DERS ADI

: Renkli Taşları Sınıflandırma Sistemi ve Esasları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
NBG 5019 Renkli Taşları Sınıflandırma Sistemi ve Esasları SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. MURAT HATİPOĞLU

Dersi Alan Birimler

Doğal Yapı Taşları ve Süs Taşları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Renkli mücevhertaşlarında (saydam ve opak) renklenme teorilerini kavrayabilme.
2   Süstaşlarında rengi ayırabilme ve tanımlayabilme.
3   Renkli süstaşlarında saydamlık, inklüzyonları fark edebilme ve bir saydamlık değeri belirleyebilme.
4   Renkli süstaşları arasındaki özellik ve değer farklarının tayinini yapabilme.
5   Renkli bir taşı ayıt etmede kullanılan cihazlarla inceleme yapabilme becerisi kazanabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Süstaşı değerlendirme kriterleri (doğallık, renk, geçirgenlik, şeffaflık safsızlık, büyüklük, üretim yerleri, kesim şekli). Saydam, yarı saydam ve opak süs taşlarının ayırt edilmesi.
2 Işık (tanımı ve özellikleri, ışık, enerji ve kuantum teorisi, yansıma ve kırılma). Işık ve renk arasındaki ilişki.
3 Saydam ve opak süstaşlarında renklenme. Süstaşlarında renklenme nedenleri ve çeşitleri (idiokromatik, allokromatik ve psödokromatik renklenme).
4 Süstaşlarında renklenme teorileri. Kristal alan teorisi moleküler orbital teori renk merkezleri bant teorisi fiziksel optik teorisi.
5 Renklerin dilini öğrenme. Rengi ayırma ve tanımlama. Renk değeri nasıl etkiler.
6 Saydamlık. İnklüzyonları fark etme ve bir saydamlık değeri belirleme. İnklüzyonların saptanması.
7 Ara sınav
8 Renkli taşlarda kesim ışığın geri yansımasını nasıl etkiler.
9 Ağırlık tayini yöntemleri ve karat ağırlığı.
10 Kesim şekilleri ve bunları değerlendirme yöntemleri. Bitiş ve orantıyı değerlendirme.
11 Süstaşları arasındaki özellik ve değer farklarının tayini.
12 Süstaşlarında değeri etkileyen kriterlerin öğrenilmesi. Kalite, nadirlik, renk ve değer arasındaki ilişkinin öğrenilmesi.
13 Süstaşı inceleme aletleriyle renkli bir taşı ayıt etmeyi öğrenme.
14 Çalışılan ülke ve/veya bölgedeki pazar değerleri. Toptancı, taş kesici ve madencilerin pazardaki süstaşlarını nasıl değerlendirdiklerinin öğrenilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İlan Edilecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Ders Anlatımı
2.Uygulama ve Araştırma Ödevi Yaptırmak

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1.Teorik Ara Sınav %30 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
2.Yarıyıl İçi Uygulama ve Araştırma Ödevi Sunumu %20 (ÖÇ5)
3.Final %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 70 70
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1423111
ÖK.2313131
ÖK.324
ÖK.432423
ÖK.551243