DERS ADI

: Mekansal Okumalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5208 Mekansal Okumalar SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mimari mekân ile ilişkili kavramları ve temel kuramları sunmaya yönelik giriş niteliğinde bir derstir. Mekân olgusunun tarih içindeki değişen anlamlarına, farklı disiplinlerdeki alımlanışına ve mimarlık kuramı içerisinde başat rol almaya başlamasına odaklanan ders, "mimari mekân" olgusunun zaman içindeki dönüşümünü teorik yaklaşımlar üzerinden aktarmayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekan konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekan olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekan alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekan olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekan olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 01. Hafta Dersin İçeriğini ve İşleyişini Aktarma / Sunucu, Moderatör ve Ders Özetleyicisi ni belirleme
2 02. Hafta Mekânsal Dönüş
3 03. Hafta Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 1
4 04. Hafta Kültürel Coğrafya'yı Yeniden-Hayata Geçirmek 2
5 05. Hafta Sembolik Mekân & Habitus
6 06. Hafta Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 1
7 07. Hafta Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 2 + Ara Sınav (Araştırma Makalesi Taslağı Teslimi)
8 08. Hafta Sosyal Mekân & Yaşanan Mekân & Deneyim 3
9 09. Hafta Gücün İcrası ve Görünümü Olarak Mekân
10 10. Hafta Heterojen Mekân 1
11 11. Hafta Heterojen Mekân 2
12 12. Hafta Performatif Mekân
13 13. Hafta Yerlerin ve Mekânların Tüketimi
14 14. Hafta Sanal Uzam
15 15. Hafta İnsansonrası Mekân

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ayman Kassem. "A Performative Understanding of Spatial Design, Learning from Exhibitions", EAEA142019, SHS Web of Conferences 64, 03006, 2019, ss. 1-14.
Barney Warf, Santa Arias (Eds). The Spatial Turn: Interdisciplinary Perspectives, Routledge, 2008
Benett, T., Grossberg, L., Morris, M. (Eds.), New Keywords A Revised Vocabulary of Culture and Society. Blackwell, 2005.
Bottomore, T. (Ed.), A Dictionary of Marxist Thought. Blackwell, 2001 (1983)
Copleston, F., A History of Philosophy (9 Vol). Image Books 1993-1994 (1946 - 1974)
David Harvey, The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change, Blackwell Pub, 1989
David Harvey, "Mekân ve Zaman Deneyimi" içinde Postmodernliğin Durumu; Kültürel Değişimin Kökenleri, Çev. Sungur Savran, Metis Yay., 1997, ss 227-360.
Edward S. Casey. "Giving a Face to Place in the Present: Bachelard, Foucault, Deleuze and Guattari, Derrida, Irigaray" in The Fate of Place: A Philosophical History, University of California Press, 1997, ss. 285-330.
Gieseking, J J.; Mangold, W.; Katz, C.; Low, S.; Saegert, S. (Eds), People, Place and Space; A Reader, Routledge, 2012.
Henri Lefebvre. The Production of Space, Çev; Donald Nicholson-Smith, Blackwell, 1991
Henri Lefebvre. Mekânın Üretimi, Sel Yayıncılık, 2014.
Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Key Thinkers on Space and Place. SAGE Pub. 2010
Hubbard, P., Kitchin, R. (Eds.), Mekân ve Yer Üzerine Büyük Düşünürler, Litera Yayıncılık. 2018
John Urry. Consuming Places, Routledge, 1995
John Urry, Mekânları Tüketmek, Çev.:R. G. Öğdül, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1999
John Urry, Jonas Larsen. The Tourist Gaze 3.0, Sage Publications, 2011
John Urry, Turist Bakışı, Çev. Enis Tataroğlu, İbrahim Yıldız, Bilge Su Yayıncılık, Ankara, 2009.
Lacey, A. R., Dictionary of Philosophy. Routledge, 1996 (1976)
Michel de Certeau. The Practice of Everyday Life, University of California Press, 1984
Michel Foucault, "Space, Knowledge, and Power" in Paul Rabinow, The Foucault Reader, New York: Pantheon Books, 1984, ss. 239-256.
Michael U. Hensel, Christopher Hight, Achim Menges. "Heterogeneous Space of Morpho-Ecologies" in M. U. Hensel, C. Hight, A. Menges (Eds), Space Reader; Heterogeneous Space in Architecture, AD Reader, Wiley & Sons, 2009, ss. 195-215.
Pierre Bourdieu. The Kabyle House or the World Reversed Algeria 1960, Cambridge University Press (1963), 1979, ss. 133-153.
Setha M. Low, Denise Lawrence-Zunigais. "Locating Culture" in Setha M. Low, Denise Lawrence-Zunigais (Eds), The Anthropology of Space and Place; Locating Culture, Blackwell, 2003, ss. 1-47.
Williams, R., Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford Uni. Press, 1985 (1976)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyeleri tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdelendiği tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir.

Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ YarıyılSnv
2 ODV DnÖdevi
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınıf İçi Uygulamalar (Okuma, Derse Katılım ve Kısa Değerlendirme Metinleri): % 25
Ara Sınav (Araştırma Ödevi Taslağı): % 25
Final Sınavı (Kısa Değerlendirme Metinleri ve Araştırma Ödevi Finali): % 50

Değerlendirme Kriteri

Araştırma Ödevi, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, derinliğine ve konuya hâkimiyetine göre değerlendirilecektir.
Sınıf İçi Uygulamalar, öğrencinin metinleri okumuş olmasına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve Kısa Değerlendirme Metinlerindeki performansına bağlı olacaktır.

Sınıf İçi Uygulamalar (Okuma, Katılım ve Kısa Değerlendirme Metinleri) (% 25) ÖÇ4, ÖÇ5
Ara Sınav (Araştırma Ödevi Taslağı) (% 25) ÖÇ1, ÖÇ2
Final Sınavı (Kısa Değerlendirme Metinleri ve Araştırma Ödevi Finali) (% 50) ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi veya teslim edilmemesi için mazeret değildir.
2.Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3.Akademik Dürüstlük ilkelerine kesinlikle uyulması gerekmekte olup, kopya çekmek ve akademik sahtekârlığa başvurmak gibi her türlü intihal girişimi, Yüksek Öğrenim Kurumunun talimatları uyarınca disiplin cezası ile sonuçlandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr // 0 232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 5 2 10
Öğrenci Sunumları 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 3 30
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 10 5 50
Final Sınavı 1 10 10
Vize Sınavı 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.245
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.555