DERS ADI

: Planlamada Afet ve Risk Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5080 Planlamada Afet ve Risk Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HİLMİ EVREN ERDİN

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Dünya nüfusunun önemli bir kısmının kentlerde yaşadığı düşünüldüğünde, afetlerin kentler için önemli riskler barındırdığı ve etkilerinin en çok kentlere olduğunu söylemek mümkündür. Bu doğrultuda kentlerin afetlerin etkilerine karşı nasıl planlandığı önem taşımaktadır. Bu kapsamda dersin, afetlerin kentlere etkileri, kent planlama süreci içerisinde afetlerin ele alınışı, bütünleşik tehlike analizi, afet risklerini ölçmeye ilişkin yapılacak analizler ve değerlendirmeler, afetler açısından daha dayanıklı ve dirençli kentlerin oluşturulması için yapılabilecek planlama uygulamaları, uluslararası ve ulusal afet politikaları çerçevesinde ele alınması amaçlanmaktadır. Böylece öğrencilerin, afetleri çeşitli boyutları ve riskleri ile algılama ve planlama süreci içerisinde kent planlama ile olan ilişkisi çerçevesinde kavrama, sorgulama ve yorumlama olanağı yaratılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Afetlerin bölgesel ve kentsel ölçekte etkilerini tanımlayabilecek,
2   2. Kentlerde afet risklerini belirlemeye yönelik yapılabilecek analizleri ve değişkenlerini açıklayabilecek,
3   3. Bütünleşik tehlike ve risk analizlerinin sonuçlarının bölge ve kent planlama yaklaşımları üzerindeki etkilerini tartışabilecek,
4   4. Afet lojistiğinin, afet yönetimi ve politikalarının ihtiyaç duyacağı mekânsal organizasyonunu ve kent planlama süreci üzerindeki etkilerini değerlendirebilecek,
5   5. Dünya ve Türkiye deki afet yönetimi ve risk yönetimi çalışmalarından hareketle bölge ve kent planlama süreci içerisinde afetlere temellenen planlama strateji ve yaklaşımlarını geliştirebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Doğal ve insan kaynaklı afetler, tehlike ve risk
2 Afetlerin bölgesel ve kentsel ölçekte etkileri
3 Afet yönetimi ve aşamaları. Risk yönetimi
4 Afet riskleri ve kent planlama ilişkisi Bu hafta öğrencilere ödev konuları dağıtılacaktır.
5 Afetler açısından ihtiyaç duyulan kentsel arazi kullanımlar
6 Bütünleşik tehlike analizleri
7 Bölgesel ve kentsel ölçekte çevresel, fiziksel ve ekonomik hasar görebilirlik
8 Ara sınav
9 Planlamada risk analizi değerlendirmeleri
10 Planlamada risk analizi değerlendirmeleri
11 Planlamada risk analizi değerlendirmeleri ve risk azaltma çalışmaları
12 Afet müdahale planları, acil durum planlama ve afet lojistiği
13 Ödev/teslim ve sunumları
14 Sakınım planlaması ve kentsel dirençlilik
15 Uluslararası ve ulusal afet politikaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
- Kadıoğlu, M., Özdamar, E., (Ed.) (2008), Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, JICA Yayını, Ankara.
- Balamir, M., Afetler Politikasının Ana Ekseni: Kentsel Sakınım, 1. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, Ankara, (2011) pp:1-7
- Erdin H. E., Zengin Çelik H., Sılaydın Aydın M. B., Özcan N. S., Erdem, U., Afet yönetimi içerisinde kentsel mekan ihtiyacı ve kentsel arazi kullanımları , Disiplinlerarası Afet Yönetimi Araştırmaları, Editörler: Zerrin Toprak Karaman, Oğuz Sancakdar, İlkim Kaya, Albi Yayınları, İzmir, 2017, s:255-272.
- Erdin H. E., Zengin Çelik H., Özcan N. S., Sılaydın Aydın M. B., "Kentlerdeki Afet Yönetimine İlişkin Kurumsal Yapılanmanın Kent Planlama Süreci İçerisindeki Etkisinin ve Yerinin İrdelenmesi", Uluslararası Doğal Afet ve Afet Yönetimi Sempozyumu (DAAYS 16), Karabük, Mart 2016, Doğal Afet ve Afet Yönetimi Sempozyumu (DAAYS 16) Bildiriler Kitabı, s:632-637.
- Benson, C., (2004), Understanding the economic and financial impacts of natural disasters, Washington, DC, World Bank.
- Pelling, M., (2003), The vulnerability of cities: natural disasters and social resilience, Earthscan Publications.
- Sarewitz, D., Pielke, R.Jr., Keykhah, M. (2003), Vulnerability and Risk: Some Thoughts from Political and Policy Perspective. Risk Analysis, 23(4), p:805-810.
Yardımcı kaynaklar:
- Erdem, U., Erdin H. E., Özcan N. S., Afet ve Acil Durumlarda Erişilebilirlik, 4. Uluslararası Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı (UDMSK), 11-13 Ekim 2017, Eskişehir, UDMSK USB - Tam Metinler 3887-s:1-7.
- Özcan, N.S., Erdin H.E., Zengin, Ç.H., Sılaydın, A.M.B., Examination of Gathering Points Capacity Regarding Mobility and Accessibility: Case of Bayraklı District, The International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, Volume XLII-3/W4, 2018, 413-419.
- Zengin, Ç.H., Sılaydın, A.M.B., Özcan, N.S., Erdin H.E., Deprem Riskleri Bağlamında Toplanma Alanlarının Güvenlik Kriterleri Temelinde Değerlendirilmesi: Bayraklı (İzmir) Örneği. 2nd International Symposium on Natural Hazards and Disaster Management (ISHAD2018), 4-6 May 2018, Sakarya/Türkiye, 1-13.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenerek ve okumalar verilerek öğretilecek, öğrenciler aktarılan konferans sunumları ve okumalar ile dersi öğrenecektir. Öğrencilerden ara sınav dışında dönem içerisinde bir de ödev hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, açıklayabilme ve tartışabilme Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Değerlendirebilme ve geliştirebilme ödev ve final sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar, ödevler ve okumalar üzerinden tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

evren.erdin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 5 40
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 35 35
Sunum Hazırlama 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Final Sunumu 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51