DERS ADI

: İzmir'de Konut Tasarım Yaklaşımları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5233 İzmir'de Konut Tasarım Yaklaşımları SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TUTKU DİDEM ALTUN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, tarihsel süreç içinde İzmir'de konut tasarım yaklaşımlarının nasıl dönüştüğünü irdelemek, çağdaş konut tasarımının geldiği noktayı kentleşme dinamikleri çerçevesinde tartışmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlık tarihi boyunca kentsel yerleşim dinamikleri ve kültürel politikalar ile konut mimarlığının gelişimi arasındaki diyalektik ilişkiyi kavrayabilme
2   İzmir kentindeki konut mimarlığının tarihsel-kültürel sürecini ve güncel gelişmeleri bilme
3   İzmir de farklı dönemlerde konut mimarlığını oluşturan toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve bu doğrultuda konut tasarımındaki değişimleri kavrayabilme
4   İzmir de konut yaklaşımlarına ilişkin bir araştırma tasarlayarak yürütebilme, bunu görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 giriş ve genel bilgilendirme, derse ilişkin kaynak ve okuma dağıtımı
2 Kentsel Formun Oluşumu, Kent Merkezi ve Kent Çeperi Kavramları / Tarihsel Süreçte Çeperde ve Merkezde Konut Gelişim Dinamikleri
3 Sanayi Devrimi, Modernite Sonrası ve Postmodern Dönemde Konut Anlayışındaki Değişimler
4 Neoliberal Kentleşme Politikaları ve Tüketim Pratikleri Çerçevesinde Güncel Konut Yaklaşımları/Türkiye de küresel dinamikler bağlamında konut kavramının dönüşümü
5 İzmir Kentinin Tarihsel Gelişim Süreci ve Konut I (Cumhuriyet öncesi dönem)
6 İzmir Kentinin Tarihsel Gelişim Süreci ve Konut II (Cumhuriyet sonrasından 2000 lere)
7 İzmir de 2000 sonrası Güncel Konut Tasarımlarına İlişkin Tartışmalar (Çeperdeki Konut Gelişimleri)
8 İzmir de 2000 sonrası Güncel Konut Tasarımlarına İlişkin Tartışmalar (Kent Merkezindeki Konut Gelişimleri)
9 İzmir deki Güncel Konut Tasarımlarına İlişkin Kritikler ve Ödev Konularının Dağıtılması
10 Ara değerlendirme
11 Öğrenci Sunumları
12 Öğrenci Sunumları
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Öğrenci Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKYOL ALTUN, D. (2007). Yeni yaşam tarzları: Kapalı konut yerleşkeleri. İAPS-CSBE Network, Kültür ve Mekan Toplantıları, ulusal sempozyum, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul, 14-16 Aralık 2007
AKYOL ALTUN, D. (2010). Kent Çeperlerindeki Az Katlı Konut Topluluklarının Kullanıcı-Mekân İlişkisi Bağlamında Değerlendirilmesi: İzmir Örneği, yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mimarlık Bölümü, Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
AKYOL ALTUN, D. ve GÜNDÜZ, O. (2010). İzmir'deki az katlı konut toplulukları üzerine bir değerlendirme. Ulusal Konut Konferansı: Kapalı Konut Yerleşmeleri, Yeni Yaşamlar, Yeni Mekanlar, Yeni Sınırlar, İTÜ, İstanbul, 4-5.03.2010
AHISKA, M. ve YENAL, Z. (2006). Korunaklı Hayatlar. Aradığınız kişiye şu an ulaşılamıyor, Türkiye de hayat tarzı temsilleri, 1980-2005 içinde (310-325). İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi.
BİLSEL. C. (2009). İzmir de Cumhuriyet Dönemi Planlaması (1923-1965): 20. yüzyıl kentsel mirası. Egemimarlık, (2009/10), 12-17.
ÇETİN, S.İ. (2004). İzmir in yangın bölgesinde 1922-1965 yılları arasında yaşanan mekânsal değişim ve dönüşümlerin konut bağlamında değerlendirilmesi. Doktora tezi. Mimarlık. İzmir: D.E.Ü.
GÜNER, D. (2006). İzmir de Modern Konut Mimarlığı 1950-2006, Planlama (37), 123-141.
İzmir Kent Ansiklopedisi, Mimarlık Cildi (1-2), (2014). KAYIN, E.; ÖZKABAN, F. (Eds.), İzmir Kent Kitaplığı Yayınları, İzmir

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından verilen teorik ders anlatımların yanı sıra, öğrencilerin bireysel araştırma ve sunumlarının irdeleneceği genel tartışmalar üzerinden gerçekleştirilecektir. Öğrenciler seçtikleri araştırma konusu hakkında bir final raporu hazırlayacak ve sunacaklardır. Öğrencilerin dersteki tartışmalara aktif katılımı önemlidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 YSS YIL SONU SINAVI
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, tasarımın niteliği ve sunum formatı gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir. Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Final Sınavı %60 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
4. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar sunum ve final sınavı notlarına eklenecektir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. T. Didem AKYOL ALTUN
Tel: 0 232 301 84 82
E mail: didem.akyol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 5 2 10
Alan çalışması 1 17 17
Sunum Hazırlama 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 60 60
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 5 40
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.143
ÖK.24
ÖK.343
ÖK.4555532