DERS ADI

: Mimarlık ve Çağdaş Sanat İlişkisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5221 Mimarlık ve Çağdaş Sanat İlişkisi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, farklı sanat dallarının mimarlıkla olan ilişkisini tartışmayı, çağdaş sanat ve tasarım ürünlerinin görsel ve anlambilimsel analizini yapmayı ve yorumlamayı hedefler. Bu doğrultuda, ders kapsamında farklı dönemler ve akımlar, çağdaş sanat kuramları çerçevesinde incelenecek, mimarlıkla olan ilişkileri tartışılacak, başlıca sanat ve mimarlık ürünlerinin toplumsal, politik, ekonomik ve kültürel arka planlarıyla ve estetik oluşumlarla ilişkileri analiz edilecektir. Ders, farklı sanatsal pratiklere (görsel sanat, dijital sanat, işitsel sanat, sahne sanatları vb.) ve temel metinlere derinlemesine bakarak hem kuramsal hem pratik tartışmalara eklemlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım tarihi, sanat akımları ve kuramları üzerinden temel metinleri ve ürünleri tanıyabilme
2   Sanat akımlarını ortaya çıktığı dönemin estetik değer ve kültürel ortamı ile disiplinlerarası ilişkilendirme ve tarih-aşırı karşılaştırma
3   Sanat eseri ve sergilendiği mekan arasındaki ilişkiyi estetik disiplini bağlamında değerlendirebilme ve tartışma
4   Mimarlık, sanat kuramı, tarihi, felsefesi ve eleştirisi alanlarının kesişimindeki paradigma kaymaları, söylemler, argümanlar ve yöntemleri ileri düzeyde kavrama
5   Eleştirel okuma, düşünme, yorumlama ve yazma becerilerini disiplinlerarası bir yaklaşımla geliştirme ve derinleştirme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve genel bilgilendirme: Mimarlığın farklı sanat dallarıyla ilişkisi üzerine tartışma, derse ilişkin kaynak ve okuma dağıtımı
2 Erken 20. yüzyılda sanat kuramları, oluşumlar ve ifade biçimleri
3 Postmodernizm ve sanatın sonu tartışmaları
4 Çağdaş sanatta anlam arayışı ve temsiliyet krizi
5 Çağdaş sanatta beden, performans ve deformasyon
6 Katılımcı sanat, aktivist sanat ve sokak sanatı üzerinden kamusallığı düşünmek
7 Çağdaş sanatta teknoloji ve sosyal medya
8 İnsan-sonrası çalışmalar ve çağdaş sanat
9 Çağdaş sanatın mimari mekanla ilişkisi: Küreselleşme çağında bienaller ve fuarlar
10 Çağdaş sanatın mimari mekanla ilişkisi: Markalaşma çağında müzeler ve galeriler
11 Öğrenci sunumları ve tartışma
12 Öğrenci sunumları ve tartışma
13 Öğrenci sunumları ve tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma
15 Öğrenci sunumları ve tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Artun, Ali. (2006). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2: Müze ve Eleştirel Düşünce, İstanbul: İletişim.
Artun, Ali. (2011). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi: Estetik Modernizmin Tasfiyesi, İstanbul: İletişim.
Artun, Ali. (2017). Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor , İstanbul: İletişim.
Arnason, H. H., Elizabeth C. Mansfield (2013). History of Modern Art, Boston, MA: Pearson.
Berger, John. (1977). Ways of Seeing, London: Penguin.
Bishop, Claire. (2018). Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London: Verso.
Bozkurt, Nejat. (1995). Sanat ve Estetik Kuramları, Istanbul: Sarmal.
Carroll, Noël. (1999). Philosophy of Art: A Contemporary Introduction, London, New York: Routledge.
Crow, Thomas. (1998). Modernism and Mass Culture in the Visual Arts , Modern Art in the Common Culture içinde, New Haven, CT: Yale University Press, ss. 3-37.
Danto, Arthur C. (1998). After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History, Princeton, NJ: Princeton University Press.
De Oliveira, N. vd. (2004). Installation Art and the New Millenium: The Empire of the Senses, London: Thames and Hudson.
Foster, Hal. (2002). Design and Crime: And Other Diatribes, London: Verso.
Foster, Hal. (2002). The Art-Architecture Complex, London: Verso.
Fraser, Andrea. (2005). From the Critique of Institutions to an Institution of Critique , Artforum, Vol. 44, No. 1, ss. 278-283.
Godfrey, Tony. (1998). Conceptual Art, London: Phaidon.
Goldberg, RoseLee. (1998). Performance: Live Art Since the 60s, London: Thames and Hudson.
Goldberg, RoseLee. (2001). Performance Art: From Futurism to the Present, London: Thames and Hudson.
Guilbaut, Serge. (1995). How New York Stole the Idea of Modern Art, Chicago, IL: University of Chicago Press.
Harrison, Charles, vd. (2002). Art in Theory 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Oxford, Cambridge: Blackwell.
Jones, Caroline A., ed. (2006). Sensorium: Embodied Experience, Technology, and Contemporary Art, Cambridge, MA: The MIT Press.
Kaye, Nick. (2000). Site Specific Art: Performance, Place, Documentation, London: Routledge.
Malpas, William. (2007). Land Art: A Complete Guide to landscape, Environmental, Earthworks, Nature, Sculpture and Installation Art, London: Crescent Moon.
Meigh-Andrews, Chris. (2014). A History of Video Art, London: Bloomsbury.
Mike, Duke, Refik Anadol. (2018). Why AI Hallucinates: The Bot-Verse Begins, Global Innovation Books.
Popper, Frank. (1993). Art of the Electronic Age, London: Thames and Hudson.
Rush, Michael. (1999). New Media in Late 20th-Century Art, London: Thames and Hudson.
Spiegler, Marc. (2003). When Human Beings are the Canvas , Art News, Vol. 102, No. 6, ss. 94-97.
Şahiner, Rıfat. (2015). Çağdaş Sanatta Temsiliyet Krizi: Çağdaş Kuramlar ve Güncel Tartışmalar, Ankara: Ütopya.
Madzoski, Vesna. (2013). de Cvratoribvs: The Dialectics of Care and Confinement, New York, NY: Atropos.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, tartışma, metin analizi (yakın okuma), bireysel araştırma, yazılı ödev (araştırma makalesi)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.40 +DKT * 0.10 + BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Bu ders, yürütücüler tarafından gerçekleştirilecek ders anlatımlarından ve çoğunlukla öğrenciler tarafından gerçekleştirilecek tartışmalardan oluşur. Öğrenciler tarafından yoğun katılım gerekmektedir. Dersin temelinde yakın okuma yer alır. Derse gelmeden önce öğrencilerin ilgili okumaları eleştirel biçimde yapması gerekmektedir. Haftalık olarak, metinleri okurken 200 kelimeden oluşan özetler çıkarmaları ve derste tartışma ortamı için yorumlarını ve sorularını paylaşmaları beklenmektedir. Ara sınav olarak, haftalık programdan bir konu seçecek ve derste sunum yapacaklardır (problem tanımı / araştırma sorusu ve ön kaynakça yer almalıdır). Dersin yürütücüleri, araştırmaya nasıl devam edebileceklerine dair öğrencilere bireysel geri bildirim yapacaktır. Geri bildirim aldıkları önerilerini geliştirerek, ders okumalarından ve tartışmalardan temellenen, aynı zamanda yeni materyal de sunan bir araştırma makalesi yazmaları ve final ödevi olarak teslim etmeleri beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

DERSE KATILIM %10
ARA SINAV/SUNUM %40
FİNAL %50
--
BÜTÜNLEME %50

Derse İlişkin Politika ve Kurallar:
Haftalık konular farklı tema ve soruları içerir, ancak birbiriyle ilişkilidir ve üst üste birikir. Dolayısıyla, derse devamsızlık, yoğun içerikli konu ve tartışmaların takip edilememesine neden olur.
Öğrencilerin, her derse okuma metinleriyle ilgili aldıkları notlarla, yorumlarıyla ve hazırladıkları sorularla gelmeleri ve sınıf tartışmalarına, sunumlara, okumalara aktif katılmaları beklenmektedir.
Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir. Geç teslimler farklı bir değerlendirmeye tabi tutulur.
Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

e-posta: deniz.balik@deu.edu.tr
tel: 0 232 301 84 98

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 13 2 26
Sunum Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 171

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1535
ÖK.2535
ÖK.3555
ÖK.4535
ÖK.5555