DERS ADI

: Mimarlıkta Kültürel Çalışmalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5189 Mimarlıkta Kültürel Çalışmalar SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Kültürel çalışmalar, erken yirminci yüzyıldan itibaren medya, tüketim, kültür endüstrisi, kitle kültürü, popüler kültür, yeni medya ve insan sonrası gibi alanları içererek genişlemiş ve mimarlık söyleminde kapsamlı olarak ele alınmaya başlamıştır. Bu ders, kültür ile çağdaş mimarlık kesişimindeki kuramları ve farklı yaklaşımları detaylı incelemeyi ve kültürel çalışmaların mimarlığı yönlendirerek aracı olduğu ya da açığa çıkardığı bilgi, pratik ve eleştiri üretimini analiz etmeyi hedefler. Ders, farklı kültürel pratiklere (film, televizyon, sergi, kitap, dergi, sosyal medya, reklam, müzik, görsel sanat, dijital sanat vb.) ve temel metinlere derinlemesine bakarak hem kuramsal hem pratik tartışmalara eklemlenir; kültürel formların çeşitli yollarla nasıl üretildiğini, şekillendiğini, dağıtıldığını ve tüketildiğini sorgular. Ders konuları (haftalık program, yardımcı kaynaklar ve diğer ders materyalleri) periyodik olarak değişecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlıkta kültürel çalışmalar aracılığıyla ortaya atılan kuramsal, eleştirel ve yeni gelişmekte olan konuları açıklayabilme
2   Mimarlığın, eleştirel kuram, medya çalışmaları, kültür kuramları ve felsefi oluşumlarla ilişkilenme biçimlerini ileri düzeyde kavrayabilme
3   Çağdaş mimarlıkta güncel konular ve kültürel pratikler üzerinden temel kuramsal metinleri ve aktörleri tanıyabilme
4   Kültürel pratiklerin ve süreçlerin çoğul anlamını ve durumlarını tanımlayabilme
5   Mimarlıkta kültürel çalışmalar üzerine eleştirel düşünme, okuma ve yazabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kopya Kültürüne Giriş
2 Yazar, Otorite, Otantiklik
3 Telif Hakkı ve Müelliflik
4 Alıntı, Aktarma, Çeviri
5 Aura Üzerine
6 Çoğaltma ve Reklam Kültürü
7 Taklit Dürtüsünü Yeniden Düşünmek
8 Hipergerçeklik ve Simülasyon
9 İnşa Edilmiş Gerçeklikler: Yeni Gerçeklik Olarak İmaj
10 Izgaraya Karşı Matris: Sanallık ve Simülasyon Üzerine
11 Çağdaş Mimarlıkta Temalaşma ve Hipergerçeklik
12 Fark, Yineleme, Serileştirme
13 İz, Adaptasyon, Kendine Mal Etme, Uydurma: Çin ve Japonya da Kopya Kültürü
14 Orijinalliği Yeniden Düşünmek: Eleştirel Söylem Olarak Remiks

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak :
Aşağıdaki kaynaklar temel okumalardır. Ek olarak, haftalık okumalar ders içeriğinde belirtilmektedir.

Adorno, T.W. & Horkheimer, M. (2002). Dialectic of Enlightenment: Philosophical Fragments, trans. E. Jephcott. California: Stanford University Press.
Baudrillard, J. (1993). Symbolic Exchange and Death, trans. I. H. Grant, pp. 50-86. London: Sage.
Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation, trans. S. F. Glaser. Michigan: The University of Michigan Press.
Carpo, M. (2011). The Alphabet and the Algorithm. Cambridge, MA: The MIT Press.
Crysler, C. G. et al. (2012). The Sage Handbook of Architectural Theory. Los Angeles: Sage.
Debord, G. (2002). Society of the Spectacle, trans. K. Knabb. Canberra: Treason Press.
Klein, N. M. (2004). The Vatican to Vegas: A History of Special Effects. New York: The New Press.
Kooijman, J. (2008). Fabricating the Absolute Fake: America in Contemporary Pop Culture. Amsterdam: Amsterdam University Press.
Ponce de Leon M., ed. (2019). Discourse: A Series on Architecture 1 Authorship. New Jersey: Princeton University Press.
Storey, J., ed. (2009). Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Harlow: Pearson Longman.
Zukin, S. (1991). Landscapes of Power: From Detroit to Disney World. Berkeley: University of California Press.


Diğer Ders Materyalleri: Sınıf tartışmaları için gereken haftalık materyaller ders dönemi başında açıklanacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma, metin analizi (yakın okuma), bireysel araştırma, yazılı ödev (araştırma makalesi)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MD Ara Sınav
2 ODV Ödev/Sunum/Rapor
3 DKL Derse Katılım
4 FN Final
5 BNS BNS MD * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.20 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu MD * 0.20 + ODV * 0.20 + DKL * 0.20 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders, yürütücü tarafından gerçekleştirilecek ders anlatımlarından ve çoğunlukla öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek tartışmalardan oluşur. Öğrenciler tarafından yoğun katılım gerekmektedir. Dersin temelinde yakın okuma yer alır. Öğrencilerin, derse gelmeden önce ilgili okumaları eleştirel biçimde yapması gerekmektedir. Haftalık ödev olarak, metinleri okurken sorular oluşturmaları ve derste tartışma ortamı için bu soruları paylaşmaları beklenmektedir. Ara sınav olarak, bir araştırma önerisi (problem tanımı / araştırma sorusu ve ön kaynakça) teslim etmeleri beklenmektedir. Dersin yürütücüsü, teslim edilen öneriler üzerinden araştırmaya nasıl devam edebileceklerine dair bireysel geri bildirim yapacaktır. Öğrencilerin geri bildirim aldıkları önerilerini geliştirerek, ders okumalarından ve tartışmalarından temellenen, aynı zamanda yeni materyal de sunan bir araştırma makalesi yazmaları ve final ödevi olarak teslim etmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

ÖDEV-SUNUM
DERSE KATILIM
ARA SINAV
FİNAL
--
BÜTÜNLEME


Derse İlişkin Politika ve Kurallar:

Haftalık konular farklı tema ve soruları içerir, ancak birbiriyle ilişkilidir ve üst üste birikir. Dolayısıyla derse devamsızlık, yoğun içerikli konu ve tartışmaların takip edilememesine neden olur.
Öğrencilerin her derse okuma metinleriyle ilgili aldıkları notlarla, yorumlarıyla ve hazırladıkları sorularla gelmeleri ve sınıf tartışmalarına, sunumlara, okumalara aktif katılmaları beklenmektedir.
Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler farklı bir değerlendirmeye tabi tutulur.
Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 9 117
Vize Sınavına Hazırlık 1 9 9
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 12 1 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 186

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35554
ÖK.4554
ÖK.5555545