DERS ADI

: Bilim ve Mimarlık Arakesitinde Tasarım Denemeleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5206 Bilim ve Mimarlık Arakesitinde Tasarım Denemeleri SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin temel hedefi, önemli bir bilimsel ve teknolojik devrimin içinden geçtiğimiz 2000li yıllarda, mimarlık ve tasarıma ilişkin pratiklerin, bilimle ve teknolojiyle olan ilişkisini hem kuramsal düzeyde hem de uygulamalar üzerinden tartışmaktır. Derste, geçmişten günümüze, bilimsel ortam ve teknolojiyle kurulan interdisipliner ilişkilerin tasarım alanını ve günümüz çağdaş mimarisini nasıl etkilediği irdelenerek geleceğe yönelik öngörüler tartışılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biyotasarım kavramı, ona dair teori, yöntem ve süreçler hakkında bilgi sahibi olma
2   Tarihsel süreçte dünyada doğa ile tasarım arasındaki ilişkiyi ana hatlarıyla tarifleyebilme
3   Dünya genelinde önde gelen biyomimetik ve biyotasarım örneklerini sınıflandırabilme
4   Biyomalzemeleri ve sürdürebilirlikle olan ilişkisini örnekleyebilme
5   Sürdürülebilir stratejiler içerisinde biyotasarımın rolünü, canlı organizmalar ya da doğadaki sistem ve unsurların tasarıma hangi seviyede ve nasıl entegre olabileceğini irdeleyebilme
6   Biyomimetik ve biyoişbirlikçi yaklaşımların bilgisiyle, doğada bulunan canlı/cansız sistemleri tasarım verisi olarak kullanabilme
7   Biyotasarım için gerekli bilgiyi ilişkili disiplinlerden edinerek disiplinlerarası çalışma, düşünme, üretme becerisi geliştirme
8   Bilimsel araştırmayı tasarım süreçlerinde kullanabilme
9   Başlangıç seviyesinde deneysel süreçler tasarlar ve yürütme
10   Biyotasarım yöntem ve tekniklerini yaratıcı ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirmek amacıyla kullanarak prototip düzeyde biyotasarım ürünleri geliştirme
11   Geliştirdiği çözüm önerilerini görsel, sözel ve yazılı medyalar kullanarak etkili sunabilme
12   Geliştirdiği çözüm önerilerini farklı boyutlarda (üretilebilirlik, ekonomiklik, sürdürülebilirlik, etik, vb.) Sürdürülebilir kalkınma çerçevesinde tartışma
13   Sürdürülebilirlik ve tasarım etiği bağlamında eleştirel düşünmeyi benimseyerek doğa-insan-yapılı çevre ilişkisini yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş / Bilim ve Mimarlık Alanının İlişkisi Üzerine Açılımlar
2 Tarihsel Süreçte Bilim- Teknoloji-Mimarlık İlişkisinin Dönüşümü : Tarım Toplumu / Geleneksel Paradigma / Teorik Okumalar
3 Biyoloji ve Mimarlık ilişkisi üzerine açılımlar, Biyotasarım Kavramı
4 Enerji Korunumu Teknolojileri ve Sürdürülebilir Tasarım / Etik Açılımlar
5 Biyomimetik Tasarım
6 Biyomalzemeler
7 Biyotasarım laboratuvar uygulamaları
8 Biyotasarım laboratuvar uygulamaları
9 Ara Değerlendirme
10 Biyotasarım laboratuvar uygulamaları
11 Biyotasarım laboratuvar uygulamaları
12 Ödev Sunumları
13 Ödev Sunumları
14 Ödev Sunumları
15 Ödev Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
A. Ponte; A. Picon (2003). Architecture and The Sciences: Exchanging Metaphors, Princeton Architectural Press
Alberto Estevez; A. Puigarnau; I.P. Arnal; Denis Dollens; A. Perez; J.R. Millet; A. Planella (2003). Genetic Architectures/Arquitecturas Geneticas, Lumen Books
Alvin Tofler (1980). The Third Wave, N.York: William Morrow&Company.
B. Kolarevich (2003) Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing. Spoon Press, New York.
Denis Dollens (2005). Towards Biomimetic Architecture, Santa Fe, New Mexico
Denis Dollens (2009). Digital Botanic Architecture 2, e-book, http://exodesic.org/TrussImages/DBA2-150.pdf
George Elvin (2007). The Nano Revolution: A Science That Works On The Molecular Scale Is Set To Transform The Way We Build, The Architect Magazine , http://www.architectmagazine.com/industrynews.asp sectionID=1006&articleID=492836&artnum=2.
Giuseppa Di Cristina (Editor) (2001). Architecture and Science , Wiley Academy Press, London
Greg Lynn (2002). Architectural Laboratories, Germany: NAI Books; http://www.glform.com
J. Benyus (1997). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. William Morrow and Company Inc., New York
J.K. Walters (2003). Blobitecture-Waveform Architecture and Digital Design. (1th ed.). ABD: Rockport Publishers
John Frazer (1995). An Evolutionary Architecture, Architectural Association Publications, Themes VII, Londra; http://www.ellipsis.com
John M. Johansen (2002). Nanoarchitecture: A New Species of Architecture, Princeton Architectural Press, New York
Karl Chu (2006). Metaphysics of Genetic Architecture and Computation , Architectural Design, 76, no.4 (July-August 2006), s.38-45
Marcus Novak (1994). Liquid Architectures in Cyberspace in Cyberspace: First Steps, Ed. Michael Benedikt The MIT Press, USA
Michael F. Ashby, Paulo J. Ferreira, Daniel L. Schodek. (2009). Nanomaterials, Nanotechnologies And Design: An Introduction for Engineers and Architects, Butterworth-Heinemann Pub.
O., Koelman (2002). Biomimetic Buildings Understanding & Applying the Lessons of Nature. http://www.rmi.org/sitepages/art1048.php
Peter Yeadon (2005). Year 2050: Cities in the Age of Nanotechonology , UIA 2005, İstanbul, http://sensingarchitecture.com/523/nanotechnology-amd-new-materials-for-architecture/
Peter Zellner (2000). Hybrid Space : New Forms In Digital Architecture, Thames & Hudson, London

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Dersteki sunumlar, küçük atölye çalışmaları ve uygulamalı deneyler ile desteklenecektir. Bunun yanı sıra dönem sonunda öğrencilerin yaratıcı düşüncelerine katkı koyacak bir tasarım ödevi/atölye çalışması gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ara Sınav %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Final Sınavı (Ödev Teslimi) %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 82
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

duyurulacaktır

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama 4 2 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 9 5 45
Ödev Hazırlama 1 80 80
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Ödevi 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1443
ÖK.2443
ÖK.333
ÖK.45
ÖK.555
ÖK.6
ÖK.7
ÖK.8
ÖK.9
ÖK.10
ÖK.11
ÖK.12
ÖK.13