DERS ADI

: Modernleşme ve Cumhuriyetin Kamusal Mekan Modelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5225 Modernleşme ve Cumhuriyetin Kamusal Mekan Modelleri SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. ÖZLEM ARITAN

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Modernleşme olgusunu, Modernleşme'nin devlet eliyle uygulamaya sokulduğu, kamusal mekânın baştan aşağı dönüş/türül/düğü Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı'nı çok yönlü bir bakışla irdelemek, bu bağlamda Cumhuriyet Dönemi'nde geliştirilen öncü kamusal mekân modellerinin Modernleşme anlayışını yaşama geçirme biçimini deşifre etmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Modernleşme olgusunu, Modernleşme projesini yaşama geçiren Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı'nı ve bu mimarlığın ortaya koyduğu öncü kamusal mekân modellerini asal özellikleri bağlamında tanımlayabilme
2   2. Modernleşme olgusuna ilişkin temel yönelimleri Erken Cumhuriyet Mimarlığı ve özellikle kamusal mekân modelleriyle ilişkilendirebilme
3   3. Elde edilen birikimi Erken Cumhuriyet Dönemi'nin kamusal mekân modelleri (kentsel, kırsal ya da mimari modeller) bağlamında seçilmiş somut örnekler üzerinde kullanabilme
4   4. Sunumlar aracılığıyla seçilmiş ve araştırılmış örneklerin Cumhuriyet'in Modernleşme projesine ve ele alınan kamusal mekân modeline ilişkin temel yönelimleri aktarma potansiyelini tartışabilme
5   5. Tartışmalar ışığında araştırmaları geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Dersin kapsamına ilişkin giriş
2 2. Modernleşme olgusuna ilişkin kavramsal açılım, tarihsel süreç içinde Modernleşme olgusu
3 3. Mimari bağlamda Modernleşme ve Modernizm olguları, Modern Mimarlığın merkez ülkelerde gelişme süreci
4 4. Türk Mimarlığı'nda Modernleşme süreci, Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Modern Mimarlık
5 5. Kamusal mekân kavramı ve Modernleşme, Cumhuriyet Türkiyesi'nde kamusal mekânda yaşanan temel dönüşümler
6 6. Cumhuriyet'in kamusal mekân modellerine ilişkin araştırma konularının belirlenmesi ve kentsel modeller, Modernist kent planlama, yeni kentsel dizgeler
7 7. Kentsel modeller, ulaşımın örgütlediği kamusallık, kent içi parklar
8 8. Köy modelleri, köy kalkınmacılığı, köy planlamaları
9 9. Mimari modeller, Yönetim yapıları- Yeni Hükümet Konakları, Belediye Binaları, kültürel yapılarHalkevleri, eğitim yapıları- Köy Enstitüleri
10 10. Mimari modeller, üretim yapıları- Sanayi Yerleşkeleri
11 11. Mimari modeller, üretim yapıları- Tarım Yerleşkeleri
12 12. Araştırma konularının sunumu, tartışılması
13 13. Araştırma konularının sunumu, tartışılması
14 14. Araştırma konularının sunumu, tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Yok
Yardımcı kaynaklar:
Aslanoğlu, İ. (1980). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
Arıtan, Ö. (2004). The Effects of Capitalist/ Socialist Modernization Models on the Formation of Early Republican Architecture- A New Explanation Effort on Sümerbank SOEE (Stateowned Economic Enterprises) Settlements. Phd. thesis, Dokuz Eylül University.
Bozdoğan, S. (2002). Modernizm ve Ulusun İnşası- Erken Cumhuriyet Türkiyesi'nde Mimari Kültür. Birkan, Tuncay, çev. İstanbul: Metis Yayınları.
Keskin, Y. (1998). Cumhuriyet'in 75. Yıldönümünde Devrim Mimarisi Olarak Köy Enstitüleri'ne Resmi Geçit. Mimarlık 12: 8-15.
Keyder, Ç. (1990). Türkiye'de Devlet ve Sınıflar. Tekay, Sabri, çev. İstanbul: İletişim Yayınları. Yeşilkaya, N. (1999). Halkevleri: İdeoloji ve Mimarlık. İstanbul: İletişim Yayınları.
75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık. ed. Yıldız Sey. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Kuramsal/Görsel Aktarımlar
Derste konuyla ilgili kuramsal/görsel aktarımlar öğrencinin de katılacağı tartışmalar eşliğinde gerçekleştirilecektir.
2. Sunumlar
Dönemin ikinci yarısında öğrencilerin Cumhuriyet'in geliştirdiği öncü kamusal mekân modelleri bağlamında hazırladıkları araştırmalar seminerler şeklinde sunulacak ve sınıf ortamında tartışılacaktır. Sunulan ödevlerin revize edilerek geliştirilmiş hali final teslimi olarak toplanacaktır.
3. Teknik gezi İsteyen öğrenciler yerinde alan çalışmasına dayalı araştırmalar yapabilecekler, bu kapsamda kentsel, kırsal ya da mimari ölçekte seçecekleri nitelikli bir Erken Cumhuriyet Dönemi kamusal mekânına teknik gezi gerçekleştirebileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.50 + ODV * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev/Sunum: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4
Final Ödevi: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere katılım, kuramsal aktarım ve tartışmalara hakim olma ve araştırmaları geliştirme açısından önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Özlem Arıtan
Email: ozlem.aritan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 2 12 24
Öğrenci Sunumları 3 2 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 4 28
Ödev Hazırlama 1 47 47
Sunum Hazırlama 1 45 45
Final Sınavı 1 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.153
ÖK.254
ÖK.3544
ÖK.443
ÖK.544