DERS ADI

: Mimarlıkta Görsellik ve Modern Görme Kültürü

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5152 Mimarlıkta Görsellik ve Modern Görme Kültürü SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÖKÇEÇİÇEK SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu seminer dersi çağdaş görme kültürünün eleştirel yeniden değerlendirmesini geniş bir yelpazede, mimarlığa vurgu ile, görme kültürünün ve görselliğin kavramsal, tarihsel ve kuramsal açılımlarını yapmayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   20. Yüzyılda modern mimarlık ve görsellik arasındaki organik ilişkiyi tanımlayabilme.
2   Mimarlığa ve görsellik kültürüne ait anahtar kavramları belirleyebilme.
3   Görsel kültürün farklı yönlerini, mimarlıkta görselliklerin farklı biçimlerini anlamak için alanın farklı araç ve tekniklerini araştırabilme.
4   Görsel kültür, görme kültürü ve görselliği, mimarlığa vurgu yaparak analiz edebilme.
5   Modern çağın mimarlıkla ilişkili farklı görsellik pratikleri, kuramları ve estetiği ile ilgili eleştirel bir bakış açısı geliştirebilme.
6   Mimarlık ve görsel kültürün çağdaş konularını eleştirel olarak değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin kapsam, içerik ve yöntemine ilişkin bilgiler Yorumlarla katılım
2 Modern / Görsellik: Modernitenin vizyonları Yorumlarla katılım
3 Modern görme biçimi: Modernitenin görme biçimleri Yorumlarla katılım
4 Görsel teknolojiler I: Görsel medyada ışık Yorumlarla katılım
5 Görsel teknolojiler II: Görsel medyada hareket Yorumlarla katılım
6 Görsel iletişim ve algı I Yorumlarla katılım
7 Görsel iletişim ve algı II Yorumlarla katılım
8 Ara Sınav Araştırma makalesi özet teslimi
9 Net vizyonlar: Modernizm, vizyonların ve gerçekliklerin inşası I Öğrenci sunumları I
10 Net vizyonlar: Modernizm, vizyonların ve gerçekliklerin inşası II Öğrenci sunumları II
11 Mekanın görsel boyutu Öğrenci sunumları III
12 Görsel üretim ve tüketim Öğrenci sunumları IV
13 Görsele karşın sanal Öğrenci sunumları V
14 Konuların değerlendirmesi Taslak makalelerin teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Burnett, Ron. 1995. Images and Vision, Cultures of Vision. Images, Media, and the Imaginary. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1- 31.
Colomina, Beatriz. "Photography." Privacy and Publicity. 1994. Massachusetts: The MIT Press, 77-139.
Crary, Jonathan. Modernizing Vision. In Hal Foster (ed.). 1988. Vision and Visuality. Dia Art Foundation Discussions in Contemporary Culture Number 2. Seattle: Bay Press, 29-79.
Benjamin, Walter. 1936. "The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction" In Hannah Arendt (ed.). 1964. Illuminations. Harry Zohn (çev.). New York: Shocken Books, 319- 334.
Benjamin, Walter. "The Author as Producer." In Victor Burgin (ed.). 1982. Thinking Photography. Southampton and London: Macmillan Publishers Ltd., pp. 15-31.
Colomina, Beatriz. "Introduction: On Architecture, Production and Reproduction." In John Ockman (ed.). 1988. Architectureproduction Revisions 2. New York: Princeton Architectural Press, 7-23.
Flusser, Vilém. 1984. Towards a Philosophy of Photography. West Germany: European Photography.
Frampton, Kenneth. Fall 2005 Winter 2006. The Work of Art in the Age of Commodification. Harvard Design Magazine Reader Vol. 23, 1-5.
Friday, Jonathan. Fall 2001. "Photography and the Representation of Vision." The Journal of Aesthetics and Art Criticism Vol. 59, no. 4, pp. 351-362.
Harvey, Modernity and Modernism. In Conditions of Postmodernity. An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Cambridge, MA: Blackwell, 1990, 10-38.
Krauss, Rosalind E. "Photography's Discursive Spaces." The Originality of the Avant-Garde and Other Modern Myths. 1996. Cambridge: The MIT Press, pp. 131-150. (1st edition was published in 1985).
Manovich, Lev. The Language of New Media. (Cambridge: MIT Press, 2001) pp. 3-61.
McLuhan, Marshall and Quentin Fiore. 2001. The Medium is the Massage: an Inventory of Effects, Corte Madera: Gingko Press, excerpt.
McLuhan, Marshall. 2002. Understanding Media: The Extension of Man. Cambridge: MIT Pres, IX-61.
Mirzoeff, Nicholas (ed.). 1998. The Visual Culture Reader. London: Routledge.
Mirzoeff, Nicholas. 1999. An Introduction to Visual Culture. London: Routledge.
Mitchell, W. J. William. 1992. The Reconfigured Eye. Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge: The MIT Press.
Rowe, Colin and Robert Slutzky. 1963. Transparency: Literal and Phenomenal. Perspecta, Vol. 8, 45-54.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu seminer dersi, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımlarının yanı sıra, öğrenci ödev ve sunumlarının tartışılacağı genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğretim üyesi öğrencileri sunum yapacakları konuyla ilgili bilgi ve kaynaklarla yönlendirir. Dersler yüksek performanslı sunumlar ve tartışmalar şeklinde yapılacaktır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir. Derste yapılacak grup sunumlarının ardından konu öğretim üyesi tarafından genel tartışmaya açılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 AOD ARAŞTIRMA ÖDEVİ
4 DKT DERSE KATILIM
5 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 +ODV * 0.20 + AOD * 0.50 + DKT * 0.10


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ara sınav (%20): Dönem boyunca bir ara sınav yapılacaktır.

Ödevler ve Öğrenci Sunumları (%20): Haftalık teslimler ve sunumlar bireysel olarak yapılacaktır. Final sınavında başarılı olabilmek için ödevlerin zamanında ve düzenli olarak teslim edilmesi, öğretim üyesinin eleştirileri ışığında tamamlanarak yeniden ele alınması önerilir.

Araştırma Makalesi Teslimi (%50): Seçilen konuda yürütülen temel araştırmanın sonuç ürünüdür. Çalışılan araştırma konusu, iyi araştırılmış kaynakça ve yeterli sayıda görselle tamamlanmış bir araştırma makalesi olarak teslim edilecektir.

Derse Katılım (%10): Öğrenci katılımı, (i) derslere katılım durumuna, (ii) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (iii) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav, okuduğunu anlama ve derslerde edinilen ve tartışılan bilgi yorumlama becerisini ölçmeyi hedefler. (ÖÇ1, ÖÇ2).
2. Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğü, olgu ve kavramların derinliği, konunun kapsamlılığı, netliği, organizasyonu, formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).
3. Araştırma makalesinde, kuram, ampirik gerçekler, mantık, analoji, örnek çalışma ve alanda söz sahibi kişilere referans vererek pozisyon belirleme gibi temel söylemsel argümanlarda belli bir başarı yakalanması beklenmektedir. (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).
4. Derse sürekli ve aktif katılım, konuların anlaşılması için önemlidir. (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6).

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Bu bir seminer dersi olduğu için derslere dönem boyunca devam ve aktif katılım gerekmektedir.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Dersten geçer not alabilmek için derslerin en az %70 ine katılmış olmaları beklenmektedir.
4. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
5. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gokcecicek.savasir@deu.edu.tr, 232 3018484

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 13 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 24 24
Final Sınavına Hazırlık 1 40 40
Ödev Hazırlama 3 8 24
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.143
ÖK.243
ÖK.3553
ÖK.4553
ÖK.55453
ÖK.65433