DERS ADI

: Akdeniz Kimliğinin Mekansal İzleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5204 Akdeniz Kimliğinin Mekansal İzleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Kültürlerarası etkileşimlere ve çatışmalara ev sahipliği yapan Akdeniz i, kültürel, coğrafi, fiziksel ve sosyo-ekonomik ilişkiler ağı üzerinden okumayı hedefleyen ders, Akdeniz havzasındaki kent ve mimarlıkları çok-kültürlülük, çok-kimliklilik, kozmopolitanizm... vb. çoğul yapıları üzerinden irdelemeyi hedeflemektedir.

Çoğulluğu okumayı hedefleyen Akdeniz Kimliğinin Mekânsal İzleri adlı ders, iki ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, bölgenin kültürel, tarihi, sosyal ve siyasal geçmişine dair aktarımları içermektedir. Bu aktarımlar üzerinden kültürlerarası etkileşim ve çok-kültürlülük olguları ile bunların yer ile olan ilişkileri tartışılmaktadır.

İkinci bölüm, ilk bölümde tartışılan konuların izlerini taşıyan, Akdeniz in farklı alt bölgelerindeki kentsel ve mimari üretimleri konu alan öğrenci çalışmalarına dayanmaktadır. Belirlenen alt bölgeler üzerine hazırlanacak çoklu okumalar ile bölgenin jeopolitik, kültürel, kentsel ve mekânsal üretimleri, yerel pratikleri, yerel ve modern mimarlıklar arasındaki uzlaşma ve çatışmalar gözler önüne serilecektir.

Gerçekleştirilmesi hedeflenen çoklu okumaların, yere ait kapsamlı analitik çözümlemeler içeren sunum ve raporlarla belgelenmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Akdeniz havzasının kültürel, tarihi, sosyal ve siyasal geçmişine dair bilgi edinmek.
2   2. Çok-kültürlü kimlikler, kültürlerarası alışverişler ve kozmopolit ilişki ağları konularında tanışıklık geliştirmek.
3   3. Akdeniz kentlerinin oluşumu ve yerel mimarlık örnekleri hakkında analitik karşılaştırmalar yapabilmek.
4   4. Modern ile yerel mimarlıkların karşılaşmasının Akdeniz havzasındaki farklı yorumlarını tartışabilmek.
5   5. Akdeniz'deki kentlerin ve mimarlıkların çoğul yapısını sözel, yazılı ve görsel olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve genel çerçevenin çizilmesi. Ders içeriğinin duyurularak, derse ilişkin kaynak ve okumaların dağıtılması
2 Kültürel Coğrafya ve Maddi Dünya : İklim & Topografya & Yaşantı
3 Coğrafya / Kıyı Mimarlığı (Kara-Deniz İlişkisi)
4 Coğrafya / Topografik Biçimlenme
5 İklim / Güneşten Korunmanın Mekânsal Çözümleri (Teraslanma, Organik Doku, Zig Zaglı Kütle Biçimlenişi...vb) + Araştırma Konusunun Saptanması
6 İklim / Güneşten Korunmanın Yapı Bileşenleri ile Çözümü (Balkonlar, Çıkmalar, Kepenkler, Pergoleler....vb)
7 İklim / Pasif İklimlendirme Çözümleri
8 İklim / Kontrollü Dış Mekân (Avlu, Pasaj, Arkad, Kolonad... vb) & Vize (Araştırma Ödevi Taslak Teslimi)
9 Yaşantı / Mekansal Pratikler (Kıyı Kullanımları)
10 Yaşantı / Mekansal Pratikler (Kentsel Yaşam)
11 Yaşantı / Kültürel Kimlik (Kültürel Miras & Somut ve Somut Olmayan Miras)
12 Yaşantı / Akdenizlilik (Yaşam Tarzı Olarak Sakinlik ve Yaşam Kalitesi)
13 Tipoloji / Karşılaşmalar: Modern Mimarlığın Kaynağı Olarak Akdeniz Vernaküleri / Akdeniz'de Modernizm & Akdeniz Modernizmi
14 Tipoloji / Melezlenmeler: Post-Modern ve Çağdaş Mimarlıkta Akdenizlilik
15 Değerlendirme: Akdeniz Mekanını Üreten Karakteristiklerin Karşılıklı Okunması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ALTIOK, M. (2013). Mittelmeerland: An Urban Portrait of the Mediterranean, Lars Müller Verlag.
BRAUDEL, F., (1989). Akdeniz ve Akdeniz Dünyası 2. Cilt, (Çev.) Mehmet Ali Kılıçbay, İstanbul: Eren Yayıncılık.
BRAUDEL, F., (2013). Akdeniz; Mekân, Tarih, İnsanlar ve Miras, İstanbul: Metis Yayınları.
BIRKSTED, J., (2004). Modernism and the Mediterranean: The Maeght Foundation (Histories of Vision), Ashgate Pub.
ISENSTADT, S.; RIZVI, K. (Eds.) (2008). Modernism and the Middle East; Architecture and Politics in the Twentieth Century, Seattle: University of Washington Press.
LEJEUNE, J-F.; SABATINO, M. (Eds.) (2010). Modern Architecture and The Mediterranean; Vernacular Dialogues and Contested Identities, New York: Routledge Pub.
PETRUCCIOLI, A. (2008). Bellek Yitiminin Ardından: Akdeniz İslam Kent Dokusunun Öğrettikleri, (Çev.) Burcu Kütükçüoğlu, İstanbul: Yem Yayınevi.
PIETROPAOLO, D.; SOMIGLI, L.; BRANCATO, D.; (2006). Modernism and Modernity in the Mediterranean World; Toronto: Legas Pub.
PYLA, P. (2013). Landscapes of Development: The Impact of Modernization Discources on the Physical Environment of the Eastern Mediterranean, Massachusetts: Harvard Graduate School of Design.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyeleri tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdelendiği tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir.

Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav (Araştırma Raporu Taslak Teslimi) %40 (ÖÇ1, ÖÇ2)
Final Sınavı (Araştırma Raporu Final Teslimi) %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Aktif Katılım %10 (ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Deniz GÜNER
Tel: 0 232 301 84 96
E mail: deniz.guner@deu.edu.tr

Prof. Dr. Hümeyra BİROL
Tel: 0 232 301 84 58
E mail: humeyra.akkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 1 2 2
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 9 5 45
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 153

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.354
ÖK.454
ÖK.555