DERS ADI

: Modernite, Postmodernite ve Kent-Mekan

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 5048 Modernite, Postmodernite ve Kent-Mekan SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. EYLEM BAL

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Tezsiz Yüksek Lisans
Şehir ve Bölge Planlama Bütünleşik Doktora
Şehir ve Bölge Planlama Doktora

Dersin Amacı

Bu ders kapsamında Modernite, Postmodernite koşullarında üretim ilişkileri, toplum ve kültür yapılanması içinde tartışılacaktır. Kentlere yönelik araştırmaların gelişme biçiminin incelenmesi, kentlerin toplum ve kültür yapılanması üzerindeki izlerinin çözümlenmesi ve mekansal biçimlenmesini nedenleyen koşullar üzerinde durulması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Modern bilimin içeriğini yeniden adlandırabilecek,
2   Pozitivist-Determinist bilimin planlama rasyonellerinin belirlenmesindeki etkisini açıklayabilecek,
3   Planlamanın sermaye birikim süreçleri ile yönlendirilen yapısını yorumlayabilecek,
4   Dönüşen mekanın, toplumu şekillendirmedeki etkilerini sorgulayabilecek,
5   Planlama disiplininin toplumsal-kamusal yönüne ilişkin düzenlemeler önerebilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Endüstri öncesi toplum yapısını belirleyen özellikler. Modernleşme, modernite, modernizm kavramları.
2 Aydınlanma düşüncesinin temel paradigmaları; bilim in biçimlenmesi ve gelişim çizgisi; Doğa bilimleri, sosyal bilimler ayrışması. Öğrencilere okuma listesi verilecektir.
3 Pozitivist-Determinist bilim anlayışı I: Gerçeklik kategorisi / Araçsallık-Amaç Akılcılık.
4 Pozitivist-Determinist bilim anlayışı II: Nedensellik / Nesnellik-Öznellik / Genellik / Kavram Bağımlılık
5 Modernite koşullarında üretim ilişkilerinin belirlediği yapı; kentin/kentsel mekanın dönüşümünü nedenleyen ilişkiler. Kentin ekonomik, toplumsal ve kültürel yapının biçimlenmesinde üstlendiği rol.
6 Pozitivist-Determinist bilim anlayışı temelinde kent planlama kuramlarının doğuşu ve ilerleyişi
7 Ara Sınav
8 Bir toplum tasarımı olarak modernite ve bir modernite projesi olarak kent planlaması.
9 Mekanın temsilleri ve temsilsel mekan, soyut mekan-somut mekan.
10 Modernite koşullarının ekonomi, toplum, kültür ve birey bağlamında eleştirilmesi.
11 Modernitenin radikalleşmesi / postmodernite tartışmaları.
12 Postmodern durumda dünya sisteminin eklemlenmesi: Küreselleşme ve Post-Fordizm .
13 Zaman-mekan sıkışması, Site Kentler-Global Kentler .
14 Doğanın, insanın, kültürün, kimliğin ve bilincin özgürleşmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Leonardo Benevelo (1981): Modern Mimarlığın Tarihi / 1.Cilt : Sanayi Devrimi, (Çev.Atilla Tokatlı), Çevre Yayınları, İstanbulF.Jameson, J.Habermas, J.F.Lyotard (1994): Postmodernizm, (Haz.N.Zeka), Kıyı, Ankara.
Stuart Hall, Martin Jacques (Der.) 1995):Yeni Zamanlar, (Çev.A.Yılmaz), Ayrıntı Yayınevi, İstanbul.
David Harvey (1990): The Condition of Postmodernity, An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Blackwell, Oxford.
Madan Sarup (1995): Post-yapısalcılık, Postmodernizm, (Çev.A.Baki Güçlü), Ark Yayınları, Ankara.
Françoise Choay (1969): The Modern City: Planning in 19 th Century, (Trans.by M.Hugo, G.R.Collins), George Braziller, New York.
Ayda Eraydın(1992): Post-Fordizm ve Değişen Mekansal Öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Matbaası, Ankara.
Marshall Berman (1994): Katı Olan Herşey Buharlaşıyor, (Çev.Ü.Altuğ, B.Peker), İletişim Yayınları, İstanbul.
İlhan Tekeli (1993):Postmodernizm Tartışmaları Üzerine Düşünceler, Egemimarlık, İzmir Mimarlar Odası Yayını, Sayı:4, s.60-64.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler görsel olarak desteklenmiş sunumları dinleyerek ve katılarak konuları öğreneceklerdir. Öğrencilerin verilen okumaları yapması beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + YSS * 0.50
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.50 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Adlandırma (Bilgi), Açıklama (Kavrama) ve Yorumlama (Uygulama)
Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Sorgulama (Analiz) ve Önerme (Sentez)
Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eylem.bal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00; Perşembe: 14.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51