DERS ADI

: Strüktürel Form ve Mimari Mekan

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5235 Strüktürel Form ve Mimari Mekan SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YENAL AKGÜN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders temel olarak strüktür ve mimari form arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Ders özellikle strüktürel tasarım ve mimari tasarım arasındaki potansiyel etkileşimleri analiz etmeyi ve ortaya çıkarmayı; strüktürün mimari mekâna olası katkılarını ve yansımalarını tartışır. Ayrıca malzeme seçim sürecinde, mimari mekânın tanımlanmasında ve form bulmada strüktürün rolünün araştırılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda ders aşağıdaki sorulara cevap vermek istemektedir:
Mimari mekânın yaratılmasında ve tanımlanmasında strüktürün rolü nedir
Strüktür tasarımı mimariyi zenginleştirebilir mi
Strüktür mimariye nasıl katkıda bulunabilir
Strüktürel formu nasıl tanımlarız

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   kuvvet, form ve malzeme arasındaki ilişkiyi anlayabilecek
2   yapısal morfolojinin mimari ve strüktürel tasarımdaki rolünü kavrayabilecek
3   form bulma metotlarını anlayabilecek
4   strüktürün mimari tasarım üzerindeki etkilerini anlayabilecek
5   morfolojik biçim değiştikçe yapıların tasarım yüklerine vereceği tepkiyi değerlendirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş
2 Strüktür Sistemlerine Giriş
3 Strüktür Sistemlerine Giriş
4 Mimari ve Strüktürel Form Arasındaki İlişkiler
5 Mimari ve Strüktürel Form Arasındaki İlişkiler
6 Mimari ve Strüktürel Tasarımda Strüktürel Morfoloji
7 Mimari ve Strüktürel Tasarımda Strüktürel Morfoloji
8 Ara Sınav: Proje Sunumları
9 Ara Sınav: Proje Sunumları
10 Strüktürel Tasarım ve Malzemenin Tarihi
11 Tektonik Kavramı
12 Tektonik Kavramı
13 Strüktürlerin Temel Geometrik Özellikleri
14 Yenilikçi Strüktürler ve Geleceğin Sistemleri
15 Final Raporu Teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar :
Yardımcı Kaynaklar:
Frampton, K. (1995). Introduction to Studies in Tectonic Culture: The Poetics of Construction in Nineteenth and Twentieth Century Architecture. Cambridge and London: MIT Press, 1, 27.
Hartoonian, G. (1994). Ontology of construction: On nihilism of technology in theories of modern architecture. Cambridge: Cambridge University Press.
Hürol, Y. (2015). The Tectonics of Structural Systems: An Architectural Approach (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315720302.
Moore, F. 1999. Understanding Structures. Boston: WCB/McGraw Hill.
Motro, R. 2009. Structural Morphology and Configuration Processing of Space Structures. Brentwood: Multi Science Publishing.
Motro, R. 2010. An Anthology of Structural Morphology. New Jersey: World Scientific Pub.
Stach, E. 2010. Structural Morphology and Self-organization. WIT Transactions on Ecology and the Environment 138. 29-40.
Schwartz, C. (2017). Introducing Architectural Tectonics: Exploring the Intersection of Design and Construction (1st ed.). Routledge.
Sekler, E. (1965). Structure, Construction, Tectonics. Structure in Art and in Science, 89-95. New York: G. Braziller, 1965.
Semper, G. (1989). The Four Elements of Architecture and Other Writings. RES Monographs in Anthropology and Aesthetics. Cambridge England; New York: Cambridge University Press.

Referanslar: Yok
Diğer Ders Materyalleri: Yürütücü tarafından gerekli görülmesi durumunda duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Teorik Seminerler: Eğitmen, teorik bilgi sağlamak, temel kavramları tanıtmak ve haftanın konularıyla ilgili vaka çalışmalarını sunmak için haftalık seminerler düzenleyecektir.
2. Tartışmalar: Öğrencileri tartışmalara dahil etmek, eleştirel düşünmeyi teşvik edecek ve aktif katılımı sağlayacaktır.
3. Vaka Çalışmalarına Dayalı Görsel Sunumlar: Strüktürel formu bir kondept üretici olarak kullanan mimari projelerin detaylı analizi öğrenciler tarafından incelenecektir.
4. Konuk Konuşmacılar: Mimarlar, mühendisler veya strüktürel form konusunda uzmanlaşmış araştırmacılar gibi konuk konuşmacıları davet etmek, ek perspektifler ve bilgiler sağlayabilir. Konuk konuşmacılar, alanlarındaki uzmanlıklarını, deneyimlerini ve güncel araştırmalarını paylaşabilir.
5. Çevrimiçi Kaynaklar ve Tartışma Forumları: Bilimsel makaleler, araştırma çalışmaları ve mimari forumlar gibi çevrimiçi kaynakları kullanmak, bağımsız öğrenmeyi destekleyecek ve sınıf dışında daha fazla keşif ve tartışma fırsatı sağlayacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.30 +ODV * 0.20 + AOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

NA

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin % 70 ine katılmak zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Doğuş Cd. Tınaztepe Kampüsü No:209, Z41, 35160 Buca/İzmir
e-posta: yenal.akgun@deu.edu.tr
tel: 0 232 301 84 49

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Diğer Kısa Sınav 2 1 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 162

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1544
ÖK.2444
ÖK.344
ÖK.444
ÖK.53