DERS ADI

: Sokak ve İnsan

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5136 Sokak ve İnsan SEÇMELİ 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İLGİ ATAY KAYA

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, yaşanabilir sokaklar oluşturmak üzere mevcut örneklerin teknik, organizasyonel, toplumsal ve estetik yönlerden incelenerek tasarım ilkelerinin ortaya konulabilmesini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersin sonunda öğrenciler, yaşanabilir sokakların özelliklerini tanımlayabilecek,
2   kamusal açık alanlardaki kullanıcı gruplarını ve gereksinmelerini listeleyebilecek,
3   yaşanabilir sokakların tasarım ilkelerini betimleyebilecek,
4   yaşanabilir sokaklar için tasarım ilkelerini yeni uygulamalarda kullanabilecek,
5   yaşanabilir sokaklar için yapılan uygulamaların başarı derecesini analiz edebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel çerçevesinin sunulması, kamusal mekanlar olarak yaşanabilir sokakların öneminin tartışılması
2 Herkes için erişilebilir sokaklar, erişilebilirlik ve yaşanabilirlik bağlamında insan gereksinmeleri
3 Sokak tasarımında yeni yaklaşımlar
4 Yaya yolları, yaşanabilir sokaklar ve demokratik sokakların tasarım ilkeleri, örnekler.
5 Trafik durultma/traffic calming tasarım ilkeleri, örnekler.
6 Woonerf'lerin tasarım ilkeleri, örnekler.
7 Homezone'ların tasarım ilkeleri, örnekler.
8 Sokak kalitesini analiz eden araştırmaların yöntemleri
9 Sokak tasarımı konusunda tasarım rehberlerinden örnekler
10 Sokak tasarımı konusunda tasarım rehberlerinden örnekler
11 Uygulamalardan örneklerin analizi
12 Uygulamalardan örneklerin analizi
13 Ödev teslimi ve sunumları
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
- Appleyard, Donald (1981): Livable Streets, University of California Press, Berkeley.
- Brambilla, Roberto& G.Longo: (1977): For Pedestrians Only, Whitney Library of Design, New York.
-Rudofsky, Bernard( 1982): Streets for People, Van Nostrand Reinhold. Scarborough.
- Carr, Stephen, Mark Francis; G.Leanne Rivlin, M.Andrew Stone (1992): Public Space, Cambridge University Press.
- Marcus, Clare Cooper&Carolyn Francis eds. (1990): People Places, Design Guidelines for Urban Open Space, Van Nostrand Reinhold, New York.
- Moudon, Anne Vernez ed. (1987): Public Streets for Public Use, Van Nostrand Reinhold, New York.
-Essex County Council (2006): Designing for Pedestrians, BRE Press.
- Department of Transport (2007)Manual for Streets, Thomas Telford Publishing, London
- Engwitch, David (1999): Street Reclaiming, New Society Publishers, Gabriola Island BC.
Referanslar: Web kaynakları kullanılacaktır.
Malzemeler: Görsel ve yazılı malzeme.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar ve okumalar ile tariflenebilecek bir yönteme sahiptir. Öğrenciler derslere katılarak, dinleyerek ve tartışmalara aktif olarak katılarak konuları öğreneceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, listeleme, betimleme ve uygulama ödev/ sunum ve derse katılım ile ve analiz etme final araştırma makalesinin teslimi ile ölçülecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders kapsamında akademik dürüstlük ilkelerine uyulması esastır. Derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ilgi.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 10:30 - 12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Örnek olay çalışması 2 2 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 5 50
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 25 25
Sunum Hazırlama 1 25 25
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51