soruları içerir, ancak birbiriyle ilişkilidir ve üst üste birikir. Dolayısıyla, derse devamsızlık, yoğun içerikli konu ve tartışmaların takip edilememesine neden olur.
Öğrencilerin, her derse okuma metinleriyle ilgili aldıkları notlarla, yorumlarıyla ve hazırladıkları sorularla gelmeleri ve sınıf tartışmalarına, sunumlara, okumalara aktif katılmaları beklenmektedir.
Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler farklı bir değerlendirmeye tabi tutulur.
Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: inci.uzun@deu.edu.tr , deniz.balik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 13 2 26
Sunum Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.253
ÖK.3555
ÖK.4535
ÖK.5555