DERS ADI

: Araştırma Temelli Mimarlıklar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5232 Araştırma Temelli Mimarlıklar SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ ZEYNEP DÜNDAR

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders kuram ve uygulama arakesitinde yer alan yaratıcı düşünme ve yapma yöntemlerinden biri olan tasarım yoluyla araştırma hakkında derinlemesine kuramsal ve olgusal bilgi aktarmayı ve bir eğitim, tasarım ya da araştırma sürecinde bu yöntemin farklı uygulama biçimlerini irdelemeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım araştırması kavramının mimarlıkta ve diğer disiplinlerde çeşitlenen anlamları ve kullanım biçimlerini tanımlayabilme,
2   Mimarlığın kuram, eğitim, uygulama vb. çeşitlenen farklı ortamlarının arasındaki etkileşimleri tasarım yoluyla araştırma kavram ve edimi ile açıklayabilme,
3   Bir mimarlık araştırmasında `tasarım yoluyla araştırma yı yöntem olarak uygulayabilme,
4   Ulusal ve uluslararası düzeyde mimarlık araştırma politikaları, ortam ve aktörlerini ilişkilendirebilme,
5   Alanında edindiği bilgi ve becerileri yazılı, sözlü ve görsel olarak analitik ve sistemli bir biçimde bütünleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacı, yöntemi ve işleyişi hakkında bilgilendirme
2 Kuram-uygulama arakesitinde yaratıcı kavram ve edimler
3 Yaratıcı uygulamalarda araştırma
4 Mimarlıkta "tasarım araştırma"sı: Tasarım hakkında, tasarım için, tasarım yoluyla araştırma
5 Bir araştırma yöntemi olarak "tasarım yoluyla araştırma"
6 Mimarlık araştırmaları politika, ortam ve aktörleri
7 Türkiye mimarlık araştırmaları politika, ortam ve aktörleri
8 "Mimarlık eğitiminde `tasarım yoluyla araştırma" pratikleri
9 Mimarlık eğitiminde "tasarım yoluyla araştırma" pratikleri
10 Mimarlık uygulamalarında "tasarım yoluyla araştırma" modelleri
11 Mimarlık uygulamalarında "tasarım yoluyla araştırma" modelleri
12 Öğrenci sunumları: Mimarlık eğitimi, araştırması ve uygulaması arasındaki etkileşimler
13 Öğrenci sunumları: Mimarlık eğitimi, araştırması ve uygulaması arasındaki etkileşimler
14 Öğrenci sunumları: Mimarlık eğitimi, araştırması ve uygulaması arasındaki etkileşimler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Bayazıt, N. (2004). Tasarımı keşfetme: Tasarım araştırmalarının kırk yılı. İTÜDERGİSİ/a Mimarlık, Planlama, Tasarım, 3(1), 3-15.
Cross, N. (2001). Designerly ways of knowing: Design discipline versus design science. Design Issues, 17(3), 49-55.
Cross, N. (2007). Forty years of design research. Design Studies, 28(1), 1-4. https://doi.org/10.1016/j.destud.2006.11.004
Downton, P. (2003). Design research. RMIT University Press.
Fraser, M. (Ed.). (2013). Design research in architecture: An overview. Ashgate.
Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Art Research Papers, 1(1), 1-5.
Friedman, K. (2008). Research into, by and for design. Journal of Visual Arts Practice, 7(2), 153-160. DOI: 10.1386/jvap.7.2.153_1
Hensel, M. U. (2013). Design innovation for the built environment: Research by design and the renovation of practice. Routledge.
Hensel, M. U. ve Nilsson, F. (Ed.). (2016). The changing shape of practice: integrating research and design in architecture. Routledge.
Hensel, M. U. ve Nilsson, F. (Ed.). (2019). The changing shape of architecture: Further cases of integrating research and design in practice. Routledge.
Jarvis, P. (1999). The practitioner-researcher: Developing theory from practice. Jossey-Bass Publishers.
Joost, G., Bredies, K., Christensen, M., Conradi, F. ve Unteidig, A. (Ed.) (2016). Design as research: Positions, arguments, perspectives. Birkhäuser.
Martindale, K. A. (2021). Research for Architectural Practice. Routledge.
Michel, R. (Ed.). (2007). Design research now. Birkhauser.
Rendell, J. (2004). Architectural research and disciplinarity. Arq, 8(2), 141-147. https://doi.org/10.1017/S135913550400017X
Samuel, F. ve Dye, A. (2019). Demystifying architectural research: Adding value to your practice. Routledge.
Salomon, D. (2011). Experimental cultures: On the end of the design thesis and the rise of the research studio. Journal of Architectural Education, 65(1), 33-44. https://doi.org/10.1111/j.1531-314X.2011.01172.x
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.
Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. Jossey-Bass Inc.
Till, J. (2008). Three myths and one model. Building Material, 17, 4-10.
Weinstock, M. (2008). Can architectural design be research . Architectural design, 78(3), 112-115.
Verbeke, J. (2016). Research by design: A paradigm shift De Walsche, J. ve Komossa, S. (Ed.), Prototypes and Paradigms: Architectural Research vis-a-vis Research by Design içinde (93-108). TU Delft.

Diğer Ders Materyalleri: Yürütücü tarafından gerekli görülmesi durumunda duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim elemanı, alana dair kuramsal ve olgusal bilgiyi aktarmak ve temel kavramları tanıtmak için sunumlar gerçekleştirecektir. Kuramsal ders anlatımlarının yanı sıra, ders içeriğinde yer alan konular için haftalık olarak kaynak paylaşımları yapılarak öğrencilerle birlikte ders içi tartışmalar yürütülecektir. Dönemin son üç haftasında öğretim üyesi tarafından tanımlanan içeriğe uygun olarak hazırlanan öğrenci sunumları gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler haftalık olarak verilen kaynakları okuyarak derste tartışmak için hazırlıklı gelecektir. Yanı sıra takvimde belirtilen haftalarda bireysel sunum yapılması beklenmektedir. Final sınavı için dönem boyunca yapılan tartışmaları ve kavramları içeren yazılı ve görsel ifadelerden oluşan bir dosya teslimi yapılacaktır.
Ödev/Sunum: (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final sınavı: (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Değerlendirme Kriteri

Derse Katılım (%10): Öğrencinin verilen kaynakları okuyarak derse hazır gelmesi ve tartışmalara aktif olarak katılması beklenmektedir.
Ödevler ve Sunumlar (%40): Dönem içinde yapılacak teslimler ve sunumlar bireysel olarak yapılacaktır. Dönem içinde yapılan sunum final notunun %40 ı olacak şekilde notlandırılacaktır.
Final Sınavı (araştırma dosyası) (%50): Teslim edilen araştırma dosyası içinde dönem içinde tartışılan konular ve kavramlar hakkında yazılı ve görsel (diyagram, kavram haritası, kolaj vb.) ifadeler yer almalıdır. Final çalışması konu, amaç, kapsam, kaynakça bakımından dersin amacı ve öğrenim kazanımlarını karşılamalı ve süreçte yapılan tartışmaları yansıtmalıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılmak zorunludur.
2. Öğrencilerin ders öncesi verilen kaynakları okuyarak hazır gelmesi beklenmektedir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

zeynep.dundar@deu.edu.tr
0 232 3018452

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 5 50
Final Sınavına Hazırlık 1 48 48
Sunum Hazırlama 1 20 20
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.15
ÖK.24
ÖK.354
ÖK.45
ÖK.535