DERS ADI

: Deniz Kimyası - II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MCP 5008 Deniz Kimyası - II SEÇMELİ 2 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. LÜTFİ TOLGA GÖNÜL

Dersi Alan Birimler

Deniz Kimyası Doktora
Deniz Kimyası Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders deniz kimyasına genel bir bakış sağlamaktadır. Deniz suyunun kimyasını anlıyabilmenin iki yolu vardır: Denge ve kararlı hal. Bazı çözünmüş türlerin konsantrasyonları deniz sedmimentleri ya da atmosfer ile kimyasal olarak açıklanabilir. Bununla birlikte, okyanuslardaki kimyasal türler kararlı hal dengesinden uzak görünmektedir. Bunun için okyanuslara ulaşan kimyasal kaynaklar ve çökelenler belirlenmelidir.
Amaçlar
Anahatlarıyla şunlar mümkün olabilir:
Okyanusa ulaşan ve okyanusta gelen esas kimyasal kaynaklar ve çökeller.
Atıklar ve korunumlu elementler arasındaki fark. İz elementlerin konsantrasyonları.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenciler dünya okyanuslarının fiziksel, kimyasal ve biyolojik açıdan işleyişleri hakkında genel bir fikir sahibi olacaklardır.
2   Okyanustaki fizikokimyasal ve biyolojik açıdan yakın etkileşiminin yanında okyanus ile atmosfer arasındaki etkileşimi daha iyi anlayabilecekler.
3   Doğal izleyicilerin (kararlı izotoplar ve radyoizotoplar)kullanımı hakkında fikir sahibi olacaklar.
4   imyasal, biyolojik ve jeokimyasal süreçlerin denizel çevrede işleyişi hakkında fikir sahibi olacaklar.
5   Doğal izleyicilerin (kararlı izotoplar ve radyoizotoplar)kullanımı hakkında fikir sahibi olacaklar.
6   Sonrasında katılacağı herhangi bir bilimsel toplantıda çevre ve yer bilimleri ile ilgili bir soru ile karşılaştığında üstesinden gelebilecek.
7   Bilimsel konularda doğru ve kapsamlı fikirler yazabilecek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

MCP 5017 - Deniz Kimyası - I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Okyanuslarda Yaşam: Kimyasal Bağlanma
2 Kimyasal Denge; İyon Kompleksleri; Türlere Ayrılma
3 Remineralizasyon, Asit-Baz Reaksiyonları; Karbonat Kimyası (Alkalinite, DIC)
4 REDOX Kimyası, Deniz Ortamında Çökelme/Çözünme Reaksiyonları
5 Deniz Suyunun Temel Bileşenleri, Kalış Süresi, Çözünmüş gazlar, Termoklin, Haloklin, Piknoklin, Nütriklin
6 Denizsuyu Bileşiminin Değişimleri (Küresel Döngüler)
7 Okyanus ve Karbon Döngüsü, Okyanusların Asitlenmesi
8 Arasınav 1
9 Fotosentez ve Birincil Üretim, Redfield Oranı, Kemosentez, Çözünmüş Besin Elementlerinin Yenilenmesi Besinlerin Uzaklaştırılması, Besinlerin Biyolojik Kullanımları
10 Besinlerin biyolojik kullanımı, Havadaki Parçacıklar ve Dünya Okyanusları, Makro besinler, Mikro besinler, Hipoksik Bölge, Anoksik Bölge, Sınırlayıcı faktör olarak Besinler, Diğer Besin Elementleri
11 Sucul Ekosistemde Azot Döngüsü; Azot fiksasyonu, Çürüme, Nitrifikasyon, Denitrifikasyon. Sucul Ekosistemlerde Azot Döngüsünün Etkileri. Fosfor Döngüsü, Okyanuslarda Fosfor Kaynakları ve yutakları, Ötrofikasyon
12 Arasınav 2
13 Deniz kirliliği, Kirlilik kaynakları, Konzervatif Kirleticiler, Metaller, Doğal Kaynaklar, Antropojenik Kaynaklar ve Etkileri, Halojenli Hidrokarbonlar
14 Deniz Kirliliği, Kalıcı Organik Kirleticiler, Gürültü Kirliliği, Petrol Kirliliği, Deniz Çöpleri, Kirliliği Azaltma ve Önleme Yöntemleri
15 Küresel Isınmanın Deniz Çevresine Etkileri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


1 - An introduction to marine biogeochemistry, S.M. Libes, J. Wiley & Sons, N.Y., 1992.
2 - Chemical oceanography, F.J. Millero, CRC Press, N.Y., 1996.
3 - Seawater: its composition, properties and behaviour, The Open University, Pergamon
Press, 1989.
4 - Ocean circulation, The Open University, Pergamon Press, 1989.
5 - Ocean chemistry and deep-sea sediments, The Open University, Pergamon Press, 1989.
6- Aquatic chemistry, W. Stumm and J.J. Morgan, J.Wiley & Sons, N.Y., 1981 + more recent
editions.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders; sınıfta sunum ve tartışma biçiminde öğretilir. Tüm sınıf öğrencileri hem derse devam etmek hem de tartışma oturumlarına katılmak zorundadır. Dersin öğretilmesi yanında grup sunumları belirlenir ve öğrenciler grup içinde tartışmalara katılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS 1 ARASINAV 1
2 ARS 2 ARASINAV 2
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS1 * 0.25 + ARS2 * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersler, tartışma, takım/grup çalışması, sunum.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav1 (25%), Arasınav2 (25%), Final sınavı (50%)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere 70% katılım zorunluluğu olup, katılım ile ilgili bilgilere fen bilimleri enstitüsünün internet sitesinden edinilebilir: www.fbe.deu.edu.tr

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Lütfi Tolga GÖNÜL
Dokuz Eylül Üniversitesi
Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Enstitüsü
Deniz Kimyası Programı
Tel: 90 232 278 55 65 - 103
E-Posta: tolga.gonul@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 8 104
Ödev Hazırlama 3 7 21
Vize Sınavına Hazırlık 2 6 12
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 10 10
midterm exam 2 3 6
midterm project 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 190

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.132233332132
ÖK.232123211131
ÖK.321121131232
ÖK.421231222232
ÖK.522132222232
ÖK.634232323232
ÖK.722222222222