DERS ADI

: Sualtı Araştırma ve Kazı Teknikleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SAA 5032 Sualtı Araştırma ve Kazı Teknikleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. NİLHAN KIZILDAĞ

Dersi Alan Birimler

Sualtı Arkeolojisi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilere batık gemiler ve diğer sualtı arkeolojik kalıntıların ortaya çıkarılması için uygulanan araştırma ve kazı teknikleri ile kullanılan aletler, ekipmanlar, bilgi toplama ve değerlendirme yöntemleri konularında bilgi vermeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sualtı arkeolojisinde kullanılan kazı teknikleri ve ekipmanlarını açıklayabilmek
2   Eski çağlarda batmış bir geminin sualtında yerinin belirlenmesinden yüzeye çıkarılmasına kadar olan süreci planlayabilmek
3   Batık gemiler ve diğer sualtı arkeolojik kalıntıların tespit edilmesinde kullanılan araştırma yöntemlerini sıralayabilmek
4   Batık alanının koordinatlarının belirlenmesi, planlaması, alandan ölçü alama yöntemlerini kullanabilmek
5   Batığın karelemesinin yapılarak fotomozaik ve diğer görsel çalışmalarını yürütebilmek
6   Araştırma ve yorumlamaya dayalı yönetim modeli oluşturarak sualtı kültür mirasının korunmasını destekleyebilmek
7   Uluslararası standartlarda kazı yapabilecek donanıma sahip olmak
8   Deniz jeofiziği, biyoloji, fotoğrafçılık, bilgisayar gibi disiplinleri kullanarak arkeolojiye farklı bir perspektiften bakabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sualtı Kazı Tekniğine Giriş Amaç ve yöntemler ile tarihsel gelişim
2 Bu Güne Kadar Kazısı Yapılan Batıklar Kıyılarımızda ve diğer denizlerde yapılan kazı yapılmış batıkların incelenmesi
3 Teknik ve Yöntemler Nehir göl ve denizlerde bulunan batık yada kalıntılar hakkında bilgi toplayacak ekipman ve bunların kullanım şekilleri
4 Proje Organizasyonu Amaçların belirlenmesi, ekip seçimi, günlük çalışma programı, dalış ve sualtı çalışmasının planlanması, dalış operasyonu, güvenlik sistemleri
5 Arkeolojik Planlama Bölgenin arkeolojik özellikleri, tarihçesi, ve kazı alanı ile ilişkisi
6 Araştırma Teknikleri Kazı öncesi dalarak yapılan sualtı yüzey araştırması, sualtı topografyası ve batığın konumu, buluntuların durumuna bağlı olarak sondaj yerinin belirlenmesi ve insitu durumunun belgelenmesi
7 Arasınav
8 Hedef ve Alan Araştırması Batığın tarihlendirilmesinde en fazla bilgi içeren bölgenin seçimi, ilk kazılacak alan ve diğer bölgeler ile bağlantısı
9 Kazı Malzemeleri Alçak ve yüksek basınç kompresörleri, emici hortumlar ve bunların batık alanında kullanım şekilleri, ışıklandırma sualtı çizim ekipmanı kaldırma balonları
10 Kullanılan Kayıt Yöntemleri Sualtında ölçü alma, çizim yapma, batık planı çıkarma, fotogrametrik ölçüm yöntemi, fotomozaik, ölçüm sistemleri ile ilgili bilgisayar programları, SHARPS (Sonic High Accuancy Ranging and Positioning System) hakkında gelen bilgi. Etütlük ve envanterlik eser kataloğunun hazırlanması
11 Kaldırma ve Taşıma Yöntemleri Buluntuların durumuna göre parçalar yada bütün halinde kaldırılıp nakledilmesinde uygulanan yöntemler, özel kaldırma balonları, kılavuz ipler, özel sepet ve kasalar
12 Buluntuların ve Gemiye ait ahşapların korunma yöntemleri Ahşapların çıkarılmasında uygulanması gereken yöntemle ile korunması için gereken laboratuar, su tankı ve kimyasal malzemelerin seçimi
13 Batık kentler ve Limanlarda kullanılan yöntemler: Sualtında kalan antik kent ve liman kazılarında kullanılan farklı yöntemler
14 Konservasyon Mekanik ve kimyasal temizleme, buluntuları tuzdan arıtma, kimyasal koruyucular ve malzeme seçimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. John Wiley & Sons. Underwater Archaeology: The NAS Guide to Principles and Practice. Nautical Archaeology Society (NAS), 2011, 240 s.
2. Alexis Catsambis, Ben Ford, Donny L. Hamilton. The Oxford Handbook of Maritime Archaeology. Oxford University Press, 2011, 1240 s.
3. Carol V. Ruppe, Jane F. Barstad. International Handbook of Underwater Archaeology. Springer, 2002, 894 s.
4. Jeremy N. Green. Maritime Archaeology: A Technical Handbook. Elsevier/Academic Press, 2004, 470 s.
5. Jean-Yves Blot. Underwater archaeology: exploring the world beneath the sea. Abrams, 1996, 175 s.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Ders anlatımında teorik bilgilerin aktarılmasının yanı sıra örnekler verilecektir. Soru-cevap ile ortaya çıkacak tartışmalarla öğrencinin derse aktif bir şekilde katılımı sağlanacaktır.
2. Ödev sunumu: Öğretim üyesi her öğrenciye bir ödev konusu verecek ve öğrencilerin bu sunumlara katılımı önemli ölçüde teşvik edilecektir. Bunun dışında, öğrenciler her hafta ders programına paralel olarak konu ile ilgili kitap ve araştırma makalelerini okumakla sorumlu olacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 ARS ARASINAV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.30 + YSS * 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.30 + ARS * 0.30 + BUT * 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 25 25
Kitap Okuma 10 2 20
Ödev Hazırlama 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1313111133351
ÖK.2313111433331
ÖK.3313111233511
ÖK.4313111553511
ÖK.5115111115333
ÖK.6153222231513
ÖK.7331111253133
ÖK.8315111315533