DERS ADI

: Araştırma Yöntemleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5135 Araştırma Yöntemleri SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. HİKMET GÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Fen Bilimleri Enstitüsü
Bina Bilgisi Doktora
Bina Bilgisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bilimsel düşünme ve mimari problemlere bilimsel açıdan yaklaşabilme becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır. Mimarlık alanı ile ilgili çalışmaların yürütülmesi konusunda bilgi ve deneyim kazandırılması, problem çözme, programlama, analiz, sentez ve değerlendirme aşamalarından oluşan sürecin öğrencilere kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   bilimsel araştırma kavramlarını tanımak
2   bilimsel araştırma aşamalarını açıklamak
3   bilimsel araştırma yöntemlerini tanımlamak
4   araştırma çalışmalarının yürütülmesi konusunda bilgi ve deneyim kazanmak
5   mimarlık alandaki araştırmaları analiz edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, bilim kavramı, bilimsel araştırma kavramı
2 Bilimsel araştırmada araçlar
3 Yüksek lisans ve doktora tezi, bilimsel yayın, makale, indeks tanım ve içerikler
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları Bilgi toplama ve analiz aşaması Çeşitli problem konuları belirleme aşaması Araştırma probleminin seçimi aşaması Hipotez geliştirme aşaması
5 Bilimsel araştırmanın aşamaları Test (sınama) aşaması Veri çözümleme ve değerlendirme aşaması Araştırma raporunun yazılması aşaması
6 Bilimsel araştırmada yöntemler /nitel araştırma yöntemleri
7 Araştırma tasarımı
8 Araştırma tasarımı
9 Ara Sınav
10 Bilimsel araştırma önerisi yazmada kriterler
11 Araştırma önerilerinin tartışılması
12 Araştırma önerilerinin tartışılması
13 İnsan-çevre disiplininde ve sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri
14 Bilimsel araştırma etiği ve Ödev teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:
Zeisel, J., Inquiry by Design: Tools for Environment-Behavior Research, 1981
Groat, L., Architectural Research Methods, John Wiley, New York, 2002
Ataöv, T., Bilimsel Araştırma El Kitabı, Savaş Yayınları, Ankara, 1989
Karasar, N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara,1995
Türkdoğan, O., Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Timaş, İstanbul, 2000
Şimşek, H. Ve H. Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, 2005
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Konu ile ilgili makaleler okuma listesi olarak öğrenciler verilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

İlk haftalar ders yürütücüsü tarafından bilgi aktarımı yapılacaktır. Aktarılan bilgiler ışığında öğrenciler kendi çalışma alanlarına araştırma problemleri tanımlayacaktır. Tanımlanan problemler sunulacak ve tartışılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + YSS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + ODV * 0.40 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve açıklama ara sınav ile,
Analiz edebilme ödev ve sunum ile ölçülmektedir.
Tanımlama, açıklama ve analiz edebilme final sınavı ile ölçülmektedir.
Ara Sınav: %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev / Sunum: %40 (ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı: %v 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Bütünleme: %40

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin çalışma konularına yönelik, bireysel olarak hazırladıkları ödevler sınıfta sunulacak ve tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hikmet.gokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51