DERS ADI

: Tasarımda İklim ve Enerji Etkileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5194 Tasarımda İklim ve Enerji Etkileri SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLŞAH KAÇMAZ AKKURT

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere iklim değişikliği ve iklim değişikliğine bağlı olarak kentlerde makro ve mikro ölçeklerde ortaya çıkan sorunların aktarılması, bu konuyla ilişkili olarak iklime duyarlı tasarımlar oluşturmada kullanılabilecek iklim modellerinin analizi ve uygulamalarının yapılması amaçlanmaktadır.
Ayrıca bu ders ile iklim ve iklim değişiminin insan yaşamı üzerindeki etkileri, iklim ve çevre, biyoklimatik konfor, kentsel iklim uyumu, peyzaj-tasarım elemanları ile iklim ilişkisi, yeşil alan-iklim etkileşimi konuları öğrenciye aktarılarak öğrencilere iklim duyarlı tasarım becerisi kazandırmak hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. İklim parametreleri, iklim değişikliği ve etkilerini yorumlayabilmek
2   2. Bilimsel bilgiye dayalı olarak küresel iklim değişikliği farkındalığını geliştirmek
3   İklim değişikliği ve çevresel faktörler arasındaki ilişkileri analiz edebilmek
4   Kentsel mekanlarda iklime duyarlı kentsel tasarım yaklaşımlarını öğrenmek
5   5. İklim modellerini tasarım uygulamaları için kullanabilme becerisine sahip olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İklim terminolojisi ve iklim elemanları ilişkisi
2 İklim değişikliği-sıcaklık-tasarım ilişkisi
3 İklim değişikliği-rüzgar-nem-tasarım ilişkisi Ödevin açıklanması
4 Yağmur suyu yönetimi- Peyzaj Tasarımlarında suyun etkili kullanımı
5 İklimin kentsel sucul sistemler üzerindeki etkisi
6 İklimin yeşil alanlar ve topografya tasarımına etkisi
7 Kentsel iklim uyumu Projenin açıklanması
8 Arasınav haftası
9 Biyoklimatik konfor uygulamaları
10 İklime duyarlı kentsel tasarım Dünya ve Türkiye örneklerinin incelenmesi
11 Arazi kullanımı, iklim değişimi ve kullanılan iklim modelleri (1)
12 Arazi kullanımı, iklim değişimi ve kullanılan iklim modelleri (2)
13 Öğrencilerin belirlenen alan üzerinde iklime duyarlı tasarım proje geliştirmesi ( proje kritikleri)
14 Öğrencilerin belirlenen alan üzerinde iklime duyarlı tasarım proje geliştirmesi ( proje kritikleri)
15 Öğrencilerin belirlenen alan üzerinde iklime duyarlı tasarım proje geliştirmesi ( proje kritikleri)
16 Ödev teslimleri/Sunumlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Olgyay, V. (1963) Design With Climate: Bioclimatic Approach to Architectural Regionalism, New York, John Wiley & Sons Inc
2. Hoyer, J., Dickhaut, W., Kronawitter, L. and Weber, B. 2011. Water Sensitive Urban Design: Principles and Inspiration for Sustainable Stormwater Management in the City of the Future. Jovis, ISBN-10: 3868591060.
3. LETI Climate Emergency Design Guide, 2017. 252d09_3b0f2acf2bb24c019f5ed9173fc5d9f4.pdf (leti.uk)
4. Mertens, E. (2021). Resilient City: Landscape Architecture for Climate Change. Birkhäuser.
5. Randall, D.A., Wood, R.A., Bony, S., Colman, R., Fichefet, T., Fyfe, J., & Taylor, K.E. (2007). Climate models and their evaluation. The physical science basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the IPCC (FAR) (pp. 589-662). Cambridge University Press

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kavramsal anlatımlar sunum yoluyla gerçekleştirilecek, okumalar, soru-cevap, beyin fırtınası, örnek olay incelemesi yöntemleri ile öğrenim desteklenecektir. Öğrencilerden ders kapsamında edilen bilgiler doğrultusunda iklim analizleri yaparak, iklim duyarlı tasarım projeleri geliştirmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DK DerseKatılım
3 FOD FinalÖdevi
4 BNS BNS ODV * 0.40 + DK * 0.10+ FOD * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Kavramsal bilgiden elde edilen kazanımların verilen ödev ve proje çalışması ile ilişkilendirilip ilişkilendirilmediği ve anlatılan yöntemlerin uygulama başarısı ara sınav ödevleri ve final projeleri ile test edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Süreç ders anlatımları/tartışmalar ve öğrencilerin iklim duyarlı tasarım projeleri geliştirmeleri şeklinde yürütülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsah.kacmazakkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Öğrenci Sunumları 2 3 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Ödev Hazırlama 2 20 40
Sunum Hazırlama 2 19 38
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.3111
ÖK.41
ÖK.51